Tárgyal az államitkár a civilekkel, akik szerint sürgős segítségre van szükségük az oktatás résztvevőinek

Tárgyal az államitkár a civilekkel, akik szerint sürgős segítségre van szükségük az oktatás résztvevőinek

Képünk illusztráció. Digitális távoktatás koronavírus-járvány idején (Fotó MTI/Máthé Zoltán)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Tárgyalhat a közoktatási államtitkár a Láncreakció civil munkacsoporttal, akik többek között a Digitális Oktatási Stratégia 2016 óta késlekedő végrehajtását javasolták a kormánynak, a pedagógusok, szülők, szakmai és civil szervezetek bevonásával. Ercse Kriszta, a Civil Közoktatási Platform szóvivője szerint azonnali segítségre is szükség lenne, többek között az eszközhozzáférés terén valamint a százszázalékos táppénz biztosítására az otthon maradó szülők számára.

A Láncreakció oktatási szervezeteket, oktatásban érintetteket tömörítő munkacsoportja nemrég nyílt levélben fordult Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkárhoz a távolléti oktatásból kimaradó hátrányos helyzetű tanulók és a Digitális Oktatási Stratégia megvalósításának késlekedése miatt. Az államtitkár a héten jelezte: leül tárgyalni azokkal a civil szervezetekkel, amelyek testközelből látják az oktatás problémáit.

A Láncreakció nyílt levele konkrét javaslatokat tartalmaz: többek között azt, hogy május végéig a kormány egy erre létrehozott weboldalon  tegye közzé, hogy a járványhelyzetben pontosan milyen lépéseket tett az oktatásban felmerült súlyos problémák kezelésére, hány gyerek esett ki az oktatásból, és milyen mértékű a lemaradás.

Javasolják azt is, hogy a kormányzat hozza nyilvánosságra átlátható módon, hogy a Digitális Jólét Programból mennyit költöttek a Digitális Oktatási Stratégiára, valamint vázoljanak fel egy tervet arra vonatkozóan, hogy milyen ütemben, hogyan tervezik a stratégia lépéseit megvalósítani. Ennek meghatározásába pedig vonják be a pedagógusokat, szülőket, szakmai és civil szervezeteket. – A digitális oktatásra – mely az életünk része kell, hogy maradjon a továbbiakban –,  fel kell készíteni az oktatási rendszert és minden szereplőjét. Úgy látjuk, hogy teljes körű reform szükséges egy modern, a gyerekeket a kiszámíthatatlan jövőre felkészítő, az egyenlőtlenségeket mérséklő oktatási rendszer létrehozásához – írták.

Ercse Kriszta oktatáskutató, a Civil Közoktatási Platform szóvivője szerint a hosszú távú stratégiai intézkedéseken kívül (például a Digitális Oktatási Stratégia 2016 óta késleltetett végrehajtása) számos olyan intézkedés van, amelyet azonnal meg kellene tennie az oktatási kormányzatnak, amely a civil szervezet képviselője szerint a járvány kezdete óta nem tett lépéseket sem a folyamatos tájékozódás, sem a folyamatos problémafeltárás érdekében – így szerinte a valódi a problémák kezelése sem történt meg:

–Tavasszal jeleztük az internet- és az eszközhozzáférés problémáit, de ennek orvoslására semmilyen rendszerszerű intézkedés nem történt, nem beszélve az olyan élethelyzetekről, ahol áram sincs. A probléma korántsem csak a hátrányos helyzetű családokat érinti: gyakran a középosztálybeli családokban sincs elég digitális eszköz az otthoni tanuláshoz, munkavégzéshez. Bár a kormányzati tájékoztatás szerint több tízezer digitális eszközt osztottak szét, ma sem lehet tudni, hogy ez pontosan mi alapján történt, hiszen igényfelmérést azóta sem végzett senki a pedagógusok és a tanulók körében. Sokszor az a visszajelzés érkezik, hogy az iskolák több esetben nem adják ki ezeket az eszközöket a családoknak, mert félnek attól, hogy tönkremennek. Ez érthető aggodalom, hisz az iskolának kell ezekkel az eszközökkel elszámolniuk, de egy kölcsönszerződéssel orvosolni lehetne a helyzetet – mondta a Magyar Hangnak Ercse Krisztina.

A Civil Közoktatási Platform és a Láncreakcióban résztvevő többi civil szervezet sürgetőnek tartaná a százszázalékos táppénz biztosítását azon – családonként egy – szülő számára, akinek a járvány miatt kell otthon maradnia, beleértve az iskolabezárást és a karantént is. Kiskorúak esetében ugyanis szerintük a digitális oktatás feltételeinek biztosítása közé kell, hogy tartozzon a biztonságos felügyelet is, amely azonban nem veszélyeztetheti a család egzisztenciáját, ami a civilek szerint szintén a kormány felelőssége.