
Működik a főváros, minden ellenkező híreszteléssel ellentétben. Vannak vitáink, és nincsen egy teljesen zárt, minden szempontból egy irányba húzó többség, de továbbra is azt mondom, hogy demokrácia szempontjából jobban működik a közgyűlés, mint azt bárki várta. Ez a helyzet javítja a döntések minőségét, nem rontja – értékelte az elmúlt hónapok munkáját Vitézy Dávid egy keddi háttérbeszélgetésen, amin a Magyar Hang is jelen volt.
A Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője elsőként arról beszélt, mi hangzott el az általa vezetett Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság hétfői ülésén. Mint mondta, két olyan téma is volt, ami a szerdai közgyűlés elé nem kerül még, de fontos. Az egyik a Flórián téri felüljáró felújítása, az ezzel kapcsolatos lezárások március elsején indulnak. A BKK prezentálta a lezárás forgalmi rendjét, de Vitézy ebből hiányolta, hogy nem fektetnek elég hangsúlyt a tömegközlekedésre, sem a dugók elkerülésére. Ezért ő azt javasolja, hogy a főváros sűrítse a 34-es és 106-s buszokat, illetve és hogy a Szentendrei úton hosszabbítsák meg a buszsávot.
3-as metró felújítása: versenykorlátozó előnyhöz jutottak az oroszok
A bizottságon felmerült a hármas metró klimatizálásának ügye is Vitézy Dávid kérésére. A BKV vezérigazgatója, Bolla Tibor erről azt mondta, hogy jelentős átalakítás kellene ehhez, már magyar és külföldi cégektől is kértek rá ajánlatokat, és tizenmilliárdokra becsülik a költséget. Ez a Podmaniczky frakcióvezetője szerint soknak hangzik az összesen 222 darab kocsira. De a fő akadály nem is ez, hanem hogy az orosz fél nem működik együtt a klímagyártókkal, és ha a jóváhagyásuk nélkül történne átalakítás, akkor a főváros elveszítheti a garanciát. A bizottság ugyanakkor arról döntött, hogy a BKV mutasson be egy ezzel kapcsolatos kockázatelemzést, hogy pontosan milyen következményei lennének a garancia elvesztésének. Szintén a hétfői ülésen derült ki, hogy a korábbi hivatalos kommunikációval ellentétben valóban nem felújították a hármas metrók kocsijait Oroszországban, hanem új járműszerkezeteket kaptak vissza, ezt Bolla Tibor ismerte el.
Ez Vitézy Dávid szerint több szempontból is problémás: Egyrészt az akkori közbeszerzésen csak felújításra lehetett pályázni, nem új kocsikra, ami azt jelenti, az oroszok versenykorlátozó módon kerültek előnybe. Másrészt probléma az is, hogy az oroszok hiába küldtek új kocsikat, ezek nem a legmodernebb technológia szerint készültek, hanem 50-60 évvel ezelőtti járműkonstrukció alapján, vagyis új metrókat vettünk régi technológia szerint. Harmadrészt gond a vám kérdése is, az oroszok nem tagjai az uniónak, és más vámkulccsal kell elszámolni egy felújított metrókocsit, mint ha egy teljesen újat exportálnak az EU-ba.
Vagyis Vitézy szerint van helye utána nézni annak, hogy mi történt. Ráadásul ezzel az az érv is megdől, hogy azért ne klimatizálják a kocsikat, mert nem bírja el a kaszni, hiszen mint kiderült, valójában új kasznik vannak. A Magyar Hang kérdésére, hogy ez az egész ügy kinek a felelőssége, a politikus azt válaszolta, a metrókocsik felújításáról 2014-ben határozott az állam, vagyis az Orbán-kormányé. Arra is felhívta a figyelmet, az előző fővárosi ciklusban a metrókocsik ügyében volt egy momentumos vizsgálóbizottság, de az ezek szerint azt az alapvető kérdést nem tette fel Bolla Tibornak akkor, hogy a metrókocsik újak vagy a régiek. Hangsúlyozta, a múlt vizsgálatának egy pontig van értelme így tíz évvel később, de a klimatizálás kérdését napirenden kell tartani.
