Olyannyira nincs üzemképes dízel járműve a MÁV-nak, hogy az újranyitott Szeged-Szabadka vonalra Budapest elővárosából vittek el egy motorvonatot – ezzel elviselhetetlenre növelve a zsúfoltságot az amúgy is rémes állapotokkal sújtott lajosmizsei elővárosi vonalon – írta a Facebook-oldalán Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár.
A bejegyzés apropója, hogy kedden reggel többéves kihagyás után újraindult a Szeged és Szabadka közötti vasúti személyszállítás, és Lázár János építési és közlekedési miniszter is felült az első vonatra. Vitézy Lázár Jánosnak a Szeged–Szabadka-vonal újranyitásáról szóló posztját és Kürti Gábornak, a Magyar Kerékpárosklub elnökének elővárosi utazását állította szembe egymással. Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke azt írta ugyanis posztjában, „óriási szerencse”, hogy nem vitte a bringáját, mert a lajosmizsei vonalon akkora a zsúfoltság, hogy alig tudott volna leszállni. – A Budapest – Lajosmizse vasútvonalon egy vágányon, 40 km/h sebességkorlátozás mellett óránkénti vonatokon is tolonganak az emberek – tette hozzá Vitézy.
Szerinte nem csak e vonal korábbi években általuk „megtervezett fejlesztését akadályozza karöltve a XVIII. kerület DK-s és Gyál fideszes polgármestere, de közben a közlekedési kormányzat a meglévő járműveket is vidékre csoportosítja”. Úgy látja, „mindent elmond ez a történet az országos közlekedéspolitika helyzetéről”: annak ellenére állítanak le minden vasúti beruházást Budapesten és térségében, hogy itt van a legtöbb utas és a legnagyobb fejlődési potenciál. Ennek kapcsán odaszúrt Karácsony Gergelynek is, mondván, „semmilyen helyi ellenállás nincs, Budapest vezetői közben arról elmélkednek, hogy talán jobb is, ha nem fejlődik az elővárosi vasút – miközben ezen a vonalon még a Budapest-bérletes utasok is szívnak most, nem csak az ingázók”.
Konkrét javaslatot is tesz a volt államtitkár: szerinte be kellett volna ismerni, „hogy a magyar vasúti járműpark állapota nem teszi lehetővé az újranyílt délvidéki vonal részleges üzemeltetését és az egészet rábízni a szerb vasútra. Szégyen, vagy sem, ez van – mi is ezt terveztük egy éve ilyenkor. Persze ettől még új járművek beszerzése szükséges lenne mihamarabb, de ez pénz és szándék esetén is évekig tartana – jelenleg pedig úgy tűnik, egyik sincs meg”.
Frissítés:
– Nem a lajosmizsei Uzsgyik teljesítenek szolgálatot a ma újraindult Szeged-Szabadka vonalon – írta a MÁV Kommunikációs Igazgatósága lapunknak eljuttatott közleményében. A vasúttársaság a Vitézy posztjában foglaltakat „fake news-nak” nevezte, mondván: „a valóság ezzel szemben az, hogy a Szeged-Szabadka vonalra egyetlen jármű sem került átvezénylésre a lajosmizsei vonalról. Az ott kialakult átmeneti zsúfoltság oka az, hogy a térségben a közelmúltban több jármű is balesetezett, így az ún. duplaszerelvény helyett kivételesen és ideiglenesen csak egy darab Uzsgyi motorvonat kiállítására volt mód.” – A lajosmizsei vonalon – a balesetes járművek kijavítását követően – az eredeti szállítókapacitással közlekednek a vonatok – fogalmaztak a közleményben.