Vitézynek valami „nem kerek” a vasúti felújításnál
A MÁV drónvideóval számolt be a miskolci vonal felújításáról (Forrás: MÁV)

– Drónvideóban büszkélkedik a MÁV a miskolci fővonal egy kis szakaszának felújításával. Valami azonban nem kerek: hogy lehet, hogy a jövő évi menetrendben nem javult a menetidő ennek ellenére? – tette fel a kérdést Facebook-bejegyzésében Vitézy Dávid. Mint írta, Miskolc és Budapest között a menetidő 10 perccel nőtt 2023 decemberében, „amellyel az IC Hatvanban bukja a szolnoki csatlakozását. Ez nem áll most vissza annak ellenére sem, hogy Miskolc és Mezőkövesd között az ősz folyamán megtörtént a posztban hirdetett felújítás. Miért?”

Arról pedig a 444.hu számolt be, hogy miközben Lázárék újabb 18 milliárdot költöttek a miskolci vasútvonal felújítására, még így is 3 perccel hosszabb a menetidő Sárospatak és Budapest között, mint 2010-ben volt. Mint írták, büszke közleményben tudatta a MÁV, hogy december 4-én befejeződött a miskolci vasúti fővonal felújítása, így Miskolc és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között, 20 kilométeren szűnnek meg a sebességkorlátozások, és kiszámíthatóbbá válik a menetrend. Ez pedig azt jelenti, hogy akár 5 perccel is rövidülhet a menetidő. Már az érdekes, hogy egy 18 milliárd forintba kerülő beruházás összesen 5 perccel csökkentheti a menetidőt. Mivel a közlemény feltételes módban és az „akár” szó segítségével fogalmaz, benne van a pakliban, hogy a menetidő-csökkenés ennél kevesebb is lehet. A helyzet azonban még szürreálisabbá válik, ha megnézzük, hogy az érintett, 80-as számú vasútvonal felújítására mennyi pénzt költött a kormány az elmúlt években, és ezek a beruházások milyen hatással voltak a menetidőre. A Magyar Közlekedési Klub összesítése alapján 2010 óta ugyanis felújították a pályát Mezőzombor és Sátoraljaújhely között, átépítették a vágányokat Nagyút és Mezőkeresztes-Mezőnyárád között, teljesen felújították a Budapest és Hatvan közötti szakaszt, valamint harmadik vágányt építettek Kőbánya-felső és a Keleti pályaudvar között. A négy beruházásra több százmilliárd forintot költött a magyar kormány.

Azonban a menetidő nem csökkent, hanem nőtt a vasútvonalon. Sárospatak és Budapest között 2010-ben 3 óra 26 perc volt a menetidő, ma pedig 3 óra 34 perc, vagyis az utazás 8 perccel tovább tart. Ha a mostani, 5 perces menetidő-csökkenés meg is valósul, még mindig 3 perccel tovább tart majd az út, mint 2010-ben tartott.