Uniós döntés: hatvan kilométerenként kell majd elektromos töltőállomást építeni

Uniós döntés: hatvan kilométerenként kell majd elektromos töltőállomást építeni

Töltőre kapcsolt elektromos BMW (Fotó: Wikipédia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Néhány hete, amikor e sorok írója a brüsszeli autókiállítás felhozatalát szemlélte, az elektromos autóknál az egy töltéssel megtehető távolság volt a legfontosabb információ. Ennek fényében lehetett az árat és minden egyebet értékelni. Ha az ember azt látta, hogy 500 kilométernél is többet meg tud tenni egy autó egyetlen feltöltéssel, az már nagyon jó eredménynek számított. Az persze más kérdés, hogy mennyire kell előre megtervezni egy utat, hogy aztán legyen is töltőállomás útközben, mert hiába az ötszáz kilométer, az is lepörög egyszer.

Ezt a logisztikát szeretné feleslegessé tenni az uniós jogalkotás, a tagállamok ugyanis megegyezésre jutottak arról, hogy a jövő elektromos és hidrogén meghajtású autók uralta világában milyen infrastruktúrára van szükség. A soros elnökséget betöltő svéd kormány részéről Andreas Carlson, svéd infrastrukturális és lakásügyi miniszter azt mondta, hogy ez a megállapodás „egyértelmű jelzést küld a polgárok és más érdekelt felek felé, hogy az EU egész területén felhasználóbarát töltőinfrastruktúrát és üzemanyagtöltő állomásokat telepítenek az alternatív üzemanyagokhoz, például a hidrogénhez. Ez azt jelenti, hogy több nyilvános töltőkapacitás lesz elérhető az utcákon a városi területeken, valamint az autópályák mentén. A polgároknak többé nem lesz okuk aggódni amiatt, hogy elektromos vagy üzemanyagcellás autójukhoz töltő- és üzemanyagtöltő állomásokat találjanak.”

Az Európai Parlament és a tagállamok között létrejött politikai megállapodás mérföldkőnek számít, amely lehetővé teszi a kibocsátásmentes közlekedésre való átállást, és hozzájárul azon célkitűzés eléréséhez, mely szerint 2030-ra legalább 55 százalékkal csökkenteni kell a nettó üvegházhatású gázkibocsátást.

Az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló új rendelet (AFIR) kötelező célokat határoz meg a közúti ágazat elektromos töltőinfrastruktúrájának és hidrogéntöltő infrastruktúrájának kiépítésével, valamint a tengeri és belvízi kikötőkben a part menti villamosenergia-ellátással, illetve az álló légi járművek villamosenergia-ellátásával kapcsolatban. „Egy minimális számú elektromos és egyéb töltőinfrastruktúra unió-szerte történő rendelkezésre bocsátásával a rendelet véget fog vetni a járművek elektromos és egyéb töltésével kapcsolatos nehézségek miatti fogyasztói aggályoknak” – fogalmaz az indokolás.

A célkitűzések elérésének határideje 2025, illetve 2030. Rögzíti a törvény, hogy „a személygépkocsik és a kisteherautók töltőinfrastruktúrájának a járművek elterjedésével azonos ütemben kell fejlődnie”. A nyilvánosan hozzáférhető elektromos töltőinfrastruktúrának minden egyes, egy adott tagállamban regisztrált akkumulátoros elektromos személygépkocsi számára 1,3 kW kimenőteljesítményt kell biztosítania. Ezenfelül 2025-től a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) minden 60 kilométerén legalább 150 kW teljesítményű gyors elektromos töltőállomásokat kell létrehozni. 2025-től kezdve, 2030-as befejezéssel ennek az úthálózatnak minden 100 km-én legalább 350 kW kimenőteljesítményű elektromos töltőállomásokat kell kiépíteni nehézgépjárművek számára. Ezenkívül biztonságos és védett parkolókban, valamint a teherszállító járművek számára városi csomópontokon is létre kell hozni a töltőállomásokat az éjszakai töltés biztosítására.

Összesítésünk szerint Magyarországon a TEN-T hálózathoz tartozó útszakaszok hossza jelenleg 1365 kilométer, ez 22 új töltőállomást tesz szükségessé.

Európát lefedő hidrogén-töltőhálózat is épül

Ami a hidrogéntöltő infrastruktúrát illeti, 2030-tól minden városi csomóponton és a TENT-T törzshálózat minden 200 km-én ki kell építeni a hidrogéntöltő infrastruktúrát személygépkocsik és tehergépkocsik számára. Részletes szabályok vonatkoznak a tengeri kikötőkre is, például ahol legalább 50 nagy személyhajó vagy 100 konténerhajó köt ki, 2030-ig biztosítaniuk kell az ilyen hajók számára a part menti villamos energiát. Ami a repülőtereket illeti: 2025-ig minden épületközeli, 2030-ig pedig minden épülettávoli állóhelyen biztosítaniuk kell az álló légi járművek számára a villamosenergia-ellátást.

A fogyasztók védelme érdekében az elektromos töltőállomások és hidrogéntöltő állomások üzemeltetőinek biztosítaniuk kell az árak teljes átláthatóságát. Lehetővé kell tenniük egy egységes és eseti fizetési módot, mint például a betéti vagy hitelkártyával való fizetést, valamint elektronikusan elérhetővé kell tenniük a szükséges adatokat, például a töltőállomások helyszínét, ezzel biztosítva a felhasználók teljes mértékű tájékoztatását.

A politikai megállapodás azt jelenti, hogy formálisan még az Európai Parlamentnek és a tagállamok tanácsának is el kell fogadnia. Ez vélhetően egy-két hónapot vesz még igénybe, ettől számítva hat hónap múlva lép hatályba a jogszabály. Vagyis legkésőbb jövő év elejétől már látnunk kell az új töltőállomások előkészületeit a főbb magyarországi utakon.