Vitézy közérdekű adatigényléssel fordult Lázárhoz a pályaudvarok 99 évre történő bérbeadása miatt
Vitézy Dávid (Fotó: Vitézy Dávid/Facebook)

Az összes pályázat mielőbbi nyilvánosságra hozatalát követeli Lázár Jánostól a MÁV pályaudvarainak 99 évre történő bérbeadása kapcsán Vitézy Dávid – számolt be róla a Podmaniczky Mozgalom vezetője közösségi oldalán. A politikus azt írta, „amíg Rákosrendezőre figyelünk, a 99 éves pályaudvari ingatlanpanamáról se feledkezzünk meg”, ugyanis pénteken járt le a beadási határidő.

Vitézy ezért levelet írt Lázárnak és a MÁV vezérigazgatójának, Hegyi Zsoltnak, és azt kérte, az érintettek tekintsék közérdekű adatigénylésnek a megkeresését. 

Amint arról a Magyar Hang is beszámolt korábban, a kormány 99 évre magánkézbe adná a budapesti, illetve több vidéki pályaudvar ingatlanhasznosítását, melynek célja lenne a XXI. századi elvárásoknak megfelelő fejlesztések végrehajtása. A kiírás szerint az ingatlanokat szeretnék „köztulajdonban tartani, de a fejlesztésükbe külső forrást is bevonni, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérni.” A pályázaton sikeresen résztvevők ennek értelmében lehetőséget kapnának arra, hogy a pályaudvarok vasútforgalomtól elzárt részeit kereskedelmi célból hasznosítsák úgy, hogy azok az együttműködés teljes időtartama alatt állami kézben maradnának. Budapesten ez a következő területeket érintené:

• a Nyugati pályaudvar teljes történeti csarnokát, a pályaudvar teljes vasútüzemi területét, a Podmaniczky utca menti beépítetlen sávot (korábbi kormányzati negyed telkei) a Dózsa György útig,
• a Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát és a Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Vágány utca melletti kocsijavító-műhely területét is,
• a Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területeket, minden vasútüzemi terület a Hegyalja út és a Krisztina körút között, illetve
• a Kelenföldi pályaudvar teljes területét, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, rendkívül értékes fejlesztési területeket.

Vitézy Dávid korábban úgy fogalmazott a koncesszió kapcsán, hogy „ilyet se nyugati demokráciákban, se arab olajmonarchiákban, se távol-keleti, viharos sebességgel épülő nagyvárosokban nem csinálnak (…) Egy ilyen mértékig egyoldalú és az államot, a vasutat és az utasokat 99 évre magánérdekeknek kiszolgáló tender Afrikában vagy Latin-Amerikában is meglepetést szülne.”

A Fővárosi Közgyűlés decemberi ülésén a Vitézy vezette Podmaniczky Mozgalom javaslatára elfogadta, hogy szólítsák fel a kormányt a pályázatok visszavonására –  hiszen azok jelenlegi formájukban még csak arra sem köteleznék a kivitelezőt, hogy olyan, az utasok számára lényeges fejlesztéseket végezzenek el, mint például a biztosítóberendezések cseréje. 

Január elején Soproni Tamás, Terézváros polgármestere jelezte, hogy a kerület is beszáll a Nyugati pályaudvar körüli területekeért folyó versenybe. A döntést azzal indokolta, hogy bármilyen eszközt vetnének be annak megakadályozására, a kormány az összeset megkerülheti. Emellett évek óta szeretnék elérni, hogy a Podmaniczky út túloldalán park létesüljön.