Újabb autóipari beszállítónál volt sztrájk: két órára leállt a dunaújvárosi Hankook

Újabb autóipari beszállítónál volt sztrájk: két órára leállt a dunaújvárosi Hankook

A Hankook Dunaújváros melletti üzeme (Fotó: Wikipédia/CivertanS)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Immár a Hankook autógumigyár dolgozói is sztrájkkal próbálják elérni a béremelést: a társaság dunaújvárosi gumigyárában szerdán reggel 5 és 7 óra között teljesen leállt a termelés. Székely Tamás, a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VDSZ) elnöke az MTI-vel közölte, február közepe óta nem tudják, mi a munkáltató álláspontja a béremelést illetően, a cégvezetés nem hajlandó érdemi javaslatot sem tenni, így azt nem is tudják összevetni a dolgozók követeléseivel.

A sztrájkkal kapcsolatban megjegyezte: „egy kezemen meg tudtam számolni, mennyien dolgoztak 5 és 7 óra között”. „Szerintem nagyon meglepődtek, mekkora támogatottsága van a szakszervezetnek a gyárban, ami javíthatja a tárgyalási pozícióinkat” – fogalmazott hozzátéve: szerda délután tárgyalnak a cégvezetéssel.

A szakszervezet 18 százalékos alapbérfejlesztésen túl javasolja a besorolási rendszer és a hűségbónusz rendszer átalakítását, a jubileumi kifizetést, a 13. havi bónuszt, továbbá a megszakítás nélküli munkarendben dolgozók számára 5 százalékos pótlékot kívánnak elérni.

A VDSZ közleménye szerint több mint ezer ember nem dolgozott a gyárban, nem folyt érdemi termelés. Hozzátették: kudarcot vallott a gyárvezetés szándéka, semmilyen presszióval nem tudták rábeszélni az embereket a munkavégzésre.

A Hankook Tire Magyarország Kft. nem kívánt nyilatkozni a sztrájkról. Az MTI megkeresésére annyit közöltek, hogy a Hankook elkötelezett a munkavállalói elégedettség növelése mellett, ezért felgyorsította a 2019-es béremeléssel kapcsolatos egyeztetéseket, s annak mértékéről hamarosan döntés várható.

Nehéz nagy sztrájkot szervezni | Magyar Hang

Habár a rabszolgatörvényként elhíresült szabályozás miatti felzúdulás idején még gyakran felmerült következő lépésként az általános vagy országos sztrájk, az akció egyre inkább megvalósíthatatlannak tűnik. Az ugyanis szinte biztosra vehető, hogy a köz- és a versenyszférában nem lesz összehangolt munkabeszüntetés. A magánkézben lévő gyáraknál, vállalatoknál, üzemeknél jelenleg is zajlanak a bértárgyalások, ám mindenhol az adott munkáltatóval kell megállapodni.

A Hankookot megelőzően több járműipari cég dolgozói is a munkabeszüntetés eszközével próbáltak érvényt szerezni követelésüknek. A győri Audinál januárban volt sztrájk, ami megállapodással zárult, míg február elején az indítómotorokat gyártó miskolci SEG Automotive üzemében állt le a termelés két órára.

Az esztergomi Suzukinál ugyanakkor a szakszervezet működésének akadályozásával próbálják elkerülni a sztrájk lehetőségét. Mint arról lapunk is beszámolt, a japán tulajdonú autógyárból elbocsátották azt a munkavállalót, aki az érdekképviselet titkára lett volna. Ennek ellenére – vagy épp ezért – a Vasas Szakszervezeti Szövetség helyi alapszervezetének taglétszáma növekedésnek indult.