Váradi József: A Wizz Air nem fapados, hanem diszkont légitársaság

Váradi József: A Wizz Air nem fapados, hanem diszkont légitársaság

Az utas érdeke, hogy csak azért fizessen, amit igénybe vesz, ahogy az is, hogy ne legyenek késések - vallja Váradi József. (Fotó: Farkas Norbert)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem szereti a fapadosozást és csak az utasok érdekei, valamint a menetrend tartása miatt vezették be a fizetős sorban állást – fejtette ki lapunknak adott interjújában a Wizz Air vezérigazgatója. Váradi Józsefet a brexitről, az ukrán légi piacon való terjeszkedésről, az állam által kompenzált nyugat-balkáni járatokról kérdeztük, és kiderül az is, problémának tartja-e a tiltott állami támogatás gyanúját, ha az nem versenytársnál, hanem üzleti partnernél merül fel.

– Harmincmillió eurós beruházással képzőközpontot hozott létre Budapesten a Wizz Air. Ezzel a pilótaképzési piacra is belépnek, vagy a saját igényeik kielégítésére hoztak létre oktatóközpontot.   
– Nem lépünk be a pilótaképzési piacra. Arról van szó, hogy a folyamatban lévő flottabővítés miatt rengeteg új szakemberre van szükségünk, akiket saját szervezetünkön belül fogunk képezni. A most átadott tréningközpont két-három évig fogja kiszolgálni igényeinket, aztán bővítésre lesz szükség. A jelenlegi két szimulátor mellé érkezik egy harmadik is. Jelen pillanatban 1200 pilóta és 2500 utaskísérő képzése folyik, de a szám folyamatosan nő.

Megnyitotta kapuit a Wizz Air pilótaképzője | Magyar Hang

Harmincmillió eurós, azaz közel 9,7 milliárd forintos beruházással létrehozta saját képzőközpontját a Wizz Air. Évente háromszáz pilóta oktatására nyílik lehetőség. A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtértől néhány kilométernyire, az Üllői út végén felhúzott csarnokban a pilóták képzésére szolgáló két mozgó, úgynevezett full flight szimulátort helyeztek üzembe, amelyen a légitársaság által használt Airbus A320-as típuscsalád vezetését lehet elsajátítani.

– Az európai légi piacot átszabja a brexit, amire a Wizz Air angliai cégalapítással válaszolt. Milyen változásokra kell felkészülniük?
– Fogyasztói szempontból a fő kérdés az, mennyire könnyen lesz elérhető Európából Nagy-Britannia, és a szigetországból a kontinens. Mindez szolgáltatói szempontból engedélyeztetési ügy. Egyelőre nem világosak a brexit kondíciói, így elég sok a bizonytalanság. Viszont azzal, hogy Angliában is van légitársaságunk, az engedélyekkel kapcsolatos ügyek megoldottak, és készek vagyunk rá, hogy gyorsan reagáljunk bármilyen egyéb döntésre.

– A cég keleten is terjeszkedik, nemrég bejelentették, hogy feltámasztják ukrán leányvállalatukat. Keleti szomszédunk most hirdetett hadiállapotot az orosz fenyegetésekre válaszul. Biztos időszerű a lépés?
– Eddig is jelen voltunk Ukrajnában, Kijev az egyik bázisállomásunk, ebben tehát nincs sok újdonság. Arról van szó, hogy a jelenlétünk formája változik meg. Tárgyalásokat folytattunk az ukrán kormánnyal a Wizz Air Uk raineújraindításáról. Döntés egyelőre még nincs, az engedélyek beszerzése azonban jövőre várható. A terv az, hogy 2025-ig húszgépesre növelnénk az ottani fl ottát, ez 2,5 milliárd dolláros befektetést jelent.

– Korábban ön többször visszautasította a „fapados” meghatározást, ehelyett inkább a diszkont-légitársaság szót használná...               
– Ez egy magyar sajátosság, nincs még egy ország, ahol ilyen pejoratív szót használnának arra a fajta szolgáltatási formára, amelyet a Wizz Air kínál.