Hamarosan a Vitézy vezette bizottság tematikus ülést is tart, ennek négy kérdés lesz a napirendjén. Ilyen lesz az elsőajtós felszállás ügye, ő személyesen azt kérte, hogy ahol zsúfoltságot okoz ez, például a 9-es buszon hétvégén, ott vizsgálják felül, hogy ezt fenn kell-e tartani. Ő maga egyébként nem ellenzi élből az elsőajtós felszállást, este 9-kor egy kertvárosi járaton jó, ha erre figyelnek, de a használattal voltak túlkapások. Ehhez hasonlóan téma lesz a reptéri busz ügye is, amiben kompromisszumos javaslat körvonalazódik: a budapestiek hamarosan olcsóbban, 900 forintért utazhatnak rajta, ha van ország-, vármegye- vagy Budapest-bérletük. Ezt maga Vitézy javasolta korábban, a végső döntés márciusban születik meg. Megállapodás közeli helyzet van az ugyancsak az ő kezdeményezésére az éjszaki metró kapcsán is. Egyrészt szerinte fontos lenne, hogy az utolsó metrók ne 23:30, hanem éjfél körül induljanak hétköznapokon, hétvégén pedig egészen hajnali fél kettőig járjanak. Ebben az ügyben is márciusban lesz döntés. Lesz szó majd a metróbusz kérdéséről is. Vitézy Dávid azt javasolja, ezek helyett a villamosokra kell inkább koncentrálni, hiszen Budapesten van a világ legforgalmasabb villamoshálózata. Probléma viszont, hogy a villamosok keringési sebessége lassú, ez most, 13,8 km/h, Európában 17-21 körül van. Ez alól kivétel például az 1-es villamos, aminek a mai teljesítménye 20 km/h, ehhez képest 70 százalékot tud a teljes villamoshálózat. Ezt többek közt felújításokkal lehetne gyorsítani, vagy ha a mostaninál több helyen igazítanák a lámpaprogramot a villamosokhoz. – Pazarlás, hogy ott a kiépített kötöttpálya, és nem használjuk ki rendesen, és inkább párhuzamos expresszbuszokat akar indítani a főváros – mondta, hozzátéve, hogy ez nem jó. Vitézy arról is beszélt, a Lázár-féle KRESZ-csomagban benne van, hogy töröljék el a villamosoknál a sebességkorlátozást, így elképzelhető, hogy az 1-es villamos mehetne akár 70-nel is majd a jövőben.
Lázár Jánostól a közjón át az önsorsrontásig
A szerdai közgyűlés témái kapcsán Vitézy Dávid elmondta: a rákosrendezői beruházással kapcsolatos következő lépésekről is fognak dönteni. A főváros a projektben érintett cégétől, a Budapesti Közművektől (BKM) a közgyűlés minden döntési hatáskört magához fog vonni. Ezen kívül feláll egy projektigazgatóság, aminek az lesz a dolga, hogy a teljes urbanisztikai tervpályázatot lefolytassa. Abban ő és Karácsony Gergely is egyetértenek, hogy ne a befektetők mondják meg, milyen legyen a város jövője, hanem a közgyűlés találja ki. Funkcionális tervezés kell először, aztán kell kiírni a tervpályázatot. Utána el lehet gondolkodni, hogy házanként vagy tömbönként vonjanak be fejlesztőket. Vitézy maga úgy gondolja, hogy fel kel darabolni a területet és több fejlesztőt bevonni, ne csak egy szereplő legyen. Hogy melyik szervezet fogja végezni a feladatot, abban még nincs megállapodás, a közgyűléshez tavaly újonnan csatlakozó erők tipikusan azt képviselik, hogy ne a BKM élén álló Mártha Imre irányítsa a folyamatot, hanem a budapesti vagyonkezelő (BFVK). A közgyűlésnek kell a projekt irodavezetőjét is megválasztani. Azt egyelőre nem árulta el Vitézy, ő maga kit javasolna a projekt élére, de szerinte a szakmai felkészültség lesz a legfontosabb. Olyan színvonalú munka kéne, mint ami a Diákváros megtervezése kapcsán korábban megszületett, abban akkor politikai konszenzus is volt. Bízik benne, hogy most is olyan terv fog születni, amire mindenki azt fogja mondani, hogy „igen, ezt kell csinálni Rákosrendezőn”.
Lapunk arról is kérdezte a frakcióvezetőt, hogy számít-e arra, hogy Lázár Jánosék esetlegesen próbálják majd akadályozni a projekt megvalósítását. – Nem gondolom, hogy Lázár Jánost hirtelen a budapestiek és a közjó érdekében kezdene dolgozni, de önsorsrontásra sincs szükség, a fővárosnak el kell végeznie a munkát, a megfelelő várostervezést. ’26-ban akár nyer a mostani kormány, akár nem, mindenképp más lesz a helyzet, és tétje lesz annak, hogy a főváros elvégezte-e a dolgát – fejtette ki. Egyébként egyetért a főpolgármester azon javaslatával, ami összehívná a főváros és a kormány formalizált egyeztetési fórumát Rákosrendező kapcsán, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsát, bár megjegyezte, hogy a fórum három éve nem ült össze, miután Karácsony nem élt az összehívási jogával. Mindenesetre ennek összehívása is azt mutatja, a főváros együttműködést szeretne.
