Élményre vágyik a magyar karácsonykor, de kérdés hogy megkapja-e

Élményre vágyik a magyar karácsonykor, de kérdés hogy megkapja-e

Fotó: Unsplash/Thought Catalog

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem kell ahhoz a kormány rabszolgatörvénye – amely évi 400 órára emelné a túlórák számát –, hogy a boltokban decemberben orrvérzésig dolgoztassák az eladókat a karácsonyi ajándékvásárlási őrületben.

Idén január és augusztus között az előző évi 3 millióról 3,2 millióra nőtt a túlóraszám a boltos kiskereskedelemben, és borítékolható, hogy az év utolsó hónapjában ez még inkább megugrik. Már tavaly decemberben is kétszer annyit dolgoztak az eladók a rendes munkaidőn túl, mint a korábbi hónapokban. Vannak persze más módszerek is a többletmunka elvégzésére: a cégek nem szeretik nagydobra verni, de – úgy, mint az „átkos” kommunizmusban – ilyenkor megindulnak a belső átcsoportosítások, így irodai dolgozókat is átirányíthatnak a pultokhoz. Emellett persze vesznek fel kölcsönzött munkaerőt, diákokat, sőt, nyugdíjasokat is.

Nemcsak a túlórák száma, a kiskereskedelmi forgalom is csúcsot dönthet decemberben, összege megközelítheti az 1200 milliárd forintot a tavalyi ezer milliárddal szemben – mondta lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. (Éves szinten 11,5 ezer milliárd forintos kiskereskedelmi forgalom várható.) Úgy tűnik, tényleg véget ért a 2008-as nemzetközi pénzügyi válságot követő hét szűk esztendő, a fogyasztók bátrabban költekeznek, ami megmutatkozik a személyi kölcsönök rohamos növekedésében is (idén összegük meghaladhatja a 450 milliárd forintot, ami 70 százalékkal több a 2008-as adatnál). Ennek ellenére karácsonyi ajándékra nem költenének többet – átlagosan 50 ezer forint körüli összeget – mint tavaly. Összehasonlításul: az amerikaiak majdnem 200 ezer forintnak megfelelő összeget szánnak az ünnepi vásárlásra, és a tengerentúli válaszadók 90 százaléka legalább annyit vagy többet ajándékozna, mint tavaly.

Ugyanakkor idehaza is változnak az ajándékozási trendek, egyre nagyobb divat az élményajándék. Egy felmérés szerint a megkérdezettek 43 százaléka egy wellnessutalványnak örülne a legjobban. Vágyaik azonban még nem igazán vannak köszönőviszonyban a valósággal: maguk az ajándékozók ugyanis a hagyományos meglepetéseket részesítik előnyben, 72 százalékuk játékot, könyvet, műszaki cikket, ruhát vagy kozmetikumot tesz a fa alá.

Idehaza összességében decemberben több mint 100 milliárd forint mehet el az ajándékokra, míg az ünnepi asztalra valókra is elköltenek az emberek 95-100 milliárd forintot – tette hozzá Vámos György.

Eddig elég ellentmondó felmérések jelentek meg arról, hogy mennyire drágultak az élelmiszerek. Akad olyan portál, amelyik a 3,8 százalékos inflációnál nagyobb, 4,8 százalékos drágulást számolt ki az általa összeállított karácsonyi menüre, míg egy másik portál a saját mintavétele alapján azt bizonygatta, hogy a hal és a hús olcsóbb, mint tavaly. Nehéz igazságot tenni, mert az eredmény függ attól, hogy ki hol vásárolt be, de szakértők azt biztosra veszik, hogy a hal ára nőtt. A hal húsának áfája ugyan idén csökkent a korábbi 27 százalékról 5 százalékra, de a kereslet növekedett iránta, miközben külföldön betegség tizedelte az állományt, ezért a magyar tenyésztők is többet exportálnak.