– Fogyasztói szempontból talán mégis indokolt a fapadosozás. A Wizz Air a legtöbbször a szolgáltatás kifogásolható minőségével, illetve a különböző részszolgáltatások fizetőssé tételében tanúsított virtuozitásával kerül a sajtóba. Legutóbb a poggyászfeladásnál bevezetett fizetős elsőbbség verte ki a biztosítékot, miközben az ingyenes kézipoggyász méretét tornazsáknyira szűkítették. Aki nem fizet, marad a sor végén, és rossz esetben lekési a gépet. Hol ebben a sokat hangoztatott utasérdek?
– Az utas érdeke, hogy csak azért fizessen, amit igénybe vesz, ahogy az is, hogy ne legyenek késések. Márpedig a poggyászhoz kapcsolódó késések évente több mint tízezer járatot érintenek. Az új poggyászszabályzatunk kényelmesebb és gyorsabb beszállást biztosít, miközben garantálja, hogy minden utas ingyen felvihessen egy kézipoggyászt a fedélzetre. Azt sem hinném, hogy az utasokat otthagynánk a repülőtéren. Persze nagyobb a rizikó, ha valaki a check-in lezárása előtt három perccel érkezik. Vannak olyan sokcsillagos légitársaságok, amelyek csak úgy garantálják utasaik elszállítását a célállomásra, hogy megkövetelik a gép indulása előtti két órával a repülőtérre érkezést. Én is késtem már le gépet azért, mert az indulás előtt egy órával lezárták a beléptető kaput, reklamálni pedig hiábavaló lett volna. Tehát ebben a tekintetben sem vagyunk rosszabbak, mint bármely más szolgáltató. Mi csak minimalizáljuk a beszállítási időt, harminc perccel az indulás előtt zárnak a kapuk, de ehhez időben kell érkezni.

– A Wizz Air földi kiszolgáló partnerénél, az állami Malév Ground Handlingnél (MGH) felmerül a tiltott állami támogatás gyanúja, Brüsszel vizsgálódik. Pont úgy, mint az egykori Malévnál, amely 2012-ben az ön feljelentése nyomán dőlt be. Az ügyeskedés, korrupció lehetősége csak akkor zavarja, ha az cége versenytársánál merül fel, ám ha partnerénél, az rendben van?
– A Wizz Air mindig versenyen választja ki a partnereit. A piac összes szereplőjének lehetősége volt indulni a tenderen, ám eddig az MGH kétszer nyert, mivel szolgáltatásminőségben és árban a legjobb ajánlatot adta. Minden céget az ajánlatai alapján értékelünk. Természetesen szeretnénk látni azt is, hogy milyen garanciáik vannak a stabil működésre. Egyelőre azt kell mondanom, hogy a Malév GH működése rendben van, kiszolgálják a gépeinket és az utasainkat. Természetesen én is olvasom a sajtóhíreket, de döntést nem ezek alapján kell hoznunk.

Ismét gyűlnek a felhők az utolsó Malév-leány felett | Magyar Hang

Hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomoz a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda az utolsó még működő Malév-leányvállalat, a Malév Ground Handling Zrt. gazdálkodásával összefüggésben, ismeretlen tettes ellen – erősítette meg a Magyar Hang információit az Országos Rendőr-főkapitányság kommunikációs szolgálata.

– Jelent-e piaci kockázatot, hogy a mérlegadatai alapján egy csőd szélén billegő társaságot bíznak meg egy, a működés szempontjából kulcsfontosságú feladattal?
– Vannak más szereplők a piacon, fel vagyunk arra készülve, hogy egy esetleges leállást azonnal kezeljünk. De erről akkor kell beszélni, ha bekövetkezik.

– Az állam által kiírt, testreszabottnak tűnő tender nyerteseként a Wizz Air repülheti a nyugat-balkáni járatokat, az adófizetőknek hála garantált haszonnal. Pár ezer forintért bármikor kapunk jegyet Szarajevóba vagy Podgoricába. Milyen üzleti eredményeket produkálnak a járatok?
– A tendert nem szabták a Wizz Airre, és nem igaz az sem, hogy garantált a haszon ezeken a járatokon. Az állam csak a szolgáltató veszteségét kompenzálja, azt is csak egy meghatározott plafonig. A Wizz Air érdeke, hogy a járatokat nyereségesen üzemeltesse, és ha ez sikerül, az államnak nincs fizetési kötelezettsége. A nyugat-balkáni járatok a várakozásoknak megfelelően teljesítenek, amit az is jelez, hogy a tiranai, podgoricai és szkopjei járatok gyakoriságát az indulás óta meg is növeltük. Arra számítunk, hogy a négyéves koncessziós időszak végén ezeknek az útvonalaknak egy része üzleti alapon is életképes lesz.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 30. számában jelent meg, 2018. december 7-én.