Reptéri lehúzások: mosná kezeit a Wizz Air

Reptéri lehúzások: mosná kezeit a Wizz Air

Utasok szállnak fel a Wizz Air repülőgépére (Fotó: Lukács Csaba/Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nemcsak a rendőrséghez, de a NAV-hoz is érkezett feljelentés a repülőtéri lehúzásokkal kapcsolatban – tudta meg lapunk. Az eddig napvilágra került információk szerint a Wizz Air utasainak tömeges átverését a cég alvállalkozója, a Malév Ground Handling követte el, a fapados légitársaság azonban vonakodik vállalni a felelősséget utasai felé. Nem véletlenül, ugyanis több száz millió forintról van szó. Ráadásul alappal feltételezhető, hogy a Wizz Air-nél már tavaly óta tudnak arról, hogy alvállalkozójuk átveri az utasokat, mégsem tettek semmit.

Nemcsak a repülőtéri check-int választó ügyfeleket, hanem azokat a Wizz Air utasokat is átvághatta a földi kiszolgálást végző Malév Ground Handling (MGH) Zrt., akiknek a kézipoggyászuk nagyobb volt a megengedettnél és ez a repülőtéren derült ki – hívja fel a hatóságok figyelmét az a két feljelentés, amely a rendőrséghez és a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) juttattak el. A lapunk által megismert dokumentumokat augusztus 22-én érkeztette a XVIII. kerületi Rendőr-kapitányság csakúgy, mint az adóhatóság. (A beadvány valószínűleg megegyezik azzal, amelyről az Index.hu számolt be csütörtökön és amelynek beérkezését a rendőrség is megerősítette.)

A feljelentéseket a Wizz Air utasai készítették, akiknek története megegyezik a sajtóban már augusztus elején napvilágot látott esetekkel. Az érintettek júniusban utaztak Barcelonába, az utasfelvételt pedig a repülőtéren végezték el. A feláras szolgáltatásért azonban nem a Wizz Air weboldalán és Általános Szerződési Feltételeiben feltüntetett 9950 forintot, hanem ennek több mint dupláját, 20 000 forintot fizettettek velük, amit két külön nyugtán szedtek be. Az egyiken a Wizz Air-nek fizetendő összeg (9950 forint), a másikon pedig a földi kiszolgáló MGH tarifája (elvileg kezelési költsége), 10 050 forint szerepelt. Ez utóbbi cég annak ellenére vasalt be ennyi pénzt, hogy a Wizz Air-rel kötött szerződése értelmében maximum 5 eurót, vagyis 1500 forintot kérhetett volna el az utastól. Tehát az MGH 8550 forinttal húzta le megbízója, a Wizz Air utasát.

De van még egy csavar az átverésben: az MGH két nyugtáján ugyanis nem a Wizz Air szolgáltatásai között szereplő airport check-in fee, vagyis repülőtéri utasfelvételi díj kezelési költsége szerepel, hanem valami egészen más, mégpedig a check your flight II.,vagyis Érd el a géped! szolgáltatás. Ezzel a megtévesztő elnevezéssel valószínűleg a tisztességtelen túlszámlázást igyekszik leplezni a társaság. És különös módon ebbe próbál kapaszkodni a Wizz Air is (erről később).

A feljelentésben foglaltak szerint az MGH utasokat megkárosító trükközése kiterjedhetett a repülőtéren fizettetett nagyméretű kézipoggyászok feladására is. Erről eddig nem láttak napvilágot utaspanaszok, de – sejtve a földi kiszolgáló gátlástalanságát – az volna a meglepő, ha nem lettek volna további visszaélések.

A GVH szerint nem kartellezett a Malév GH | Magyar Hang

Versenyjogi szempontból semmi kifogásolni valót nem talált abban a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), hogy a repülőgépek földi kiszolgálását ellátó cégek, az állami tulajdonban lévő Malév Ground Handling (MGH) Zrt. és a török hátterű Çelebi Ground Handling Hungary vezetői hangfelvételek tanúsága szerint egyeztetéseket folytattak szolgáltatási ajánlataikról - derül ki a versenyhatóság lapunk megkeresésére adott válaszából.

