Tényleg vita nélkül visszaadja a MÁV a jegyár felét késés esetén
Két Intercity-szerelvény a budapesti Nyugati-pályaudvaron (Fotó: Metrophil/Wikipedia)

Élesben „tesztelhettük” a MÁV június 1-jétől elindult késési biztosítását, amelyet Lázár János közlekedési miniszter jelentett be a 10 közlekedési vállalása részeként januárban. Szerda késő délután közben a MÁV vezérigazgatója közölte is az első számokat: 9600 utasnak térítettek vissza pénzt a rendszer első három napjában, ami összesen 10 millió forintba került a vasúttársaságnak.

Június elsejétől él a MÁV késési biztosítása, amely szerint ha egy járat legalább 20 percet késik, a társaság visszatéríti a menetjegy árának felét az utasnak. Egy kedd reggeli késés miatt lapunk munkatársa szándékán kívül élesben „tesztelhette” a nagy hírverést kapott újdonságot. A Nyíregyházáról 5.30-kor Budapest-Nyugati pályaudvarra tartó Nyírség Intercity 32 perces késést szedett össze, mire Budapestre érkezett. A vonat Szajol körül kényszerült hosszabb várakozásra, illetve lassú haladásra. Mire a szerelvény Kőbánya-Kispestre befutott, már fél órára rúgott a késése. A vonat a Nyugati pályaudvarra a menetrendben szereplő 8.39-es érkezés helyett – az Elvira honlapjáról kiolvasott adatok alapján – 9.11-re érkezett be.

A vonaton egyébként több osztálykiránduláson részt vett iskolai csoport is utazott. Mivel a késési biztosítást a tájékoztató képernyőn is hirdették, az utasok a vesztegelés ideje alatt is találgatták, milyen módon történhet majd a visszatérítés, és arról is tanakodtak, hogy vajon a vonatjegy árának fele, esetleg csak az olcsóbb helybiztosítás árának felére lehetnek jogosultak; illetve akadt, akinek az nem volt világos, kell-e jelezni az ügyfélszolgálaton vagy a jegypénztárakban a késést.

Munkatársunk online vásárolta a jegyét, majd e-mailben kapott tájékoztatást arról, hogy az országbérlet mellé vásárolt helyjegy ára (617 forint) felének – vagyis 309 forint – visszatérítésére jogosult. Egy másik e-mailben pedig azt közölte a MÁV, hogy elindították a késési biztosítás kifizetését. Felhívták viszont a figyelmet: a visszatérített összeg az után válik elérhetővé a számlán, hogy azt a bank könyvelte, ami néhány napot igénybe vehet.

Az automatikus ügykezelés kétségkívül jelentős fejlemény, mivel korábban a jegy árának késés miatti, legalább részbeni visszatérítéséhez kártérítési adatlapot kellett kitölteni – papíron vagy online. Ezt azonban számosan nem tették meg. Lázár János építési és közlekedési miniszter januári közlekedésinfóján arról beszélt: az utasnak semmit sem kell bizonyítania, papíroznia, vita nélkül adják vissza a jegyár felét. Ekkor jelentette be azt is, hogy áprilistól utazó takarító személyzet lesz az intercity vonatokon.

A MÁV napokban kiadott közleménye egyébként felhívta a figyelmet: mindegy, hogy vonattal vagy helyközi busszal utazott-e, vagy esetleg agglomerációs („kék”) VOLÁN-buszokkal vagy HÉV-vel, ugyanígy a késést kiváltó ok sem számít: a pénzvisszatérítés, illetve a bérleteseket vagy napijeggyel utazókat megillető százalékos kedvezmény akkor is jár, ha a 20 perc feletti késés nem a MÁV hibájából következett be – például baleset vagy külföldről „hozott” késés okozta. A bérletesek esetében a visszatérítés feltételeiről az alábbi honlapon lehet részleteket olvasni.

Hegyi Zsolt MÁV-vezér: közel 9600 visszatérítés három nap alatt
A késési biztosítási rendszer első három napján a MÁV-csoport 9600 esetben térítette vissza a jegyár felét, az esetek túlnyomó részében – az applikáción keresztül váltott jegyek esetében – teljesen automatikusan, vagyis anélkül, hogy az utasoknak bármit kellett volna tenniük a pénzvisszatérítés érdekében – közölte szerda késő délután Hegyi Zsolt, a MÁV vezérigazgatója a közösségi oldalán. Megjegyezte: az első napokban felfedeztek – és azóta javítottak – egy kisebb informatikai hibát, amely miatt a késési biztosítások egy részét a jegypénztárakban nem lehetett azonnal érvényesíteni, így az érintett utasokat a központi telefonos vagy e-mailes ügyfélszolgálatunkhoz kellett irányítani. Hasonlóan egyébként ahhoz a néhány utashoz, aki csatlakozás, illetve buszról vonatra vagy vonatról buszra történő átszállás során szenvedett el összességében 20 percet meghaladó késést. Az ilyen összetettebb esetekben szintén az ügyfélszolgálat segítségére lehet szükség – ezzel kapcsolatban azonban érdemes hangsúlyozni, hogy ehhez az utasnak nem kell elzarándokolnia sehova, nem kell a Keleti Utascentrumba személyesen átmennie. A késési biztosítással kapcsolatos ügyét mindenki a MÁVDirekt telefonos ügyfélszolgálatán intézheti – írta.
A vezérigazgató szerint a késések aránya egyébként az elmúlt néhány napban az éves átlaghoz hasonlóan a járatok mintegy 3 százalékát érintette, ami összesen 10 millió forintnyi pénzvisszatérítési kötelezettséget rótt a MÁV-csoportra. Hangsúlyozta viszont: a késési biztosítás bevezetésével nem a késések elfogadhatóvá tétele a cél, hanem azok csökkentése, megszüntetése. A jegyár-visszatérítések és bérletkedvezmények milliárdos nagyságrendje újabb, komoly ösztönzést jelent a közlekedési társaságnak, hogy minden rendelkezésére álló eszközzel javítsa a menetrendszerűséget, vagyis a busz- és vonatközlekedés pontosságát. Úgy fogalmazott: az idei évben minden intézkedés – a célzott pályakarbantartásoktól az IC-kocsik felújításán át egészen a 100 újabb mozdony beszerzéséig – ezt a célt a szolgálja.