Tegeződve válaszolt Vitézy Dávid a közösségi oldalán Lázár Jánosnak azután, hogy a közlekedésért is felelős miniszter másfél napnyi hallgatás után megszólalt a vasúti káoszról, odaszúrva neki.
Ahogyan arról lapunk is beszámolt, a vasárnapi esti vasúti baleset után Lázár János megvárta a legnagyobb probléma orvoslását és a közösségi oldalán jelentette be, hogy „működik a Keleti pályaudvar”. Köszönetet mondott a MÁV-os kollégáknak és nem hagyta ki, hogy odaszóljon Vitézy Dávidnak is, akivel hosszú ideje komoly vitái vannak és aki a mostani helyzetben is igen aktívan kommunikált. A közlekedési szakértő ugyanis arra hívta fel a figyelmet, hogy már 2022-ben volt terv arra, hogy újjáépítsék azt a vasúti szakaszt, ahol a váltóalkatrész eltört és emiatt kisiklott a Keleti pályaudvarra érkező intercity, ám a beruházást a tervezési munkák befejezésével együtt Lázát János közlekedési miniszter 2023-ban törölte. Lázár János szerint ugyanakkor ez a fejlesztés és más beruházás – amelyeket a „szankciós infláció” miatt kellett indoklása szerint átütemezni – eddig a hétvégéig semmiképpen sem valósultak volna meg.
Vitézy Dávid válaszában mindenekelőtt jelezte, hogy nagyon kevésen múlt, hogy „csak” egy kisiklás, és nem tömeges sérüléssel járó baleset történt. Majd megismételte, hogy „cinikus megjegyzésekkel” a miniszter állította le éppen az érintett vonalszakasz fejlesztését két éve. – Ezek után azért még téged ismerve is meglepő, hogy megint csak támadsz reakcióként – írta, hozzátéve, hogy Lázár a miniszteri felelősségéről nem ejtett egy árva szót sem. A mostani balesetet a jéghegy csúcsának nevezte, ami mutatja, hogy nem csak minőségi, hanem biztonsági problémát is jelent a vasút romló állapota. „A MÁV minden eddiginél rosszabb késési statisztikái és az utasok által is mindennap tapasztalható minőségi zuhanórepülés pedig együttesen mutatja: a helyzet nem csak rossz, mint valóban régóta, hanem kifejezetten és látványosan romlik” – írta.
A közlekedési szakember szerint a vasutasok pontosan látják, hogy az elmúlt két évben hozott miniszteri intézkedések „egytől egyig csak rontottak a helyzeten”, majd fel is sorolta ezeket:
• Leállította az összes kiemelt fontosságú vasúti nagyberuházást
• Visszavonta az összes vasúti járműbeszerzést, és helyette egy új sem indult
• Szétverte a vasútfejlesztés teljes hazai intézményrendszerét, a szakemberek túlnyomó többségét vagy kirúgta vagy maguktól távoztak
• Olyan módon központosította a beszerzéseket, hogy az üzemeltetők a legalapvetőbb alkatrészeket se tudják már önállóan beszerezni, ezzel minden korábbinál mélyebbre juttatva a karbantartás színvonalát
• Kaotikus szervezeti átalakításba kezdett, amely a Volánbusz és a HÉV minden szervezeti önállóságát megszünteti, hogy aztán a MÁV legrosszabb szervezeti és bürokratikus gyakorlatait terjessze ki ezekre a cégekre is
• A budapesti projektek leállítása kapcsán hangoztatott vidékbarát közlekedéspolitika odáig tartott, hogy bezáratott tíz vidéki regionális vasútvonalat
• A tarifák átalakítása miatt kieső sok tízmilliárd bevételt nem pótolta, ez a karbantartásból lett elvonva