Sorompó helyett plakátkampánnyal küzd a MÁV a balesetek ellen

Sorompó helyett plakátkampánnyal küzd a MÁV a balesetek ellen

Összeroncsolódott kisteherautó, amely vonattal ütközött egy vasúti átjáróban Bágyogszovát megállóhelynél a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt. vonalán 2021. december 31-én (Fotó: MTI/Krizsán Csaba)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Sem technika, sem személyzet, sem pénz nem áll rendelkezésre ahhoz, hogy sorompót telepítsenek minden vasúti átjáróba, ehelyett közös médiakampánnyal próbálja elejét venni a baleseteknek a MÁV, a rendőrség és az ügyészség – derül ki a Népszava cikkéből.

Mint a lap írja, a vasúttársaság és a hatóságok óriásplakáton, illetve a MÁV honlapjára kitett sokkoló fotókkal igyekszik körültekintőbb közlekedésre bírni a sofőröket. Az, hogy lépni kell, nem kétséges: az idén drasztikusan nőtt a vasúti átjárókban történt balesetek száma. Áprilisig harmincegy ilyen ütközésben tizenhatan vesztették életüket, egy híján annyian, mint tavaly egész évben. Csak a múlt héten hatan haltak meg két ilyen balesetben – mindkét esetben kizárólag fényjelzés volt az átkelőknél, sorompó nem.

Mint a Népszava cikke megjegyzi, utóbbinak azért van jelentősége, mert bár a felmérések szerint az ilyen típusú baleseteknél szinte mindig az autósok hibáznak, azaz a tilos jelzés ellenére hajtanak a sínekre, szakértők úgy vélik: ha több helyen lenne sorompó is, az segíthetne a megelőzésben. A Magyar Autóklub februárban kampányt is indított, amelyben szorgalmazzák a kiemelten veszélyes, kizárólag fénysorompóval biztosított vasúti átjárók legalább félsorompóval való felszerelését.

Mindezek ellenére érdemi változásnak nincs jele. A MÁV a lap kérdéseire az évekkel korábban már közölteket ismételte meg, eszerint Magyarországon a vasúti átjárók mintegy felében van fény- és/vagy fizikai sorompó. Jelenleg 5500 vasúti átjárót tartanak nyilván.

Homolya Róbert, a MÁV vezérigazgatója a lap kérdéseire kifejtette, az autósoknak kell figyelmesebbnek lenniük, mert a sorompó amúgy sem tudja megállítani a járműveket. Mint mondta, évente 800 sorompót rongálnak meg az autósok, így ha mindenhova tennének, akkor még több lenne a kár. – – Sem technika, sem személyzet, sem pénz nem áll rendelkezésre ahhoz, hogy minden vasúti átjárót lefedezzenek – fogalmazott a vasúttársaság vezetője, aki kitért arra is, a baleseti statisztikák alapján döntik el, hova telepítenek sorompót és hol elégednek meg a fényjelzéssel. Pontos módszertanról nem beszélt, de azt elmondta, indítanak egy programot, amelyben megvizsgálják, hány olyan, csak fénysorompóval védett kereszteződés van, ahol sok a baleset, mert oda majd tervezik fizikai sorompó telepítését is.