
Több MÁV-os vezetői forrásom is jelezte, hogy Lázár miniszter, gondolom a batidai vadászkastélyban dühöngve a pünkösdi hétvége totális leégése után, azt az utasítást adta szóban a MÁV-nak, hogy a jelentősen késő vonatokat nem jeleníthetik meg a vonatinformációs rendszerben a továbbiakban – közölte Vitézy Dávid közlekedési szakértő, fővárosi politikus a Facebookon hétfőn.
Szerinte mindez azért történt, mert számos, egy óránál is többet késő vonatról tett közzé screenshotot a napokban. „Sztálin, elnézést, Lázár elvtárs ezért kiadta: el kell tüntetni a késő vonatokat a kíváncsi szemek elől. És lám: a jelenleg is 40-60 perc késéssel közlekedő IC 864 és az Ex 19704 Kék Hullám a Balatonra már el is tűntek a térképekről és a vonatinformációs rendszerből. Így persze az automatikus késésvisszatérítés sem fog működni – »ügyes«” – írta Vitézy. „Miniszterelnök úr! Meddig hagyja ezt a szánalmas ámokfutást?” – tette fel a kérdést.
Kommentben pedig hozzátette, a trükk lényege, hogy a vonatokat átszámozzák, így a rendszer nem mutatja őket, és nem látszanak későnek. Ezt követően idézett egy konkrét írásos utasításból: „A 19704 számú vonat Székesfehérvár és Tapolca állomások között 11904 vonatszámban közlekedik.” „A 19714 számú vonat 11184 vonatszámban közlekedik Székesfehérvár állomásig. Onnan Balatonfüred állomásig a vonatszámrendelés folyamatban van.” A 864-es Balaton IC pedig 11864 lett, így már nem is látszik az órás késése sehol – írta.
„Hazugság! Abból is a vasutasokat sértőbb fajta. A vonatok átszámozása (amire egyébként ma mindösszesen 3 járat esetében került sor, az ilyen esetekben bevett gyakorlatnak megfelelően) semmilyen módon nem befolyásolja a késési statisztikát, és így a késési biztosítást sem. Minden 20 percnél többet késő vonat, és minden egyes elmaradó, kényszerűségből törölt vagy átszámozott vonat esetén is érvényes a kompenzáció: kérdés nélkül visszajár a jegyár 50 százaléka. Most is!” – így reagált a Telexnek a MÁV. Hozzátették, hogy szomorúnak tartják, hogy „a politikai támadások most már a munkájukat végző vasutasokat is elérték.” Hozzátették, minden késést sajnálnak és nem elrejteni, hanem megszüntetni igyekeznek azokat. „Kérjük a politikusokat, hogy legalább vonatszámokból ne csináljanak politikát. Nincs bennük” – írták.
A Vitézy által említett egyik vonatról, a 864-esről a Telex egyik olvasója is írt. A Déliből Siófokra induló vonat 10:35 helyett még 11:30-kor sem indult el. „Azt mondták kocsihiba, de úgy látszik hogy a 2 vonat indulását vonják egybe, szóval ami 11:35-kor indulna, az a 10:35-ös vonat lesz, es így 1 vonat közlekedik 2 helyett” – írta. Megjegyezte a portál, hogy az EMIG nevű gépészeti rendszerben nyomon követhető a vonat. Hozzátették, a Vitézy által megosztott fotó azt mutatja, hogy a vonat 11:55 helyett csak 13:02 körül ért Siófokra, de az új vonatszám miatt ezt az alkalmazás, és a térkép már nem mutatja.
Vitézy reagált is a MÁV reakciójára. „A MÁV úgy nevezi »hazugságnak« a késések meghamisításáról, a késő vonatok eltüntetéséről szóló posztomat, hogy nem cáfolnak belőle egy állítást sem. Csúnya lebukás” – fogalmazott.