Sem technika, sem személyzet, sem pénz nem áll rendelkezésre ahhoz, hogy sorompót telepítsenek minden vasúti átjáróba, ehelyett közös médiakampánnyal próbálja elejét venni a baleseteknek a MÁV, a rendőrség és az ügyészség – derül ki a Népszava cikkéből.
Mint a lap írja, a vasúttársaság és a hatóságok óriásplakáton, illetve a MÁV honlapjára kitett sokkoló fotókkal igyekszik körültekintőbb közlekedésre bírni a sofőröket. Az, hogy lépni kell, nem kétséges: az idén drasztikusan nőtt a vasúti átjárókban történt balesetek száma. Áprilisig harmincegy ilyen ütközésben tizenhatan vesztették életüket, egy híján annyian, mint tavaly egész évben. Csak a múlt héten hatan haltak meg két ilyen balesetben – mindkét esetben kizárólag fényjelzés volt az átkelőknél, sorompó nem.
Mint a Népszava cikke megjegyzi, utóbbinak azért van jelentősége, mert bár a felmérések szerint az ilyen típusú baleseteknél szinte mindig az autósok hibáznak, azaz a tilos jelzés ellenére hajtanak a sínekre, szakértők úgy vélik: ha több helyen lenne sorompó is, az segíthetne a megelőzésben. A Magyar Autóklub februárban kampányt is indított, amelyben szorgalmazzák a kiemelten veszélyes, kizárólag fénysorompóval biztosított vasúti átjárók legalább félsorompóval való felszerelését.
Mindezek ellenére érdemi változásnak nincs jele. A MÁV a lap kérdéseire az évekkel korábban már közölteket ismételte meg, eszerint Magyarországon a vasúti átjárók mintegy felében van fény- és/vagy fizikai sorompó. Jelenleg 5500 vasúti átjárót tartanak nyilván.
Homolya Róbert, a MÁV vezérigazgatója a lap kérdéseire kifejtette, az autósoknak kell figyelmesebbnek lenniük, mert a sorompó amúgy sem tudja megállítani a járműveket. Mint mondta, évente 800 sorompót rongálnak meg az autósok, így ha mindenhova tennének, akkor még több lenne a kár. – – Sem technika, sem személyzet, sem pénz nem áll rendelkezésre ahhoz, hogy minden vasúti átjárót lefedezzenek – fogalmazott a vasúttársaság vezetője, aki kitért arra is, a baleseti statisztikák alapján döntik el, hova telepítenek sorompót és hol elégednek meg a fényjelzéssel. Pontos módszertanról nem beszélt, de azt elmondta, indítanak egy programot, amelyben megvizsgálják, hány olyan, csak fénysorompóval védett kereszteződés van, ahol sok a baleset, mert oda majd tervezik fizikai sorompó telepítését is.