
„Muszáj felhívni a figyelmet arra, hogy így nem lehet tovább gazdálkodni” – a többi között erről beszélt a Magyar Hangnak Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke a péntekre tervezett 10 perces leállással, illetve a fővárost sújtó kormányzati elvonással kapcsolatban. Naszályi kiemelte, hogy a tervezett közlekedési leállás nem sztrájk, hanem a fővárosi tulajdonosi döntés nyomán létrejött figyelemfelhívó akció, egy demonstratív jelzés a budapesti közösségi közlekedés válságos helyzetével kapcsolatban. Mint arról beszámoltunk, pénteken 11:50 és dél között leáll a fővárosi közösségi közlekedés, jelezve, hogy a kormányzati elvonások súlyos anyagi helyzetbe hozták a fővárosi önkormányzatot.
– Az elvonások mértéke már olyan szintű, amely mellett nem lehet felelősen működtetni a város szolgáltatásait. Ebben a kérdésben egyetértés van a tulajdonos, vagyis a főváros és a szakszervezetek között – mondta az érdekképviseleti vezető. Hozzátette, hogy nem örömteli ez a dolgozóknak sem. A menetrend felborul, a munkavállalóknak ez stresszt jelent, mert így is nehézségekkel küzdenek, többek között a vezérigazgató-váltások (felmondott a BKK vezérigazgatója, míg a BKV vezetőjét nemrég menesztette Karácsony Gergely) sem tesznek jót a közhangulatnak. Ezt a tíz percet szavai szerint a rendszer még elbírja, különösen azért, mert a főpolgármester is jelezte: olyan időszakra esik az akció, amikor az utasforgalom a legalacsonyabb. Arról is beszélt, hogy a metróvonalakon különösen odafigyelnek majd a biztonságra: a BKK utaskoordinátorokat vet be annak érdekében, hogy ne engedjék le az utasokat a peronokra, ha a metrószinteken túltelítettség alakulna ki. Naszályi szerint ugyanakkor nagyobb fennakadás nem várható, legfeljebb vonalanként egy járat kimaradása okozhat később rövid csúszásokat.
A szakszervezeti elnök arról is beszélt, hogy a dolgozók körében vegyes a megítélése a demonstratív leállásnak. „Sokan értik és támogatják, de vannak olyan kollégák is, akik kétkednek, miért kell nekik ebben részt venniük. Teljesen érthető, hiszen a közvélemény sokszor az ő nyakukba varrja a problémákat, miközben az igazi felelősség nem náluk van. Ez a fajta megosztottság is jelzi, mennyire átpolitizálódott a közösségi közlekedés helyzete” – mondta hozzátéve, hogy közben már megalakult a sztrájkbizottság, és megkezdődött a kollektív munkaügyi vita előkészítése. A szakszervezetek levélben fordulnak a miniszterelnökhöz és a főpolgármesterhez is, párbeszédet sürgetve.
„Mi nem akarjuk leállítani a várost. Épp ellenkezőleg: azért dolgozunk, hogy elkerüljük a komolyabb sztrájkokat. De ha nem történik érdemi egyeztetés és változás, akkor előfordulhat, hogy a jövőben már nem tíz percre, hanem akár órákra is megállhat a közlekedés. A cél az, hogy a főváros, a kormány és a dolgozók egy asztalhoz üljenek, és közösen találjanak megoldást. Ha ez nem történik meg, akkor sajnos nem tudjuk kizárni a komolyabb megmozdulások lehetőségét sem” – mondta.
Karácsony Gergely a hét elején jelentette be, hogy pénteken 11 óra 50 perctől tíz percre leáll a tömegközlekedés Budapesten. A politikus azt mondta, az önkormányzat ezzel a közszolgáltatások fontosságára szeretné felhívni a figyelmet. Karácsony Gergely a HVG-nek adott interjúban arról beszélt, hogy ezt az első figyelmeztetést később 10 órás, 10 napos, de akár 10 hetes leállás is követheti. A mostani leállásról azután döntött a városvezetés, hogy a napokban a Magyar Államkincstár 10,2 milliárd forintot inkasszózott Budapest folyószámlájáról szolidaritási adó címen (az idei évben már 89 milliárdot kellene ilyen címen befizetnie a fővárosnak, de a budapesti költségvetésbe csak 38 milliárdot terveztek be, annyit amekkora támogatást az állam ad a kötelező feladatok ellátásához. A hiányzó csaknem 51 milliárdot vitatja tehát a főváros, a kincstár ennek ellenére levonta a más említett újabb részletet, a 10,2 milliárdot). Az elvonást az önkormányzat jogtalannak minősítette, bírósághoz fordult, azonnali jogvédelmet kért, a kincstár ennek ellenére inkasszózott. Karácsony szerint így bizonytalanná váltak a budapesti közszolgáltatások, köztük a tömegközlekedés működtetése is.
A BKK péntek délelőtt arról adott ki közleményt, hogy azok a járművek, amelyek 11:50-kor épp két megálló között haladnak, még elviszik az utasokat a következőig, ott azonban megállnak, és csak déltől folytatják az útjukat. Ha nem tudnak beállni a megállóba, a járművezetők akkor is biztosítják az utasoknak a biztonságos leszállás lehetőségét.
A tízperces megállás nem érinti:
a 100E Repülőtéri Expresszt,
a HÉV-eket,
a MÁV-csoport által üzemeltetett helyközi járatokat (azaz a korábbi Volánbuszokat),
a MOL Bubi közbringarendszert.
A BKK felhívta a figyelmet: a menetrendekben nem jelenik meg a leállás, ezért ebben az időszakban a BudapestGO által tervezett utazások nem lesznek pontosak. A menetrendi adatok a közterületi FUTÁR-kijelzőkön sem jelennek meg, csak a járatok újraindulását követően.
Politikai játszma
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint a BKK által bejelentett 10 perces közlekedési leállás egyértelműen politikai akció, amely nem szakmai, hanem pártcélokat szolgál. Dorner úgy látja, a pénteki demonstráció a főpolgármester eszköze arra, hogy nyomást gyakoroljon a kormányra, ám ennek az utasok és a közlekedési dolgozók isszák meg a levét. Dorner azt mondta, a leállás végrehajtása technikailag nem jelent igazán komoly kihívást – a járművek 11:50 után a legközelebbi megállóban megállnak, kinyitják az ajtót, ott várakoznak délig. Az utasokat hangosbemondón tájékoztatják majd az intézkedés okáról. Hangsúlyozta, hogy sem biztonsági, sem forgalomszervezési szempontból nem lehet a forgalomban megállni, azaz minden jármű eljut a következő megállóig. A 10 perces várakozás járművenként valójában különböző hosszúságú lehet, de átlagosan 7–10 percig tart majd. Szerinte mindenki saját beállítottsága, vérmérseklete szerint dönti majd el, kire haragudjon a leállás miatt. A BKK-ra, Orbán Viktorra, Karácsony Gergelyre, esetleg a Tisza Pártra? Ezt előre nem lehet tudni.