Még csönget a villamos a Hűvösvölgyi úton

Még csönget a villamos a Hűvösvölgyi úton

A felújítás késik, a megálló marad (Fotó: Magyar Hang/Végh László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Elengedhetetlen az egyik legfontosabb észak-budai villamosvonal felújítása, a kormányzati elvonások miatt azonban erre egyelőre nincs lehetősége a fővárosnak és a kerületeknek. A korszerű szerelvényekre még várnia kell az 56, 59, 61-es villamos utazóközönségének, de úgy tűnik, legalább a megállókat nem veszítik el.

Helyenként csak döcög a villamos az Észak-Buda tömegközlekedési ütőerének számító Szilágyi Erzsébet fasor megállói között. Nemcsak a pálya van rossz állapotban, a megállók és a szerelvények sem felelnek a kor igényeinek. Noha korábban döntés született arról, hogy modern CAF villamosok kerülnek az 56, 59, 61-es vonalra, azok azonban még nem álltak forgalomba, és egy ideig még nem is fognak. Ennek oka, hogy a Fővárosi Önkormányzat számára készített – és az Index hírportál által ismertetett – feljegyzés alapján a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) a vonal megállóinak akadálymentesítése mellett az áramellátási rendszer és a pálya felújítását is elengedhetetlennek tartja. Nagy felháborodást váltott ki, hogy a szóban forgó irat nyomán megszüntetésre ítéltek két megállót a vonalon: a Nyúl és a Nagyajtai utcait. Ennek szükségességét műszaki okokkal magyarázta az anyag az Index szerint.

A megszüntetni kívánt megállók híre az utazóközönséget és a politikusokat egyaránt megszólalásra késztette. A lakossági panaszok a II. kerületi polgármesteri hivatalhoz is eljutottak, ezt az ellenzéki színekben megválasztott Őrsi Gergely polgármester is megerősítette lapunknak.

A villamosvonal ügyeire rálátó forrásunk szerint a vonal felújítása kétségkívül elengedhetetlen, ezt bárki tapasztalhatja, aki utazik rajta. Ugyancsak fontos a hűvösvölgyi végállomás átépítése, erre kitér a még Tarlós István fi deszes főpolgármester idejében készült – 2019 áprilisi keltezésű – Budapesti mobilitási terv is. A teljes hűvösvölgyi villamosvonal akadálymentesítéséről szóló fejezet alapján az átépítéssel a hűvösvölgyi végállomást kihúzó rendszerűre építenék át, illetve két új tárolóvágány is készülne. Ezzel elkerülhető lenne a villamosok feltorlódása csúcsidőben. Figyelemre méltó, hogy ebben az anyagban a Nyúl utcai megálló is a felújítandók között szerepel, míg a Nagyajtai utcai megállóval hosszú távon már Tarlósék sem számoltak.

Egyes érvek szerint a megállóhelyek kiiktatásával olcsóbb lehetne a felújítás, illetve gyorsabban is járhatnának a villamosok. A megszűnést ellenzők azonban utóbbit vitatják, mondván érdemben nem ez gyorsítaná a villamosokat, hanem a pálya felújítása. A megállók megszűnése miatt pedig többet kellene gyalogolniuk az utasoknak a következő felszállóhelyig. Az összes szükséges fejlesztés azonban jóval nagyobb összeget – több milliárd forintot – emésztene fel, mint amennyivel a mobilitási tervben számoltak. Ilyen volumenű felújításra nincs forrása a Fővárosi Önkormányzatnak, kormányzati támogatás nélkül így a projekt kivitelezhetetlen.

Megszólalt az ügyben Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára is, aki nem mellesleg a kormánypártok jelöltje lesz a jövő évi országgyűlési választáson a főváros érintett részén – Budapest 3-as választókerületében Hajnal Miklóssal mérkőzik majd meg. Fürjes a közösségi oldalán a megállók megmentésének szükségességét hangsúlyozta. Mint írta, nem a leépítés, hanem a fejlesztés miatt választják többen a közösségi közlekedést, és így lesz élhetőbb a város. Szerinte a budai tömegközlekedés fejlesztése, a problémák megoldása ugyanakkor pártpolitikán felül álló kérdés. Ezért felkérte Őrsi Gergely polgármestert, hogy közösen dolgozzanak ki javaslatot a Fővárosi Közgyűlésnek, amellyel kimondják, hogy nem szűnik meg a két megálló, a cél pedig a villamosvonal felújítása. Fürjes kezdeményezte továbbá, hogy a kerületi vezetővel együtt keressék meg a Budapesti Fejlesztési Központot (BFK) is az ügyben. – Számomra két prioritás létezik: a korszerű CAF villamosok mielőbbi pályára állítása a kerületben, illetve a jelenlegi megállók megőrzése, köztük a Nyúl utcai és a Nagyajtai utcai megállóé is – írta lapunknak Őrsi Gergely polgármester.

A Fürjessel való megbeszélés lehetőségére vonatkozó felvetésünkre azt közölte: ő már akkor kezdeményezte az egyeztetéseket, amikor először előkerült a megállók megszüntetésének ötlete. Egy szeptember 10-ei, a BKK, a BKV, a BFK, valamint Karácsony Gergely főpolgármester és Balogh Samu kabinetfőnök részévtelével zajló tárgyaláson Őrsi Gergelyt biztosították arról, hogy a II. kerület nélkül nem hoznak döntést ebben a kérdésben. A főpolgármester pedig világossá tette a szándékát: Fürjes Balázs államtitkárral közös céljuk, hogy a lehető leggyorsabban szülessen megnyugtató megoldás a villamossal utazók számára.

A II. kerület polgármestere lapunknak leszögezte, hogy a BKK nem szünteti meg a megállókat. Azt azonban látni kell – folytatta –, hogy a naponta százezer utas által használt villamos útvonalának fejlesztésére mindenképpen szükség van, és erre – a kormányzati elvonások miatt – az önkormányzatnak nincs forrása.

A BKK-t is megkerestük, többek között azt tudakoltuk, hogy végleges döntés született-e a két megálló megszüntetéséről; érdeklődtünk a vonal megújításának költségéről, illetve arról is, hogy mikortól járhatnak CAF szerelvények a vonalon. Utóbbi kérdésünkre leszögezték: az érintett vonalon jelenleg több helyen korlátozott a CAF villamosok közlekedésének lehetősége, elsősorban pályaállapotok, áramellátás és a peronok hossza miatt. Ezek fejlesztési költsége nagyságrendileg 4,8 milliárd forint. A két megálló megszüntetésére vonatkozó felvetésünkre a BKK azt közölte: a Nyúl utca és a Nagyajtai utca megállókban közlekedő villamosok működtetéséhez szükséges beavatkozások tervezésére irányuló szerződést 2019 áprilisában írták alá.

A tervezés alapját adó kiírás még az előző városvezetés ideje alatt történt, ugyanakkor Karácsony Gergely főpolgármester világossá tette nyilvános nyilatkozatában, hogy az önkormányzatnak nem áll szándékában a megállók megszüntetése – ismételték meg.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2021/42. számában, a Budai Hang mellékletben jelent meg október 15-én.

Fizessen elő a Magyar Hangra!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

Keresés

Árnyék podcast – A vert sereg