Százával zárhatnak be a benzinkutak az árstop miatt
A Mol üzemanyagtöltõ-állomása a III. kerületi Árpád Fejedelem úton 2017. január 18-án (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

A pénteki áremeléssel már nem lesz olyan kút Magyarországon, amelynek ne lenne magasabb a beszerzési ára, mint amennyiért adhatja az üzemanyagot, azaz ne szenvedne veszteséget – idézi a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkárának, Grád Ottónak a szavait a 24.hu. Egy liter benzin eladásán ugyanis 8, egy liter gázolajén 18 forint veszteségük lesz a kutaknak. Így a következő hetekben százával zárhatnak be a kutak, az üzemeltetés átvétele pedig nem lesz könnyű.

Egri Gábor, az Envi kutak ügyvezető igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy a 8, illetve 18 forintos veszteség csak az üzemanyagon keletkezik, amire rájönnek még az üzemeltetés költségei. A családi vállalkozás vezetőjét felháborította, hogy a kormány csak a kiskereskedelmi árakat fagyasztotta be, a nagykereskedelmi árakat nem.

Egyre több benzinkúton vezettek be mennyiségi korlátozást az árstop miatt
Magyar Hang

Egyre több benzinkúton vezettek be mennyiségi korlátozást az árstop miatt

A korlátozás oka, hogy a kormány három hónappal meghosszabbította az üzemanyagokra kiszabott maximálisan 480 forintos árkorlátozást.

Vagyis a kis szereplőkkel fizettetik meg az árstop árát. Különösen úgy, hogy számításaik szerint az állam havi 90 milliárd forint bevételt szerez az áfából és a jövedéki adóból az üzemanyag-forgalmazás után, mégsem vállal át semennyit sem az árstop terhéből. Valamint a nagykereskedőket, köztük a legnagyobb Molt sem terheli ezzel, azaz nem törekedett a terhek szétterítésére.

Egri Gábor szerint egyenesen az ötvenes éveket idézi, hogy ellentételezés nélkül átkerülhet egy magántulajdonban lévő kút egy másik piaci szereplőhöz átmenetileg, ha valaki nem tudja vállalni a benzinkútján a központilag előírt kötelező veszteség mellett a kiszolgálást. Szerinte ez azt jelenti, hogy Magyarországon ma nincs biztonságban a magántulajdon.

Egri elmondta, arra sem kaptak választ a minisztériumtól, hogy mi lesz az üzemszünet idején a kút tulajdonosával, a dolgozókkal, miből fognak megélni.

„Vidéken lehetnek először gondok, hetek kérdése, és egyre több tankoló fog belefutni abba, hogy nem tudja ott megvenni az üzemanyagot, ahol eddig vásárolta.” Ezt már Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu ügyvezető igazgatója mondta, aki szerint folyamatosan rosszabbodhat a helyzet.

„A cél, hogy a Molon kívül ne legyen más benzinkút Magyarországon”
Magyar Hang

„A cél, hogy a Molon kívül ne legyen más benzinkút Magyarországon”

A kormány nem akar kártalanítani senkit. A kicsik már most is a hatósági árnál drágábban kapják az üzemanyagot és péntektől még drágább lesz a nagykereskedelmi ár. Gulyás szerint nem lehet mennyiségi korlátot bevezetni, de ennek nincs nyoma sehol. Konvoj indulhat a miniszterelnökhöz.

Egri eddig hét nyugat-magyarországi és további három vidéki benzinkútról tud, ahol már üzemszünetet hirdettek, és sokan mások is jelezték, hogy be fognak zárni. Vannak, akik a veszteségeik mérséklésére egyelőre heti 48 órákra bezárnak, aztán újra kinyitnak, mert ez megengedett. Egri Gábor szerint kétséges, hogy át tudná venni a Mol a bezáró kis kutak üzemeltetését. 

Grád Ottó szerint piaci információk alapján a közeljövőben inkább további olajár-emelkedésre lehet számítani, mintsem csökkenésre. A Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC) 2022-es prognózisában például a második, harmadik negyedévre jelentősebb keresletnövekedést prognosztizáltak, illetve azt, hogy az év végéig nagyobb ütemben fog nőni a kereslet, mint a kínálat, ami szintén felfelé hajthatja az árakat.