A közgyűlésen szó lesz az óbudai gázgyárról is, ami az egyik legszennyezettebb terület a városban, rákkeltő anyagok is vannak, amelyek egy része a Dunába szivárog. Ennek kármentesítését a kormány vállalta, mikor megvette az MVM területét ott, és aminek csak tavaly az első félévben 222 milliárd forintnyi profitja volt. Ennek ellenére a tehermentesítés a mai napig nem történt meg a kormány részéről, és annak határidejét az energiaügyi minisztériumi kitolta 2026 végéig. Emiatt a Graphisoft, aminek van tulajdona a terület egy részén, beperelte a kormányt, Vitézy Dávid pedig azt javasolja, a perhez a főváros is csatlakozzon, vagyis erről is fog dönteni szerdán a közgyűlés. Sok egyéb mellett lesz döntés útfelújításokról is. A Podmaniczky-frakció javaslatára idén a főváros négymilliárd forintot fog költeni útfelújításra, ennek keretén belül Újpesten az István utat és a Pozsonyi utcát újítanák fel, a IX. kerületben pedig a Mester utca és Haller utca környékét, itt forgalomcsillapítás is lenne, továbbá akadálymentesítés. Vitézy úgy becsülte, a felújítások várhatóan ősszel kezdődhetnek. Ők javaslatot tesznek arra is, hogy a FÖRI helyett az Állat és Növénykert vegye át az állatvédelmi feladatokat, hiszen az ottani szakemberek jobban felkészültek, jelenleg is az állatkerthez lehet fordulni, ha valaki például talál egy sérült madarat. Bővülni fog javaslatukra az Illatos úton a macskaférőhely is, illetve hosszabb távon szeretnék elérni, hogy jöjjön létre egy új álatvédelmi központ is. Szorgalmazni fogják azt is, hogy a főváros hathatósabb lépéseket tegyen az állatokkal való koldulás betiltása érdekében, hiszen sokszor kínzással felérő módon teszik ezt, igaz, ez részben állami kompetencia is.
A Podmaniczky Mozgalom előterjesztést tesz a főváros Énbudapestem nevű újságjával kapcsolatban is, ami szerintük bár sajtóként próbál működni, de valójában a főváros kommunikációs osztálya működteti. Vitézyék azt szeretnék, hogy legyen nyilvános főszerkesztői pályázat és legyen biztosítva a független működésük. Ismét a főváros elé terjesztik a központi hibabejelentő szolgálatról szóló javaslatukat, és kezdeményezik, hogy a jövőben akinek van Budapesten érvényes bérlete, az havi 10 ingyen bubizást is kapjon érte.
Többet kellene tennie Karácsony Gergelynek
Lapunk arról is kérdezte Vitézy Dávidot, hogy miután az általa vezetett szakbizottság a Tulajdonosi Bizottsággal együtt fog dönteni a nagyobb fővárosi cégek vezetői pályázatairól, ő maga elképzelhetőnek tartja-e, hogy megszavazza bármelyik jelenlegi cégvezető újrázását. A politikus azt mondta, miután tavaly ő sokat kritizálta Karácsony Gergelyt, miután jelezte, hogy szívesen látná az érintetteket továbbra is a posztjukon, ő nem követi el ezt a hibát. Vagyis Vitézy Dávid azt javasolja, mindenki a legjobb belátása szerint pályázzon, a folyamat fair lesz. Azzal kapcsolatban, hogy például Kovács Gergely a Kétfarkú Kutya Pártból, de a Fidesz is bírálta azt (sőt, a kormánypártiak még ki is vonultak a pályáztatás kiírásával kapcsolatos ülésről, erről itt írtunk), hogy a két bizottságban egyes pártok alulreprezentáltak lesznek, azt mondta, a végén a pályázókról úgyis maga a közgyűlés dönt, aminek összetételét a választók állították össze. A Fidesz pedig azért alulreprezentált, mert a múltkori ciklussal ellentétben a mostaniban már nem vállalnak semmilyen vezetői posztot. Vitézy szerint bizottsága pedig azért került be a pályázatok elbírálói közé, mert hozzájuk tartozik a gyógyfürdők és a közlekedés kérdése is.
A háttérbeszélgetésen felmerült Karácsony Gergely szabadságolásának kérdése is, amely annak ellenére is a szerdai közgyűlés előtt szerepel majd, hogy a főpolgármester helyettes(ek) híján nem vehetne ki szabadságot. Vitézy Dávid leszögezte, nyilván mindenkinek joga van a pihenéshez, de az már probléma, hogy Karácsony Gergely láthatóan megbarátkozott azzal, hogy nem lesznek helyettesei, holott az ő hiányukban törvénytelenül működik a közgyűlés. Szerinte több proaktivitásra lenne szükség az ügyben a főpolgármester részéről, aki utoljára novemberben terjesztett be javaslatokat helyettesekre – akik maga Vitézy Dávid és Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója lettek volna –, de azt végül saját pártjának, a Párbeszédnek a javaslatára levették napirendről. Emiatt Sára Botond bírósághoz fordult, aminek az lehet a vége, hogy a főispán fog dönteni arról, ki legyen a helyettes. Lapunk kérdésére, hogy Karácsony Gergely tud-e olyan ajánlattal előállni Vitézynek, aminek fejében ő vállalná a helyettességet, azt mondta, hogy nem hiszi, de nincs is ilyen beszélgetés közöttük. Később leszögezte azt is, amit már korábban is többször elmondott: biztosan nem vállalná a posztot Sára Botond felkérésére.
A szerdai közgyűlés előtt Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója is tartott háttérbeszélgetést a múlt héten, erről itt írtunk.