HIRDETÉS
HIRDETÉS

Továbbra is nagy a létszámhiány a hazai tömegközlekedésben

Szerző: | 2019. február 04., 11:45 | Gazdaság

A helyiek által 'uzsgyi'-ként becézett (MÁV 6341 sorozatú) motorvonat Kecskemétről Baja felé indul (Forrás: Globetrotter19/Wikipedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

HIRDETÉS
HIRDETÉS

Úgy tűnik, hogy a BKV-nál ugyan még mindig létszámhiány van, ám a munkaerőhiány növekedését megállították, sőt az atv.hu cikkéből kiderül, folyamatosan töltik fel a járművezetői munkaköröket. Ugyan a képzett sofőr szakma továbbra is hiányszakmának minősül, ám a közlekedési vállalat adatai azt igazolják, 2017 óta emelkedőben van a sofőrök száma, sőt, tavaly óta mintegy kétszáz fővel emelkedett is, és nagyjából 3800-an dolgoznak főállásban, a következő megosztásban: autó- és trolibuszon 2550-en, villamoson 940-en és metrón 323-an. Jelenleg mintegy 100 villamosvezető képzése zajlik, és Környei Éva, a BKV jogi és humánpolitikai igazgatója a honlap kérdésére elmondta, hogy 300 sofőr hiányzik a pesti járatokról. Ugyanakkor kiemelte, hogy ugyan továbbra is szükségük van sofőrökre, ám a cég honlapján a toborzási igényünk eltolódott a karbantartó és mérnök munkakörök irányába.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ) elnöke, Naszályi Gábor szerint a BKV válaszában szereplő adatok reálisak, igaz, tavaly ilyenkor az autóbuszok területén 3-400 járművezető hiányozhatott, ez mérséklődhetett azóta olyan 200-250-re. Nem titkolta ugyanakkor azt, hogy a cég besegítői állományt foglalkoztat, például saját ismerőse, aki főállásban tanárként keresi a kenyerét, szabadidejében buszsofőrként dolgozik a BKV-nak. Naszályi szerint ebből mindenki profitál: a cég létszámhiánya csökken, miközben személyes ismerőse is egy kis pluszra tehet szert ezáltal.

Ugyanakkor a szakszervezeti vezető szerint a dolgozók túl vannak hajszolva, amit a BKV egyébként közleményben utasított vissza. Naszályi hozzátette: a túlfoglalkoztatás mellett az eltérő kezdési és végzési munkaidőpontok jelentik a legnagyobb veszélyt a dolgozókra, ugyanis a járművezetőknek több órás eltolódáshoz kell alkalmazkodni.

A MÁV-nál viszont a helyzet változatlan, továbbra is több száz fős létszámhiánnyal küzd. Az atv.hu-nak eljuttatott levelükben leírták, a pénztáros, a vezető jegyvizsgáló, a mozdonyvezető, a járműszerelő, a tolatásvezető, a biztosítóberendezési és távközlési műszerész, a felsővezeték-szerelő, a forgalmi szolgálattevő és a mérnök munkakörben küzdenek létszámhiánnyal leginkább.

Mindezek leküzdésére már 2016-ban kidolgoztak egy 60 pontos akciótervet, és a szakmai képzést a Baross Gábor oktatási központ (BGOK) szervezi, de a közeljövőben a Facebookot is bevetik, hogy rátaláljanak a jövő munkaerejére. Ugyanakkor az elmúlt két évben átlagosan mintegy 27 százalékos bérnövekedéshez jutottak a cég dolgozói, és továbbra is azt tartják követendőnek a jövőben, hogy az alanyi jogú emelésen túl, célzott akciókkal differenciált bérfejlesztésekre is sor kerüljön.

Meleg János a Vasutasok Szakszervezetének (VSZ) elnöke a honlapnak elárulta, a MÁV-nál jelenleg nagyjából 17 ezren dolgoznak, ám a nagyjából 700 fős létszámhiány már most is érzékelhető a gyakorlatban. Említette, hogy a váci vonalon például vonatjáratok maradnak ki, vagy, hogy éppen jegyvizsgáló, netán mozdonyvezető nincsen a vonaton. A szakszervezeti vezető szerint tavaly is többen hagyták el a vasutat, mint ahányan érkeztek, illetve az, hogy a dolgozók leterheltsége miatt tartósan beteg munkavállalók teszik ki a létszámhiány harmadát (csaknem 35 százalékát).

Címkék: BKV, létszámhiány, MÁV, munkaerőhiány, sofőr, szakszervezet


HIRDETÉS
Trump-értékelő I.: Kudarc a Közel-Keleten

Trump-értékelő I.: Kudarc a Közel-Keleten

Az amerikai elnök külpolitikai tevékenységének értékelése nem csak azért fontos, hogy megvonjuk szavahihetőségének mérlegét, hanem azért is, mert ebből számos következtetést vonhatunk le arra az esetre, ha esetleg újrázna.

HIRDETÉS

FIZESSEN ELŐ A MAGYAR HANG HETILAPRA!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

CSATLAKOZZON HOZZÁNK PATREONON

Az élet, meg minden

Pin It on Pinterest