Ne üljön át egy másik autóba!
Autók sokasága parkol és halad a Sztehlo Gábor rakparton (Fotó: MTI/Jászai Csaba)

Az egyre több autó, a korlátozott számú közterületi parkolóhely és a fokozódó agglomerációs forgalmi nyomás az oka, hogy Budapest egyes részein – főleg a belső kerületekben – ma már alig lehet parkolóhelyet találni. A kerületek különbözőképpen próbálnak megoldást találni a parkolási válságra. Óbuda-Békásmegyer szigorít és bővít, a II. kerületi önkormányzatnál pedig parkolási engedély helyett akár éves BKK-bérletet is lehet igényelni.

Hogy miért érdemes autó helyett inkább a közösségi közlekedést választani a fővárosban? Többek között azért, mert az autók száma folyamatosan nő – 2024-ben Magyarországon 13 százalékkal több új személyautót helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban –, a parkolásra alkalmas területek mérete viszont nem változik. A parkolóhely hiányának mértéke kerületenként eltérő. A II. kerületben 2024. szeptember végéig 11 162 lakossági várakozási hozzájárulásra mindössze 8865 fizető várakozóhely jutott. Bár az önkormányzat tavaly kismértékben megemelte a parkolási díjakat, a lakossági várakozási hozzájárulások száma ennek ellenére is tovább növekedett, egyetlen év alatt 16 százalékkal. – Ez a növekedés ahhoz vezet, hogy egyre nehezebben találtak szomszédaink otthonukhoz közel parkolóhelyet – írta közösségi oldalán a polgármester, Őrsi Gergely. Ezért döntött úgy az önkormányzat, hogy 2025. január 1-jétől parkolási engedély helyett éves BKK-bérletet is igényelhetnek a helyiek. A bérlethez azok az állandó lakcímmel rendelkező lakosok juthatnak, akik az igénylést megelőző évben már rendelkeztek lakossági várakozási hozzájárulással, és arról hajlandók lemondani az adott évben. És ez nem is rossz üzlet, hiszen az éves BKK-bérlet ára közel százezer forint. Az önkormányzat érdeklődésünkre azt a választ adta, hogy február közepéig 289-en váltottak bérletre parkolási engedély helyett.

Enyhülő agglomerációs nyomás

A fővárosi parkolási helyzetet tovább rontja, hogy a városhatárokon túlról rendszeresen bejáró autósok a járműveiket általában a fizető övezet határán – a nem fizető zónában – parkolják le, hogy onnan tömegközlekedésre váltsanak. Ennek következményeként az ott élők saját otthonaik közelében nem találnak parkolóhelyet. Megoldásul a II. kerületi önkormányzat azt találta ki, hogy kizárólagos parkolókat alakít ki a helyiek számára. A korábban, még 2023-ban létrehozott, a Törökvész, Vérhalom és Pasarét környékének parkolási terheltségét enyhíteni hivatott várakozási övezettel kapcsolatban az önkormányzat lapunknak azt írta: „Egyértelműen bevált. Újra tudnak napközben is parkolni az itt élők, de azok a közlekedők is jobban jártak, akik nem ott laknak, viszont az adott utcában van dolguk, hiszen a nem kizárólagos parkolási helyek is szabadultak fel.” Nemrég újabb kizárólagos lakossági várakozóhelyeket hoztak létre a Lipthay, a Bodrog, a Szász Károly, a Kapás, a Bajvívó, az Erőd, a Jurányi, a Káplár, az Ezredes, a Forint, a Pengő utcában és közben. Ezeken a parkolóhelyeken a kiegészítő táblákon jelzett idősávban csak az ott engedéllyel rendelkezők parkolhatnak. Nyárra, további három olyan kizárólagos parkolási övezet létrehozását tervezik a II. kerületben, ami a fizetős zóna határán húzódik. A Törökvész út és környékén, a Hűvösvölgyi úton a Szerb Antal utcánál és a Ditró utca környékén – az agglomerációs forgalom megakadályozására a parkolóhelyek harmadán csak helyi lakosok parkolhatnak majd reggel 7 és 9, valamint délután, 15 és 17 óra között.

