Decemberig maradhatnak levágva a magyar vonatok a közvetlen nyugat-európai vasúti vérkeringésről – az osztrák vasúttársaság, az ÖBB legalábbis erről tájékoztatta az utasokat – írta meg a Magyar Hang. A MÁV reagált: elmondása szerint többször jelezte az ÖBB-nek, hogy október 27-től jelentősen csökken a késések kockázata, és kérte a Németországba tartó vonatok bécsi kettéosztásának megszüntetését.
Az ÖBB tájékoztatása szerint előreláthatóan december 10-éig tartanak majd a magyarországi pályafelújítás miatt bevezetett, eredetileg október 27–éig meghirdetett osztrák intézkedések. A Budapestről Münchenbe tartó járatokon és a legtöbb, Salzburgba tartó járaton nem lehet közvetlenül elérni ezeket az úti célokat, a vonatok csak Bécsig közlekednek, a tovább utazó utasoknak ott kell megvárniuk a csatlakozást.
Az osztrák vasúttársaság a késésekkel indokolta a döntést. Erre Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, közlekedési szakember hívta fel a figyelmet, azt kifogásolva, hogy a MÁV nem tudta megoldani, hogy a vonatok megadott időre érkezzenek az osztrák fővárosba. – Felfoghatatlan, hogy az osztrákok jelzései után hogy nem sikerült a vonatokat olyan időpontban indítani Budapestről, akár a menetrendet módosítva, hogy időben odaérjenek Bécsbe. Szerinte ez arra mutat, hogy az intézményes szakmai kontroll lényegében megszűnt a MÁV működése fölött – fogalmazott Vitézy a közösségi médiában.
A MÁV sajtóosztálya most reagált a Magyar Hang megkeresésére: elmondásuk szerint többször jelezték az ÖBB felé, hogy október 27-től jelentősen csökken a késések kockázata, és kérte a Németországba tartó vonatok bécsi kettéosztásának megszüntetését. – Ahhoz, hogy az osztrákok Bécsben ne kényszerítsék átszállásra a Budapest felől érkező utasokat, olyan lépéseket kellett volna megtennünk, amelyek a magyarországi belföldi közlekedést érintették volna aránytalanul hátrányosan – írta a vasúttársaság, ám azt nem fejtették ki, hogy milyen lépéseket kellett volna megtenniük annak érdekében, hogy a vonatok továbbra is megszakítás nélkül közlekedhessenek Bécsen át.
A MÁV válaszában kitért arra is: az osztrák államvasutak döntésein múlik, hogy az ideiglenes forgalmi rend Bécsben ne okozzon a minimálisnál nagyobb kényelmetlenséget az érintett utasoknak: segíthetnek például a csatlakozó járatok közeli vágányokról történő indításával vagy azzal, hogy bevárják a türelmi időn belül érkező Budapest járatokat.
– Másrészt azt is jeleztük az osztrák vasúttársaság felé, hogy nem javul az Ausztriából Magyarországra tartó Railjet xpress vonatok menetrendje. Ezek a késések további nehézségeket okoznak a forgalomirányításban a vágányzárral érintett vonalszakaszon, és a Magyarországról Ausztriába visszatérő vonatok késéséhez is vezethetnek – írta a MÁV sajtóosztálya. – Az ÖBB ennek ellenére fenntartja az állapotot a győri fővonali vágányzár végéig – közölte a MÁV, ezek szerint várhatóan tényleg decemberig szólnak ezek az intézkedések, mert a győri fővonalon a vágányzárat három hónaposra tervezték.
A MÁV megjegyezte, hogy egy ausztriai vágányzár viszont Zürichbe induló és onnan Budapestre érkező járatokat érint, a Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló Railjet (rjx 162) csak Ötztalig közlekedik. Ötztal és Sargans között pótlóbuszok járnak, a Zürichből eredeti menetrend szerint 21:40-kor Budapest felé induló Nightjet (nj 467) pedig csak Bécsig közlekedik. A vonat Salzburgban nem egyesül a Budapestre tartó Kálmán Imre EuroNight (EN 463) szerelvényével, ezért a Budapestre tartó utasainak Bécsben át kell szállni egy következő Railjet járatra (rjx 269).