Legyünk résen a karácsonyi ajándékvásárlásnál

Legyünk résen a karácsonyi ajándékvásárlásnál

Fotó: Magyar Hang

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A karácsonyi bevásárlásnál, amikor hatalmas a tömeg, hosszúak a sorok a pénztáraknál, sokszor nem figyel oda az ember, hogy azon az áron kapta-e az éppen árengedménnyel kínált terméket, amely szerepelt az akciót hirdető táblácskán. Pedig sok esetben előfordul, hogy a pénztárban – még vagy már – az eredeti áron, azaz drágábban kerül a blokkra az áru. Hogy ez szándékos vagy valóban figyelmetlenségből ered – ahogy a kereskedők állítják, amikor szóvá teszi a vásárló –, azt nem tudni, az azonban bizonyos, hogy ebben az esetben a különbözetet vissza kell fizetni a vásárló számára. Ez történhet azonnal, a pénztárnál, miután a pénztáros megbizonyosodott a vásárló igazáról, vagy a vevőszolgálati pultnál, ahogy azt az áruházláncoknál tapasztalni.

– Azt is tudni kell, hogy amennyiben valamilyen okból nem tetszik a karácsonyi ajándék, akkor a kereskedő nem kötelezhető annak visszavételére, kicserélésére, csak abban az esetben, ha hibás a termék. Ennek ellenére az üzletek egyre nagyobb hányadában lehetőség nyílik az utólagos cserére – mondta a Magyar Hangnak Kispál Edit, a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének szóvivője. A szakértő arról is beszélt, hogy már a vásárlásnál érdemes érdeklődni az esetleges csere lehetőségéről, s érdemes ráíratni azt a nyugtára, hogy később, ha mégiscsak ki kell cserélni az ajándékot, ne legyen ebből vita.

Az internetes vásárlás esetén pedig, mielőtt a vásárló a kosár gombra kattintana, jól teszi, ha megkeresi a honlapon a webáruház működtetőjét, és cégnévvel, adószámmal, címmel, telefonszámmal azonosítja. – Ha ilyet nem talál, ott inkább ne vásároljon, mert ha bármi gond akad a rendeléssel, nincs kihez fordulni. Nagyon sok olyan webáruház létezik a világhálón, amelyről nem tudni, ki működteti – emelte ki Kispál Edit.

De akkor is gondban lehet a vásárló, ha későn adta le rendelését, s az ünnepig már nem érkezik meg az ajándék. Sok webáruházban a karácsony közeledtével fel is hívják a figyelmet, hogy mely időpontig fogják szállítani a megrendelt terméket. Azt azonban tudni kell, ha mégsem érkezik meg az ígért határidőig, a kereskedőnek nincs kártérítési kötelezettsége.

Az ünnepre készülődvén a nagy értékű árukra, mint például televízió, számítógép, mobiltelefon, mosógép, hűtőgép, szinte minden áruházban kínálnak kölcsönöket. Sok helyen ott helyben meg lehet kötni a hitelszerződést, s már viheti is a boldog vásárló a hőn áhított ajándékot. Nem árt azonban odafigyelni arra, hogy milyen feltételek mellett kínálja a hitelt az áruház. Előfordulhat, hogy a kölcsönt nullaszázalékos kamatra kínálják a termék melletti akciós cédulán, s akkor éri az embert kellemetlen meglepetés, amikor a szerződésben észreveszi, hogy kamat ugyan valóban nem terheli az ügyletet, de szerződéskötési, rendelkezésre állási vagy valamilyen más címen egy nagyobb összeget még hozzácsapnak az árhoz, amely akár több is lehet, mint egy kedvező kamatozású hitel.

– Abban az esetben azonban nem teheti meg ezt a kereskedő, ha az akciót nullaszázalékos THM-mel (teljeshiteldíj-mutató) hirdette, hiszen annak éppen az a lényege, hogy az összes költséget tartalmaznia kell – fejtette ki a fogyasztóvédelem szóvivője. – Vagyis ha egy adott akciós terméket 100 ezer forintért hirdettek tíz hónapos, nullaszázalékos THM-mel nyújtott hitellel, akkor a tíz hónapon keresztül fizetett 10-10 ezer forinton felül egyetlen fillért sem követelhet a vásárlótól a kereskedő.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/49. számában jelent meg, 2019. december 6-án.

Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2019/49. számban? Itt megnézheti!