
Egy nap alatt átveri a Fidesz a parlamenten a Pride-felvonulás betiltását, ám a nagy politikai sietség miatt az a furcsa helyzet áll majd elő, hogy így a gyülekezési törvény módosítását, amire hivatkozva betiltanák a Pride-ot, résztvevőit pedig büntetnék, előbb fogadják el, mint a jogilag ezt megágyazó és lehetővé tevő Alaptörvény-módosítást – írta meg a Hvg.hu.
A hétfőn benyújtott jogszabályról kedden már vitáznak és szavaznak is, ám ehhez a tempóhoz nem igazították hozzá a Pride betiltását lehetővé tevő Alaptörvény-módosítást. Pedig ezt már korábban benyújtottak, és ez lehetővé teszi a gyülekezési jog, mint alapjog korlátozását azzal, hogy a felvonulás betiltásának indokát, a „gyermekek védelmét” az élethez való jogon kívül minden más alapjog elé helyezik.
A Hvg.hu szerint ez komoly jogi anomáliát okozhat, hiszen így már megszavazzák a gyülekezési törvény szigorítását, ám ezt jóval később követheti csak – normál jogalkotási ügymenetben – a magasabb rendű jogszabály, az Alaptörvény módosítása. Ugyan a Pride-ot betiltó módosító tételesen nem hivatkozik az alaptörvényi felhatalmazásra, ám a Fidesz eddigi közlése és a logika szerint is egyértelmű, hogy az Alaptörvény-módosítás ágyaz meg, és teszi lehetővé egyáltalán a gyülekezési törvénnyel érintett alapjog olyan korlátozását, amellyel megmagyarázható lenne jogilag a Pride betiltása. És hogy miért ne gyorsították fel az Alaptörvény módosítását is? Mert a Házszabály szerint „nem kérhető a kivételes eljárás az Alaptörvény elfogadására vagy módosítására irányuló indítvány tárgyalásánál”.
Még azoknak a szülőknek is sérti egyes jogait a Pride betiltása, akik eddig sem támogatták a rendezvényt – fejtette ki a Magyar Hangnak a TASZ munkatársa, aki szerint látványos jogkorlátozásról van szó. Elmondta, hogy jogilag mi a probléma a tervezett szabályozással és hogy milyen fórumon lehet azt megtámadni.