Gyakrabban repülhetünk Erdélybe

Gyakrabban repülhetünk Erdélybe

Wizz Air-gép a kolozsvári Avram Iancu repülőtér betonján (Fotó: Lukács Csaba/Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Hétfőn az erdélyi járatokkal kapcsolatos bejelentésekre készül a Wizz Air – tudta meg lapunk. A magyar alapítású diszkont társaság ugyanis hétfő délelőttre sajtótájékoztatót hívott össze, amelyen Váradi József, a Wizz Air alapítója és vezérigazgatója mellett ott lesz Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, valamint Kelemen Hunor, az RMDSZ elnöke. A meghívót a következő szöveggel küldték szét: a légitársaság bejelenti egy új, Budapestről elérhető úti célját, valamint egy fontos meglévő útvonalának jelentős járatsűrítését. Ez pedig nem jelenthet mást, mint azt, hogy a Wizz Air sűríti marosvásárhelyi járatainak számát és/vagy Kolozsvárra is elkezd repülni.

A Magyar Hang jó ideje kérdésekkel bombázza a kormányzatot ez ügyben. Furcsának tartjuk ugyanis, hogy  tíz évvel ezelőtt Budapestről volt napi két járat (reggel és este) Kolozsvárra, heti hat (!) Malév-járat Marosvásárhelyre és heti három Wizz Air ugyanoda. Ehhez képest jelenleg Kolozsvár és Budapest között nem repül egyetlen légitársaság sem, Marosvásárhelyre pedig van összesen heti két Wizz Air-járat.

Csak állami támogatással lesz több repülőjárat Budapest és Erdély között | Magyar Hang

Tíz évvel ezelőtt piaci körülmények között is megérte a légitársaságoknak a magyar főváros és Erdély között naponta repülni, ma azonban mindössze heti két járatot üzemeltet a Wizz Air Budapest és Marosvásárhely között.

Eközben a budapesti repülőtér forgalma majdnem megduplázódott: míg 2009-ben 8 millióan használták, tavaly kis híján 15 millióan – kevéssé hihető tehát, hogy elfogytak volna a székelyföldi és kolozsvári utasok. Erről ebben a cikkünkben írtunk, megjegyezve, hogy a kormány gyakran hangoztatott nemzetpolitikai céljaival szöges ellentétben áll, hogy a legnagyobb határon túli közösség, az erdélyi magyarság nagyon nehezen érhető el légi úton, pedig adottak a lehetőségek.

Áprilisban egy kormányinfón meg is kérdeztük Gulyás Gergely kancelláriaminisztert arról: miközben az állam anyagilag is támogatta a légitársaság öt nyugat-balkáni járatának elindítását, miért nem teszi ezt meg az erdélyi járatok esetében. „A kormány azt szeretné, ha napi egy járat indulhatna Székelyföldre” – reagált akkor lapunk felvetésére a miniszter, aki szerint nem értik, hogy a légitársaság miért nem lép, és ha ennek anyagi akadályai vannak, arról is hajlandóak tárgyalni.

Ezek szerint ez megtörtént azóta: ha Szijjártó Péter is ott lesz egy Wizz Air sajtóeseményen, akkor az azt jelenti, hogy megállapodtak új, államilag támogatott járat indításán. Ha pedig az RMDSZ elnöke is jelen van, akkor csak a kolozsvári és marosvásárhelyi repülőtér jöhet szóba.

Most már csak az a kérdés: a közeljövőben Kolozsvárra is repülhetünk, vagy csak a heti kettőről napi járatra sűrítik a marosvásárhelyi járatot.