Szekszárd fideszes polgármestere az utolsó pillanatban is élt az egyszemélyi döntés lehetőségével

Szekszárd fideszes polgármestere az utolsó pillanatban is élt az egyszemélyi döntés lehetőségével

Szekszárd belvárosa, a Garay tér (Fotó: Vlastito djelo/Wikipedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Ács Rezső kihasználta, hogy június 15-ig egyedül hozhat döntéseket és több ponton is módosította az szmsz-t. Az ellenzék a kormányhivatalhoz fordult, hogy megsemmisítsék a változtatásokat.

Június 15-től ismét ülésezhetnek az önkormányzatok képviselőtestületei és közgyűlései, azaz a polgármesterek a jövőben már nem élhetnek a veszélyhelyzet elrendelése óta élő lehetőségükkel és nem hozhatnak egyszemélyi döntéseket. Szekszárd fideszes vezetője azonban nem sokkal 15. előtt még átszabta az önkormányzat működését.

Bomba Gábor, az Éljen Szekszárd (ÉSZ) nevű ellenzéki frakció vezetőjének Facebook-posztja szerint Ács Rezső polgármester egyebek mellett a következő módosításokat hajtotta végre a szervezeti és működési szabályzatban (szmsz):

  • A bizottságok létszáma 7-ről 5 főre csökkent, mindegyik bizottságból visszahívott a polgármester több ÉSZ-es képviselőt és fideszeseket ültetett a helyükre.
  • A bizottságok összes komoly döntési jogkörét elvette a polgármester és saját magának adta, különös tekintettel az összes beszerzéssel és pénzzel járó kérdésre, ezekben egyedül, egyszemélyben dönt.
  • Júliusban és augusztusban nem lesz több rendes közgyűlés, júniusra pedig nem hívta össze a polgármester. A képviselők indítványozták szerdára (2021.06.16) az ülés összehívását, de ezt a polgármester nem tette meg.
  • Következő rendes ülés összehívását kezdeményezheti a képviselők negyede, ám a korábbiakkal ellentétben előre le kell adni nem csupán a konkrét napirendi pontokat, de az összes, írásos előterjesztést is. Ez azt jelenti, hogy csak saját előterjesztést lehet tenni, így sem a polgármestertől, sem a hivataltól nem lehet semmilyen beszámolót kérni a költségvetéssel kapcsolatban, hiszen ezeket nem tudják előre beküldeni, mert nem a képviselők készítik el.
  • Az előterjesztéseken a jegyző tetszés szerinti ideig ülhet törvényességi felügyeleti jogkörében.
  • A közgyűlési ülésen új napirendre a képviselők nem tehetnek javaslatot, csak a polgármester vagy az alpolgármester javasolhat ilyet.
  • Rendkívüli közgyűlésen kérdés nem nyújtható be, valamint tilos az interpelláció is.
  • Úgy módosították az szmsz-t, hogy a polgármester helyett nem csak az alpolgármester, de a tanácsnok asszony vagy a Pénzügyi Bizottság fideszes elnöke is levezetheti az ülést.

– Semmilyen értesítést vagy előzetes tájékoztatást nem kaptunk a polgármester döntéséről – mondta a Magyar Hangnak Bomba Gábor, az ÉSZ vezetője. Az ellenzéki frakció álláspontja szerint a rendelet jogellenes, ezért panasszal éltek a kormányhivatalnál.

Máté Péter, a helyi Fidesz-frakció vezetője lapunknak azt mondta, hogy egyelőre nem akarja kommentálni a polgármester döntéseit, a frakció pedig pénteken ülésezik, így csak azután tudja majd pártja álláspontját ismertetni. A polgármesteri hivatal megkeresésünkre még nem reagált.

– A polgármesterek egyszemélyi döntéshozatalára vonatkozó, veszélyhelyzet idején alkalmazható szabályok biztosan nem adnak lehetőséget olyan szerkezeti átalakításra, mint amelyeket Szekszárdon hajtottak végre – mondta a Magyar Hangnak Szabó Attila, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) jogi munkatársa. Ez a rendkívüli felhatalmazás ugyanis kizárólag arra való, hogy a település vezetője olyan a veszélyhelyzettel kapcsolatos döntéseket hozzon, amelyek nem tűrik a halasztást.

A TASZ jogi munkatársa szerint a kormányhivatalnak magától is észlelnie kell a szabálytalanságot és kezdeményeznie kellene a rendelkezések megsemmisítését. Ha ezt nem teszi meg, akkor hatályban marad az szmsz átalakítása, és az legfeljebb az alkotmánybíróságon támadható meg.

A határokra egyébként Kozma Ákos ombudsman is figyelmeztette a polgármestereket még tavaly decemberben. Az alapvető jogok biztosa szerint a különleges jogrend adta jogköröket meghatározott jóhiszeműség és társadalmi rendeltetetésnek megfelelő joggyakorlás elvével összhangban kell gyakorolni, a döntéseiknek pedig mindig meg kell felelnie a szükségesség és arányosság követelményének.

Korábban már más településeken is visszaéltek a különleges felhatalmazással, de a TASZ által kikért adatok azt mutatják, a jelenség nem vált tömegessé. „Általánosságban elmondható, hogy decemberig néhány tucat esetben jelezte a kormányhivatal a polgármestereknek, hogy túlterjeszkedtek a lehetőségeiken” – fogalmazott Szabó Attila.

Szekszárdnak egyébként az önkormányzati választás után fideszes polgármestere, valamint 8 ellenzéki és 6 kormánypárti képviselője lett. A Párbeszédes Zaják Rita azonban – miután állítása elege lett „a teljesen értelmetlen, sokszor mocskos politikai csatározásokból” – kilépett az ÉSZ-frakcióból, független lett, azaz a közgyűlési döntéseknél ő lesz mérleg nyelve. (Kilépése után párttagságát felfüggesztették.)

Zaják Rita lapunk megkeresésére azt közölte, hogy a következő közgyűlésre módosító javaslatokat készít az szmsz-hez, a beadványa pontos tartalmát majd később ismerteti.

Nincs ülés, nincsenek válaszok

Az ellenzéki frakció által kezdeményezett ülésen egyebek mellett arra szólították volna fel a polgármestert, számoljon be arról, milyen határozatokat hozott az elmúlt hónapokban, valamint hogy melyek voltak azok, amelyekről nem tudtak a képviselők vagy a többségük nem támogatta azt. Az ellenzék arra is kíváncsi lett volna, hogy milyen kötelezettségeket vállalt Ács Rezső, valamint hogy járt-e megtakarítással a hivatal átszervezése.