
Lázár János építési és közlekedési miniszter Facebook-posztban nevezte „az ország legnagyobb bliccelőinek” azokat az önkormányzatokat, amelyek a Volánbusz Zrt.-vel szerződtek a helyi buszközlekedés üzemeltetésére, ám a szolgáltalás árával tartoznak az állami busztársaságnak. Az adósságok állítása szerint összességében 4,5 milliárd forintra rúgnak. Az elmúlt években több település is akadt, amely akár egymilliárd forintál nagyobb tartozást halmozott fel a Volán felé, ilyen volt például Szolnok, amely 2023-ban 1,8 milliárddal tartozott, de milliárdos adóssága volt Szekszárdnak is. A szekszárdi képviselőtestületben ülő Bomba Gábor szerint a tartozások felhalmozódásában szerepe lehet annak is, hogy a Volánbusz szinte bármennyi költséget felszámolhat az önkormányzatoknak. Így nehezebb tervezni, és előfordulhat, hogy a város meglepődik a számlán – ilyen meglepődésnek korábban Győr polgármestere, Dézsi Csaba András is hangot adott, „pofátlannak” nevezve a milliárdos többletszámlát, amit a Volánbusztól kapott a város.
650 millió forint – ekkora összeget követel a Volánbusz Zrt. két városon, Nyíregyházán és Győrön. Lázár János építési és közlekedési miniszter Facebook-posztban kritizálta azokat az önkormányzatokat, amelyek a helyi buszközlekedést a Volántól rendelték meg, de tartozásokat halmoztak fel az állami busztársaság irányában. A miniszter Nyíregyháza és Győr mellett Hódmezővásárhelyt emelte ki, közel félmilliárdos tartozást említve, és Salgótarjánt, amely a miniszter által közölt adatok szerint 350 millió forinttal tartozik a Volánnak. Lázár János úgy fogalmazott: „az ország legnagyobb bliccelői” az említett városok. Több települést nem nevezett meg, ám annyit közölt: össszesen 4,5 milliárd forintos tartozása áll fenn a nem fizető településeknek összesen a Volán irányába. A miniszter által közölt összegek korántsem példátlanok. Szolnok korábban egymilliárdnál nagyobb összeggel tartozott a Volánnak, és Szekszárd is milliárdos tartozást halmozott fel a 2010-es években.
Dézsi Csaba András, Győr független, Fidesz által támogatott polgármestere az Ugytudjuk.hu portál korábbi tudósításai szerint polgármesterségének kezdetétől konfliktusban volt a Volánnal, 2020-ban egymilliárd forintos többletszámlát állított ki a Volán a város számára, amit a polgármester „teljesen indokolatlannak” tartott, sőt, az szerinte „a pofátlanság határát súrolja”, 2022-ben pedig azt jelezte: a város nem tudja kifizetni azt a 4 milliárd forintot, amit 2023-ra a buszhálózat működtetéséért kért a Volánbusz.
Egyoldalú Volán-szerződések
Hogy miért kelthetnek a Volánbusz számlái indulatokat, arról Bomba Gábor szekszárdi önkormányzati képviselő beszélt a Magyar Hangnak. Szekszárd szeptemberre fizetheti vissza az előző ciklusban a Volán felé felhalmozott milliárdos tartozás utolsó százmilliós részletét – mondta a Magyar Hangnak Bomba, aki az Éljen Szekszárd Egyesület frakcióvezetője a szekszárdi képviselőtestületben. A tartozás miatt a Volán beperelte az önkormányzatot, de a bírósági eljárás egyezséggel zárult: a Volán elengedte a kamatok egy részét, a város pedig arra vállalt kötelezettséget, hogy 2024 szeptemberéig kifizeti a tartozást, ami a képviselő szerint meg is fog történni.
Bomba Gábor szerint más önkormányzatok is szembesülnek azzal a problémával, hogy a Volánnal kötött szerződések egyoldalúak, és ennek szerinte köze van ahhoz is, hogy miért keletkeznek időről időre nagyobb tartozások: – A város nem tudja ellenőrizni, hogy mi alapján számol fel költségeket a Volán. A szerződések úgy szólnak, hogy a Volán meghatározott menetrend teljesítését vállalja meghatározott összegért, és ezen kívül a költségeit is felszámolhatja. A szerződés, ha kissé kisarkítom, úgy van megfogalmazva, hogy a Volán gyakorlatilag akkora költséget számol fel, amekkorát csak akar, és az önkormányzat nem tudja ellenőrizni, hogy mi alapján – mondta a képviselő. Ez elmondása szerint oda vezet, hogy az önkormányzatok nehezen tudják előre kiszámítani, hogy mekkora költsége lesz a Volán szolgáltatásának, és ilyen módon könnyebben halmozódnak fel tartozások. Azt pontosan nem tudta megmondani, hogy korábban miért nem fizette ki a tartozást az önkormányzat, mert az adósságot még az előző választási ciklusban halmozta fel a város, amikor az egyesület képviselői még nem ültek a testületben.
Bomba Gábor szerint a buszflotta állapota is hozzájárul a magas költségekhez, hiszen az elöregedett buszok üzemeltetési és javítási költségei is magasabbak. Ám a város által személyszállításra kiírt közbeszerzésekre elmondása szerint a Volánbuszon kívül nem volt jelentkező. A város megpróbálkozott azzal is, hogy a közbeszerzést úgy írja ki, hogy korszerű járműveket követel meg a pályázóktól, amelyeknek az üzemeltetési költsége alacsonyabb, ám ekkor a Volán nem pályázott. Mivel a személyszállítást a városnak biztosítania kell, ilyen esetben az állam jelöl ki szolgáltatót – a Volánbuszt – amelynek az ajánlatát ilyenkor tárgyalás nélkül kell elfogadnia az önkormányzatnak. – Nem tartom jó megoldásnak, hogy egy piaci szereplő bármilyen költségét állnia kell az önkormányzatnak, de az önkormányzatok hiába írta elő, hogy takarékos járműveket használjanak, ezt nem vállalták – mondta a Magyar Hangnak Bomba Gábor.
Márki-Zay Péter a közösségi médiában reagált Lázár János posztjára: Hódmezővásárhely polgármestere szerint elsőfokon már két alkalommal is a városnak adott igazat a Volánbusszal szemben a bíróság. Hódmezővásárhelyen speciális helyzet alakult ki, miután a Volán megnyerte a személyszállításra kiírt tendert 2018-ban, már Márki-Zay Péter polgármestersége alatt, ám szerződést már nem kötött a Volánbusszal az önkormányzat. A polgármester közeleménye szerint azért, mert a Volán erre nem volt hajlandó „a 2018 előtti, fideszes vásárhelyi városvezetéssel szembeni követeléseire hivatkozva”. – Érvényes szerződés hiányában nyílt versenyben új szolgáltatót kerestünk, amire nem is jelentkeztek, mégis üresen járatták a buszaikat éveken keresztül, tavaly év végéig a városban, és most ennek a felelőtlen károkozásnak a teljes költségét is rajtunk követelik, minden alap nélkül – írta Márki-Zay Péter. Állítása szerint azzal, hogy a buszokat a szerződés hiánya ellenére is közlekedtette a Volánbusz, 300 millió forintos kár keletkezett.