Most már tényleg jönnek a nyaralóhajók a Bodrogra és a Tiszára

Most már tényleg jönnek a nyaralóhajók a Bodrogra és a Tiszára

(Fotó: Nicols Yacht)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Februárban az Utazás kiállításon lesz látható az első luxushajó abból a tízből, amellyel nyáron már indul a magyarországi nyaralóhajózás próbaüzeme a Tiszán és a Bodrogon. Összesen 4,6 milliárd forintba kerül az adófizetőknek, azonban kikötők is épülnek ebből a pénzből.

Kihasználatlanok a vizeink – mondta kedden Révész Máriusz, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, és példának hozta fel a Tiszát, amely nemzetközi vízi út, még sincs kikötője, valamint a hajózási térképét a hetvenes évek elején frissítették utoljára.

A nyaralóhajózást egyébként tizennégy országban űzik Európában, ehhez csatlakozhatunk tizenötödiknek. Lassú turizmus ez. A lomha, korlátozott sebességű luxushajókat vezetői engedély nélkül, félórás gyorstalpaló után már lehet vezetni. Családok vagy baráti társaságok bérlik ki ezeket a hajókat, jellemzően egy hétre. Rajtuk laknak, és onnan járják be biciklivel a hajózási útvonalak környékét.

Magyarországon a Felső-Tiszán, a Tisza-tavon és a Bodrogon lehet majd hajózni, és ha megépül egy zsilip, akkor a Keleti-főcsatornán is. Ehhez két év alatt összesen húsz luxushajót vásárol a Mahart a magyar állam megbízásából egy francia cégtől, amely egyedül jelentkezett a meghosszabbított tenderre. A négy-, hat- és nyolcfős hajók átlagosan 75 millió forintba kerültek – a Nicols hajógyár kereskedelmi igazgatója lapunk kérésére elmondta, hogy szezononként 14-15 hétre kell kiadni a vízen úszó „lakókocsit” ahhoz, hogy nyereséges lehessen az üzlet. Baráth Gergely, a program vezetője a legpesszimistább forgatókönyv alapján is 12 éves megtérülésre számít – némi fejszámolás után könnyen kiderül, nem lesz olcsó mulatság a tiszai nyaralóhajózás, mert egy hét szórakozás hatfős társaságnak félmillió körüli összegtől indul.

A Nicols nemcsak gyárt, hanem bérbe is ad hajókat Európában (tavaly ötezer szerződés kötöttek, ami közel harmincezer utast jelent), és a megrendelés feltétele volt, hogy a 95 ezer példányban, hét nyelven megjelenő katalógusukban 2020-tól már árulják is a magyar utakat.

Elszabotálják Orbán Viktor tokaji álmát? | Magyar Hang

A miniszterelnök lassan egy éve álmodott nyaralóhajókat a Bodrogra. Annak jártunk utána, hogy áll a terv végrehajtása. A teljes riport.

A fejlesztés során két báziskikötő épül (Kiskörén és Tokajban, ahol felvenni és leadni lehet a hajókat), és most folyik a közbeszerzés további tíz kikötőpont létesítésére, ahonnan az utasok biciklivel járhatják be a környéket. A megállóhelyeken biztosítani kell a víz- és áramvételi lehetőséget, zuhanyzót, vizesblokkot, valamint a hajó tartályából a szennyvízszippantást is.

Az elképzelésnek egyelőre igen nagy szépséghibája, hogy Magyarországon jelenleg csak hajóvezetői engedéllyel lehet ekkora vízi járművet vezetni, tehát módosítani, egész pontosan lazítani kell a szabályozáson. A nyári tiszai szúnyoginvázió is ronthat az élményen, de Révész Máriusz kormánybiztos szerint amennyiben sok kül- és belföldi gazdag turista érkezik majd emiatt a Felső-Tiszára, az nem csak a kikötőket fogja fellendíteni, hanem (a fejlesztésekből profitáló Mészáros Lőrinc legnagyobb örömére) a környéket is.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/2. számában jelent meg, 2019. január 11-én.

Hetilapunkat megtalálja az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy miről olvashat még a 2019/2. Magyar Hangban? Itt megnézheti.