A luxus is lehet fenntartható
Torma Krisztián a műhelye előtt (Fotó: Magyar Hang/Végh László)

A jó design nem feltűnő. Azok a termékek, amelyek egy adott célt szolgálnak, voltaképpen mind szerszámok. Nem dísztárgyak és nem műalkotások. Épp ezért a tervezésüknek egyszerre kell semlegesnek és visszafogottnak lennie, hogy teret hagyjon a felhasználó önkifejezésének – tartja Dieter Rams ipari formatervező. Ezt a gondolatot követi a Torma Krisztián által alapított Notess & Co. márka is. A füzetkészítő műhely tavaly év végén nyitott meg a Margit-negyedben, a Frankel Leó úton, ahol kézműves módszerekkel, a körforgásos gazdálkodás részeként etikus és fenntartható alapanyagokból készülnek a prémium kategóriás, kis szériás jegyzetfüzetek.

Az eredetileg kreatív tervezőként tevékenykedő alkotó még a koronavírus-járvány előtt alkotta meg a mára a cég egyik védjegyévé vált Hello Budapest-jegyzetfüzetét, amely a főváros ikonikus épületeit mutatja be. Dizájnboltokban és vásárokban lehetett ezeket, az akkor még bérgyártásban készült termékeket megvásárolni, de a pandémia okozta lezárások, és a megcsappant turistaforgalom újratervezésre késztette a tervezőt. A márka ma már két lábon áll: Krisztián alapvetően cégeknek – a hoteltől a múzeumokon át az ügyvédi irodákig – készít az adott arculathoz, igényekhez igazítva kis szériás füzeteket, emellett pedig kis darabszámban kínál egyedi, személyre szabott noteszeket az utcáról betérőknek. – Ahogy a könyvek sem fognak sosem eltűnni, úgy nagy valószínűséggel – a digitális eszköztár ellenére – az írás ezen analóg módja is velünk marad – vallja a készítő.

A márka idővel saját helyet igényelt, így talált rá Krisztián a Margit-negyed program részeként kínált Frankel Leó úti üzlethelyiségre, amelyben egykor fogadóiroda működött. Noha nem utcafronti boltot keresett, de azzal, hogy bepillantást nyújt a műhelymunkába (ma már az első lépéstől az utolsóig maga készíti a füzeteket), még személyesebbé válnak az általa kínált tárgyak. A rossz állapotban lévő üzlethelyiséget a lehető legaprólékosabban, a füzetkészítéshez használt eszközparkhoz igazítva alakította át és újította fel.

Noteszek a Notesstől (Fotó: Magyar Hang/Végh László)
Noteszek a Notesstől (Fotó: Magyar Hang/Végh László)

Letisztult vizualitás, játékosság és funkcionalitás egyszerre jellemzi a Notess & Co. cérnavarrott, gerincpréselt, adott esetben klisényomott füzeteit, de a márka jóval többet kínál szimpla írószereknél: a tudatosság és fenntarthatóság a legfontosabb szempont a kreatív tervező számára. Az újratölthető tintasugaras mellett szója alapú tintával működő rizográf nyomtatót használ. Utóbbi technika az elmúlt években ismét aranykorát éli: a rizográfot 1986-ban, Japánban a Riso Kagaku Corporation alkotta meg elsősorban nagy mennyiségű fénymásolásra, de felhasználása ennél jóval sokoldalúbb, a rizográf a festéket színenként, vagyis rétegenként tudja nyomtatni, hasonlóan a szitázáshoz. A noteszeket egy bivalyerős Juki ipari varrógéppel fűzi egybe – ami talán túlzásnak tűnik a kézműves munkához, de mégis szükséges, hisz akár 160 oldalas füzet is összevarrható vele.

A felhasznált alapanyagokat kizárólag Európából, fenntartható erdőgazdálkodásból származó forrásokból szerzi be, vannak köztük olyan újrahasznosított papírok is, amelyek selejtes farmerből és bőrből, mezőgazdasági hulladékból, például kukorica vagy kakaóbab részeiből, kávéőrleményből készülnek. A márka fejlődése szempontjából ugyanilyen lényeges lesz a kizárólag Európán belüli webshopos terjesztés (elkerülve a kontinensek közötti szállítás okozta környezeti terhelést). Noha a márka egyfajta fenntartható luxust kínál, az alapító számára a szociális érzékenység szintén lényeges, időközönként a vállalkozás bevételeinek egy részét – a lehetőségeihez mérten – közösségi projektek és társadalmi ügyek támogatására fordítja. Együttműködött már az Amigos a gyerekekért Alapítvánnyal, a UNICEF-fel, de készített például olyan noteszt is – Buzás Alíz illusztrációjával –, amelynek bevételéből ukrán menekülteket segítő szervezeteket (Age of Hope, Budapest Bike Maffia) támogatott. A Hello Budapest-füzet ma is megtalálható az állandó kínálatban, de Krisztián rendszeresen kollaborál kortárs képzőművészekkel, a Barabás Zsófi, Moizer Zsuzsa és Csató József grafikáival díszített jegyzetfüzetek mellett ironikus társadalmi üzenetekkel („Rohadt drága minden”, „2025 lett, maradhat?”) ellátott noteszekből is válogathat, aki egy-egy darabot venne. A tervek szerint a jövőben a Frankel Leó utcai műhely-üzlet egy galériával bővül, amely workshopok helyszíneként is funkcionálhat majd.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2025/8. számában, a Budai Hang című mellékletben jelent meg február 21-én.