A NAV-hoz egyébiránt azért érkezett a feljelentés, mert – ahogy azt az utasok állítják – az MGH igazolható módon nem a valós gazdasági eseményről állított ki nyugtát, így vélhetően a társaság számviteli nyilvántartásában sem a valóságnak megfelelő adatokat rögzítették. Az, hogy a hatóságok megalapozottnak találják-e a beadványt és elkezdik-e feltárni a visszaéléseket, egyelőre kérdés. A rendőrség azt reagálta, vizsgálják a beadványt, az pedig, hogy a NAV-nál mi történik, nem tudni. A hatóságot még augusztus 13-án kerestük meg kérdéseinkkel (ekkor a feljelentést még nem kapták meg, ám a sajtóhírek alapján már elindult a fogyasztóvédelmi vizsgálat): a NAV azzal hárította el a válaszadást, hogy konkrét adózót érintő ügyekben nem adnak felvilágosítást. - A „túlszámlázás” kérdése elsősorban fogyasztóvédelmi kérdés, nem jelenti automatikusan a számviteli fegyelem megsértését – zárta reagálását a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

Példátlan mértékű átverés

Az ügy több mint kényes mind az érintett cégek, mind pedig a Malév GH-t birtokló állam számára. Az MGH gazdálkodása – ahogy arról a Magyar Nemzetben és lapunkban is többször beszámoltunk – siralmas képet fest: az anyacég Malév 2012-es bedőlése után 2017-ig milliárdos adósságokat és százmilliós veszteséget görgetett maga előtt úgy, hogy a légiforgalmi iparág egyébként óriási bővülésen ment keresztül globálisan és a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren is. A társaság reorganizációjára 2017 őszén hagyott jóvá 4,6 milliárd forintot az állam, ám hogy ezen a téren történt-e bármi is, nem lehet tudni. (Valószínűleg nem, ehelyett a pénz az üzemszerű működésben „ég el”, ami szembe megy az uniós szabályokkal. Erről ITT olvashat bővebben.)

Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a Malév GH tavalyi mérlege szerint már minimális, pár milliós pluszt volt képes elérni. A társaság belföldi értékesítés néven futó árbevétele 1,2 milliárd forinttal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Az Index ügyre rálátó forrásai szerint ennek mintegy fele származik abból, hogy a Wizz Air járatszáma folyamatosan növekszik, és hogy 2017 folyamán a járatok kiszolgálásárért fizetett díjat jelentősen megemelték. A másik fele, vagyis hozzávetőlegesen hatszáz millió forint viszont – kizárásos alapon – az utasok megrövidítéséből folyhatott be. Ehhez, kiindulva a feljelentésben olvasható 8550 forintos lehúzásból, legalább hetvenezer kiszolgáltatott, gépéhez igyekvő utast károsíthatott meg az MGH és a cégen keresztül tulajdonosi jogokat gyakorló magyar állam.

Az utasok átverésére éppen ezért rákérdeztünk a legutobbi kormányinfón is. Gulyás Gergely kancelláriaminiszter szavai szerint egyelőre fogyasztóvédelmi vizsgálat folyik az ügyben. Ha ez lezárul és okot látnak rá, levonják a szükséges – akár személyi – konzekvenciákat is. A Malév GH gazdálkodását, illetve a reorganizációt firtató kérdésünkre a miniszter cinikusan megjegyezte: tudomása szerint a társaság nem ment csődbe.

Ismét gyűlnek a felhők az utolsó Malév-leány felett | Magyar Hang

Hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomoz a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda az utolsó még működő Malév-leányvállalat, a Malév Ground Handling Zrt. gazdálkodásával összefüggésben, ismeretlen tettes ellen - erősítette meg a Magyar Hang információit az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata.

Wizz Air: sajnáljuk

Az ügy roppant kínos a Wizz Air számára is, amely igyekszik kerülni a felelősségvállalás kérdését, pedig az utasokkal a fapados szolgáltató és nem a trükköző Malév GH áll szerződésben.

A légitársaságnak augusztus elején mindössze annyira futotta, hogy kifejtse: meglátása szerint a Malév GH megsérti a jogi kötelezettségeit, ezért „a helyzet megoldásának érdekében minden lehetőséget megvizsgálnak, beléertve a szerződés felmondását is”. (A szerződés felmondása alighanem az MGH azonnali bedőlését eredményezné, bevételei jelentős része ugyanis a fapados légitársaság kiszolgálásából folyik be.)

