Seress Rezső egykori otthonába is beleshetünk: városszerte nyílnak meg a kapuk a Budapest100-on

Seress Rezső egykori otthonába is beleshetünk: városszerte nyílnak meg a kapuk a Budapest100-on

A Petőfi tér 3-5. szám alatti épület lépcsőháza (Fotó: BUdapest100)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Mi más, mint a weimari bauhaus-iskola századik évfordulója adhatná az idei Budapest100 apropóját! A Walter Gropius által alapított szellemi műhely számos magyar építész látásmódját formálta át, többen – Molnár Farkas, Forbát Alfréd, Berger Oti, Moholy-Nagy László, Weininger Ernő Stefán Henrik, Johan Hugó, Blüh Irén, Fodor Etel és Kárász Judit – diákként, vagy oktatóként is meghatározó szerepet játszottak az iskola életében.

A bauhaus valódi hatása itthon a húszas évek végétől volt tetten érhető, ami kitartott egészen második világháború utáni rövid, nyugodtabb időszakig, 1949-ben azonban a kommunista párt határozatban ítélte el és tiltotta meg a nyugati, kozmpolitának bélyegzett modernizmust. Noha a fővárosban számos luxusbérház és villa származik az 1920-30-as évekből, egyik sem színtiszta bauhaus-épület, a szikár, technicista és a praktikumra törekvő stílus Magyarországon, leginkább megrendelői nyomásra, a szecesszióval és az art decóval keveredett.

Impozáns márványborítású lépcsőházak, elegáns réz kiegészítők, letisztult formavilágú felülvilágítók, vízszintes ablakok – a modernista új hang karakteres stílusjegyei még ma is fel tudják verni az ingatlanárakat, pedig örökségvédelmi szempontból a stílus mintha még mindig mostohagyermeknek számítana, kevés ház van, amelyet az eredetinek megfelelő állapotban renoválnának, de puritán szépségük még így, kicsit kopottan is lenyűgöző.

Belgrád rakpart 2 (Fotó: Budapest100)

Május 4-én,

szombaton és május 5-én, vasárnap megnyílnak a város jól

ismert és rejtett modernista épületei a Margit körúttól

Pasarétig, a Vízivárostól a Dobsinai utcáig, a Belgrád

rakparttól egészen az Istvánmezei útig. A Klauzál tér környékén

be lehet lesni abba a Dob utcai házba, ahol a Szomorú vasárnap

szerzője, Seress Rezső élt haláláig, megcsodálhatjuk a

panorámát annak a villának a tetejéről, ahol egykor Nádas Péter

gyermekként aludt a kandallópárkányon, vagy végigjárhatjuk a

Hársfa és Szövetség utca között húzódó modernista

lakóházakat.

A Barát utca

lehetetlennek tűnő sziget a VII. kerület Keleti pályaudvarhoz

közeli végén, olyan, mint egy pesti Napraforgó utca. Sokáig ez

volt a város névtelen utcája, aztán a rossz nyelvek szerint az

egyik itt lakó hölgy kétes üzlete után kapta a nevét, aki

barátnőit közvetítette ki tehetős úriembereknek. A Margit

körúton Kozma Lajos eredeti tervrajzait állítják ki az Átrium

Filmszínházban, de a közeli körliftjéről híres „Dugattyús

házat” is fel lehet fedezni, továbbá nyitva lesz az egykori

Trust Nyugdíjegyesület bérháza a szomszédos Margit körút 29.

alatt, amelynek tetejéről lélegzetelállító panoráma nyílik a

Parlamentre és a Gellért-hegyre.

Margit körút 15-17. (Fotó: Budapest100)

Egész hétvégén

várja a városi zarándokokat a hajdani Magyar Leszámítoló és

Pénzváltó Bankalkalmazottai Nyugdíjintézetének bérháza a

Bajcsy-Zsilinszky úton, amely tetején egy férfi pihen, de

testközelből lehet látni a Szent István park legendás kék

lépcsőházát, illetve azt a tömböt is, ahol a Gyilkos a házban

van című, 1971-es krimit forgatták Major Tamással, Garas

Dezsővel, Feleki Kamill-lal, Márkus Lászlóval és Koós Jánossal.

Pozsonyi út 42. (Fotó: Budapest100)

A Rimanóczy

építészdinasztia két kiemelkedő alkotását is fel lehet

keresni: a korszak avantgárd építésze, Rimanóczy Gyula által

tervezett pasaréti templom lehetett volna Budapest első modern

temploma, ha az akkori konzervatív körök nem próbálják minden

lehetséges módon akadályozni az építését, így az Árkay

Bertalan által tervezett városmajori templom előbb lett készen,

de szikár modernsége miatt az is sokakban megütközést keltett.

Érdekes adalék, hogy a pasaréti templom üveg ablakait épp Árkay

felesége, Sztehló Lili festette. A templomhoz kapcsolódó

buszvégállomás is Rimanóczy Gyula munkáját dicséri, ahogy a

közeli Szakáts-villa is, amely Ferkai András építészettörténész

szerint a harmincas évek talán legjobb budai villája. Aki ide

látogat el, az titkokat tudhat meg a ház neves lakóiról és a

múltjáról.

Az idei Budapest100 teljes programját a Budapest100.hu oldalon lehet végigböngészni.