
Miniszter úr, ez a mai posztod példátlanul szánalmas lett – az utasokat nem az új vonatkövető oldaltól kell megvédeni, hanem tőled, az ámokfutó, vasútromboló minisztertől – így reagált Vitézy Dávid közlekedési szakértő, a Podmaniczky Mozgalom vezetője arra, hogy Lázár János adathalászatnak minősítve támadta, hogy civilek a nyilvános adatokból térképre tették a vonatok helyzetét, ahogy azt szombatig még a MÁV is tette.
„Úgy viselkedsz, mint aki megpróbálta betiltani az időjárás-jelentést, és most azon dühöng, hogy az emberek mégis megtudták, hogy süt a nap. Érti mindenki, nagyon ciki, hogy még ebbe is besültél. A »bátor« Lázár János még arra sem volt képes, hogy eltüntesse a késő vonatok piros és narancs pöttyeit a térképről. Lelepleződött és köznevetség tárgya lett a nagy terved, hogy elrejted a kíváncsi szemek elől a késő vonatokat, ha már közlekedési miniszterként az egész ország szeme láttára képtelen voltál javítani a vasúti közlekedés válságán, sőt, minden lehetséges módon el is mélyítetted azt” – írta Vitézy Dávid hétfő esti bejegyzésében.
Hozzátette, hogy még ez se sikerült, mert „leleményes fejlesztők túljártak az eszeden, és egy nap alatt lefejlesztették újra. Egyből vasutasok és utasok tízezrei kezdték használni a »Hol a vonat?« oldalt vagy az osztrák vasút oldalát. És akkor jössz azzal, hogy jaj, adathalászat meg túlterheléses támadás.” „Nem szégyelled magad? Tényleg megtiltottad a MÁVinformnak is, hogy rossz híreket közöljenek üzemzavarokról? Mi lesz a következő? Leszedeted az állomási órákat? Megtiltod az utasoknak, hogy megnézzék a pontos időt a telefonjaikon a vonatok utasterében?” – sorolta a kérdéseket Vitézy.
Vitézy szerint a beígért klímás pótlóbuszok sehol sincsenek, az utasokat a vonatok a porba leborítják Rákospalota-Újpesten, a budapesti elővárosi vonatokon ma az utasokat sosem látott zsúfoltság fogadta „a döntésed nyomán vidékre küldött motorvonatok miatt – amik aztán pisiszüneteket kell tartsanak, mert nem bírja a WC-jük a távolsági közlekedést. A balatoni közlekedés minden hétvégén összeomlik. Elég volt a hazugságokból, elég volt az utasellenes gonosz szervezkedésedből, elég volt a közérdekű információk meghamisításából és eltitkolásából, elég volt a vasútellenes ámokfutásból! Minden egyes nap, amíg ezt a szánalmas ámokfutást a közlekedési miniszteri székbe kapaszkodva folytatod, csak tovább mélyíti a magyar vasút válságát. Az utasok és a vasutasok érdekében is egyetlen helyes döntésed maradt: bocsánatot kérni minden utastól és vasutastól, majd lemondani.”
Az egész ügy onnan indult, hogy szombat reggelre a MÁV lekapcsolta a Vonatinfó nevű oldalát, ahol valós időben lehetett térképen követni az ország összes vonatának helyzetét, késéseit. Tették ezt azok után, hogy Hegyi Zsolt MÁV-vezérigazgató egyébként pont egy hete írta a következőket: „egyetlen felület van, ahol a vonatkésések konkrétan követhetőek: ez a Vonatinfó-térkép, ahol a vonatokat jelképező pöttyök színe a vonat pontosságának, illetve a késés mértékének megfelelően változik. Ez a térkép korábban csak az applikációban volt elérhető, 2024 augusztusában – még előző feladatkörömben, a személyszállító cégünk vezérigazgató helyetteseként – éppen én intézkedtem arról, hogy ez a térkép minden internetképes eszközről, akár böngészőből is elérhető legyen, hogy a késésekről bárki bárhonnan, bármikor tájékozódhasson.” Vitézy akkor azt írta, hogy információi szerint a lekapcsolás Lázár utasítására történt. Hétfőre kiderült, hogy az osztrák vasút térképén követhetők a magyar vonatok is, civilek pedig összerakták a Holavonat.hu-t a nyilvános adatok alapján, lényegében a vonatinfó pótlására (a fővárosi pedig bejelentette, hogy az ország összes vonatát betenné a BudapestGo alkalmazásba).
Ezt minősítette Lázár János adathalászatnak kora este. „Vigyázat! Adathalász oldal! A politikai haszonért a magyar vasutat (és vasutasokat!) fikázó, fanatikus Tisza-aktivisták és a fanatikus hobbivasutasok vonatfigyelő oldala a legveszélyesebb az utastájékoztatásra! Az ugyanis adathalász robotjai segítségével a MÁV járatinformációs oldaláról, az Emmáról szedi össze (a felhasználási feltételek megsértésével lopja el) az információkat. Ezzel – mint egy túlterheléses támadás – az Emma működését, ezáltal a MÁV utastájékoztatását nehezítik meg, vagy lehetetlenítik el” – írta a miniszter a Facebookon. Sőt, ennél tovább ment, fenyegetett is: „Ha ez az adathalászat és túlterheléses támadás folytatódik, akkor tiszás hőbörgés ide, hobbivasutas dünnyögés oda, a MÁV informatikusai meg fogják védeni az igazi utastájékoztató rendszert” – fogalmazott, lényegében az adatok lekapcsolását előrevetítve.
Frissítés: A miniszter fenyegetőzése után leállították a Holavonat.hu-t. „Lázár János kijelentéseivel nem értünk egyet, mi sem adatot nem loptunk (hiszen kizárólag nyilvános adatokat jelenítettünk meg), valamint túlterheléses támadást sem hajtottunk végre, hiszen az adatokat percenként maximum egyszer kértük le. Ezen kívül semmilyen politikai motivációnk sem volt az oldal elkészítésében, magunkat hobbivasutas informatikusoknak tartjuk. Mindezek ellenére, a politikai retorziók elkerülése érdekében az oldal leállítása mellett döntöttünk” – közölték. „Remélem Lázár most büszke magára, hogy másodszor is elérte a valós idejű vasútinformációk eltüntetését a netről. Vajon az osztrák vasút is adathalász Lázár szerint? Nekik is írt fenyegető levelet?” – reagált Vitézy Dávid.