Háromszázmillió forintos fogyasztóvédelmi bírságot kapott a Wizz Air | Magyar Hang

Ismétlődő jogsértések miatt 300 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki Budapest Főváros Kormányhivatala első fokon a Wizz Air légitársaságra - közölte szerdán a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára az MTI-vel. Tuzson Bence tájékoztatása szerint a hivatal az elmúlt két hónapban hét esetben folytatott fogyasztóvédelmi vizsgálatot a Wizz Airrel szemben.

Mivel lassan egy hónap telt el azóta, hogy közismertté vált a lehúzások gyakorlata, időszerűnek éreztük, hogy az utasok kártalanítása ügyében is érdeklődjünk a Wizz Air-nél. A következő kérdéseket tettük fel: Mit tesz a Wizz Air a károsultak felkutatására? Megkereste-e a légitársaság azon ügyfeleit, akik ki lehettek téve a visszaélésnek? (A cég adatbázisában nyilvánvalóan szerepelnek az érintett utasok adatai.) A Wizz Air, mint a megkárosított utasokkal szerződésben álló társaság vállalja-e az érintett utasok kártalanítását?

A Wizz Air válasza:

A Wizz Air nagyon sajnálja, hogy a Malév Ground Handling olyan szolgáltatást értékesített utasainknak, amely nem szerepel a légitársaság kínálatában, ám mivel a Wizz Airnek nincsen „catch your flight” szolgáltatása, nem is részesült ilyen címen beszedett díjakból, és nyilvántartásainkban ennek megfelelően nem is szerepelnek az érintett utasok adatai. (…) A Wizz Air vizsgálata jelenleg is folyamatban van, ezért erről további információt nem áll módunkban nyújtani. (...) A Wizz Air sajnálja az alvállalkozója által okozott kellemetlenséget és mindent megtesz, hogy a jövőben hasonló eset ne fordulhasson elő.”

A válasz szerint tehát a Wizz Air-nek körülbelül annyi információja van a visszaélésekről, mint egy átlagos újságolvasónak, ráadásul az átverések is úgy valósultak meg, hogy belső információik még véletlenül sem lehetnek.

Csakhogy ez azon túl, hogy nehezen hihető, valószínűleg a valóságot sem fedi. Illetve ha igen, akkor még az átveréseknél is súlyosabb, rendszerszintű bajok lehetnek a Wizz Air-nél. Az MGH-nál dolgozó informátorunk elmondása szerint ugyanis a repülőtéren beszedett díjakat minden nap előírásszerűen rögzítik a Wizz Air Skyspeed nevű rendszerében. Így valamennyi olyan utas adatai a cég rendelkezésére állnak, akik a repülőtéren az MGH közvezítésével vettek igénybe feláras Wizz Air-szolgáltatást. Vagyis minden olyan utas adatai a légitársaság rendelkezésére állnak, akik ki voltak téve az átverésnek. Ezen információnkat – válaszukra válaszul – megosztottuk a Wizz Air-rel is és újból feltettük kérdésünket. Reagálás azonban cikkünk megjelenéséig nem érkezett.

Váradi József: A Wizz Air nem fapados, hanem diszkont légitársaság | Magyar Hang

Nem szereti a fapadosozást és csak az utasok érdekei, valamint a menetrend tartása miatt vezették be a fizetős sorban állást - fejtette ki lapunknak adott interjújában a Wizz Air vezérigazgatója. Váradi Józsefet a brexitről, az ukrán légi piacon való terjeszkedésről, az állam által kompenzált nyugat-balkáni járatokról kérdeztük, és kiderül az is, problémának tartja-e a tiltott állami támogatás gyanúját, ha az nem versenytársnál, hanem üzleti partnernél merül fel.

Bár a lehúzási botrány csak augusztus elején robbant ki, a történet valójában legalább másfél éves – és több mint valószínű, hogy a Wizz Air-nél is régóta tudnak a visszaélésekről, mégsem tettek semmit. Első ízben egyébiránt még 2018-ban írt erről a Fapadosinfo blog. Az akkor megjelent cikk szerint a Malév GH azt követően szokott rá az utasok ilyen módú átverésére, hogy a Wizz Air 2017 őszén rövid időre változtatott a kézipoggyász szabályzatán.