Hamar elhasználódnak az elektromos közrollerek

Hamar elhasználódnak az elektromos közrollerek

(Fotó: Marek Rucinski/Unsplash)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az amerikai és svéd adatok alapján rendkívül gyorsan elhasználódnak a városszerte széthagyott közrollerek, ráadásul a feltételezéssel szemben ezek nem is túl környezetbarátok. Az Index cikke szerint sokkal inkább a gyalogos és biciklis közlekedést váltják ki, mint az autóst, tehát nem érdemes azzal számolni, hogy a rollerezés elterjedése fog jót tenni a légkörnek.

A városi terepviszonyok nem kedveznek a rollereknek, de a túlterhelés is pusztítja őket. Így az Oversharing portál számítása szerint tavaly augusztus és november között a louisville-i járművek átlagosan 32 napig tartottak ki. A Bird és Lime szolgáltatók adatai alapján ezalatt átlagosan hetvenszer béreltek ki egy rollert, és kicsivel több mint 136 kilométert közlekedtek vele. A Di Digital nevű oldal szerint pedig a stockholmi Voi átlagosan negyven napig tartja az utcán a járműveit, miközben korábban 9-13 hétre tett ígéretet.

Még kifejezetten pozitívnak számít ehhez képest, hogy a Lime eszközei hat hetet is kibírnak a svéd főváros utcáin. A magyar Lime Technology Kft. konkrét számokat nem közölt az Indexszel, de azt írta, „az alkatrészek 97 százalékban, míg az akkumulátorok 70 százalékban újrahasznosításra kerülnek.” Ami az akkumulátorból nem újrahasznosítható, azt olyan biológiailag újra elemmé alakítják, ami energiaforrásként használható.

Mi legyen az elektromos rollerekkel? Párizs „közel került a totális anarchiához" | Magyar Hang

Mindezek alapján túl hamar tönkremegy egy jármű ahhoz, hogy profitot lehessen rajta termelni. Az e-roller piac ehhez képest nagyon feljövőben van, 2025-re pedig elérheti a 40-50 milliárd közötti értéket. Az iparág tehát feltehetőleg jóval gyorsabban szippantotta be a befektetői pénzeket, minthogy a technológiai feltételek rendelkezésre állnának – összegzett az Index.

A Lime szeptemberben egyébként azt kommunikálta, hogy globálisan százmillió kilométer felett jár a rollereikkel megtett utak száma, és ebből 40 autóutat helyettesített. A cég szerint tehát kilencezer tonnával csökkentették a városi szén-dioxid-kibocsátást. Viszont egy német és francia kutatás szerint is inkább biciklis és gyalogos utat váltottak ki a rollerezések. A teljes energiaigényt vizsgálva pedig a roller nem jön ki jól a gyaloglással, biciklizéssel vagy tömegközlekedéssel szemben.

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

„Ha Rákay Philip nem sértődik meg, én régebb óta tervezem a Petőfi-filmem”

Ha Petőfi egyszer csak felbukkanna 2024-ben, Orbán Viktornak nem is kellene olyan nagyon erőlködnie, hogy meggyőzze őt a NER igazáról – mondta a költő visszatéréséből féktelen szatírát gyártó animátor, aki szerint az alkotását talán még Bayer Zsolt is nevetgélve nézné. A YouTube-on két hete bemutatott videó nagyot megy, eddig több mint 110 ezren látták, és hamarosan jön a folytatás. Mitől különleges hely a Szondi utca, hogyan fordul „a teremtője” ellen Petőfi, mi a baj Gyurcsánnyal, miért gesztikulál olyan hevesen Tölgyessy Péter és hogyan lett ekkora a siker a videó? Erről kérdeztük az animáció alkotóját, aki örül a pozitív visszajelzéseknek, bár felkészült az ellenkezőjére is, őrzi anonimitását, a közönségtől pedig csak madártejet vár támogatásként.