„Amikor 30-40 százalékkal nőtt a webáruházi forgalom az elmúlt években, a teljes kiskereskedelmi fogalom pedig 5-6 százalékkal, nyilván a gyorsabban növekvő értékesítési csatorna valamennyi piacot elvett a hagyományos boltoktól” – mondta az Infostartnak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Vámos György szerint az idei év első félévében 1174-gyel csökkent a boltok száma. Megszűnt csaknem félezer élelmiszerbolt is. Az egyes szakboltok száma is visszaesett, alig akad egy-két kivétel, például a benzinkutak száma egy csipetnyit emelkedett ebben az időszakban. Viszont dinamikusan növekszik az internetes kereskedelem.
„A teljes kiskereskedelmi
forgalomhoz mért részesedésük 2019-ben hat százalék körül lesz, tehát arról szó
sincs, hogy elsöprik a hagyományos boltokat, és valamikor fékeződik majd a
növekedés, bár néhány esztendeig két számjegyű marad. Sajnos nő a bolt nélküli
települések száma is, de az okok összetettek. Nyilván a webáruházi térhódítás
is szerepet játszik abban, hogy a hagyományos boltok köre szűkül, akár az apró
falvakban is, de a hálózat átalakulása szintén szerepet játszik ebben” – tette
hozzá a főtitkár.
A főtitkár azt mondta, egyre
többször jelenik meg a kisboltok bejáratánál a „rögtön jövök” felirat, ugyanis
egyre kevesebb alkalmazottat tudnak csak megfizetni. A diszkontok és az
internetes áruházak áraival pedig nem tudnak lépést tartani. Vámos azt
hangsúlyozza, a kistelepülésen működő kisvállalkozások számára támogatást
kérnek, ugyanis ez egyre inkább nem kereskedelmi, hanem társadalompolitikai
kérdéssé válik