Saját parkolónak nézik 

Nemcsak a távolról érkező autósok nehezítik a parkolást a II. kerületben, hanem azok a kerületben dolgozók is, akik P+R parkolóként használják a köztereket. Például a Vízivárosban a nagykövetségek és állami intézmények dolgozói egy-egy útszakaszra gyakorlatilag saját parkolóként tekintenek, miközben a bevásárlóközpontok vagy éppen a Széll kapu mélygarázsában százával vannak üres helyek. – Nem járhat többletjogokkal az, hogy valaki egy állami cégnél dolgozik – mondta Őrsi Gergely tavaly a Népszavának adott interjúban. Hozzátette, hogy 2025-től nem hosszabbítják meg automatikusan e cégek engedélyét. Ami a kerület távolabbi részeit illeti, a solymári önkormányzattal arról tárgyalnak, hogy a település vasútállomásain közös erővel P+R parkolókat alakítsanak ki, ami a solymáriak és a pesthidegkútiak számára is lehetővé tenné a gyorsabb tömegközlekedési alternatívát. Kérdésünkre megerősítették, hogy a megállapodás alapjáról már döntött a II. kerület képviselő-testülete. – Solymárral több területen is igyekszünk együttműködni. Bízunk benne, hogy a hűvösvölgyi végállomásnál is megvalósulhat a P+R parkoló, de több helyszínt is vizsgálunk ebből a szempontból – fejtették ki.

Új árak, új kedvezmények

A parkolási díjak a főváros több kerületében látványosan megemelkedtek idén. Az önkormányzatok jellemzően jóval több várakozási engedélyt adtak ki, mint ahány fizetős parkolóhely rendelkezésre áll. A parkolási díjak emelésétől a parkolóhelyek igazságosabb elosztását és a közterületek fenntarthatóbb használatát várják, valamint azt, hogy csökken a zsúfoltság a kerületi parkolási övezetekben. A II. kerületben 2025. január 1-jétől a lakossági várakozási hozzájárulások kiváltásakor az eddigi 2000 forintos költségtérítési díjon felül még éves várakozási díjat is kell fizetni, első autó esetében évi 10 000 forintot, második autónál díjzónától függően 25 000, vagy 37 500 forintot. Új kedvezményként a nagycsaládosok és a nyugdíjasok 50 százalékos kedvezményt kapnak mind az első, mind a második autóra. Valamint parkolási engedély helyett éves BKK-bérletet is lehet igényelni.

Más fővárosi kerületek is emeltek a parkolási díjakon. Például a XII. kerületben az eddigi kétezer forintos adminisztrációs díjon túl az A övezetben évente 30 000 forintot, a B övezetben 22 500 forintot kell fizetni az első autóért az állandó lakcímmel rendelkező lakosoknak. Erzsébetvárosban az eddigi 2200 forintos éves díjat az első autó esetében 36 000-re, a második kocsinál 72 000 forintra emelik. Ferencvárosban az első autóra 20 000 forintot kell majd a parkolási kedvezményekért fizetni övezettől függetlenül, a második autóra pedig már nem is jár kedvezmény. Óbudán is több ponton változott a kerület parkolási rendszere, 2025. január 1-jétől új területet is bevonnak C övezet 6. zónaként, valamint bővül a C övezet 5. zónája a Gázgyár utcai lakóteleppel. A lakossági várakozási hozzájárulások a továbbiakban kizárólag kérelmezőnként egy gépjárműre, lakásonként összesen két gépjárműre igényelhetők. A második gépjárműre igényelhető várakozási hozzájárulások esetében 10 000 forint kedvezménydíjat írnak elő. A harmadik és negyedik gépjárművekre a továbbiakban nem adható ki engedély. Az övezeten kívüli kedvezményért ezentúl a költségtérítési díjon felül 5000 forint kedvezménydíj is fizetendő. A költségtérítési díj a továbbiakban is 2540 forint marad, amelyet minden hozzájárulás/kedvezmény esetében be kell fizetni.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2025/8. számában, a Budai Hang című mellékletben jelent meg február 21-én.