– Mondjuk úgy, hogy amikor elmegyünk panaszkodni, akkor miniszteri szinten meghallgatnak minket. De nagyon csekély hatása van annak, amit az ágazati szereplők mondanak – erről beszélt az élelmiszerárstop kapcsán Heiszler Gabriella, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója a Forbes-nak adott interjúban. Heiszler szerint ilyenkor a kormányzat válasza az az érvekre, hogy „nekik a választó a fontos, aki olcsón akarja venni a csirkemellet”.
A Spar-vezér egy példán keresztül levezette, miért van nagyon erős piactorzító hatása van a hatósági árazásnak. Elmondta, azért van az egekben a trappista sajt ára, mert a 2,8 százalékos tejen van árstop, a 1,5 százalékoson nincs. – A forgalom a 2,8 százalékos tej felé terelődik, tehát több tejzsírt vonnak ki a gyártók a piacról, a folyótejbe adják el a tejzsírt a trappista helyett, ami a kínálaton át drágítja a sajtokat. A hatósági árazásnak középtávon ilyen hatása van – mondta. A hatósági áras termékek közül tapasztalata szerint a csirkemellből és a cukorból van hiány.
A magas energiaárak kapcsán arról beszélt, a télen csak 18 fok lesz az üzlettérben a szokásos 21 helyett, ami nem a vásárlóknak, inkább kollégáiknak lesz kihívás. Arról is beszélt, a tulajdonosok elkötelezettek az ország mellett, több mint egymilliárd eurót fektettek az országba az elmúlt 31 évben, ami még nem térült meg. – De nyilván osztrák szemmel nehéz megérteni, hogy most, amikor nehéz helyzetben van az ágazat, miért kapunk még a nyakunkba extra adót, árstopot, miért van plázatörvény, miért kell épp most élelmiszert mentenünk. November végén kell befizetnünk a tavalyi adónk 80 százalékát, 10,5 milliárd forintot extraprofit-adóként – sorolta a nehézségeket.
Arra is kitért, „a kasszások, árufeltöltők sokat panaszkodnak, hogy a vásárlók idegesek, nekik esnek az árak miatt. Mindenki stresszes, én is, az alkalmazottak is, a vásárlók is”.
A teljes interjú itt olvasható.