Eladta az állam a hollóházi porcelángyárat

Eladta az állam a hollóházi porcelángyárat

Fotó: Grimm Balázs/Magyar Hang

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Sikeresen elárverezte a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) a Hollóházi Porcelángyár Kft. 100 százalékos üzletrészét. A kikiáltási ár 175 millió forint volt, csütörtök 21 óráig lehetett licitálni. Egyetlen ajánlat érkezett, a nyertes, akinek kiléte nem ismert, ezért az összegért jutott a céghez. A Hollóháza védjegy az államé, ennek használatáért az új tulajdonosnak fizetnie kell, tehát mintegy bérelni fogja.

A gyár eladásáról a Magyar Hang ma megjelenő, 2020/3. számában közlünk hosszabb riportot. Mint abban leírtuk, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) decemberben hirdette meg árverésre a gyárat, a licitlépcső 400 ezer, az árverési biztosíték 43,75 millió forint volt. Az interneten olvasható adásvételi szerződés tervezetében az szerepel kitételként, hogy a vevőnek kötelezettséget kell vállalnia a hollóházi porcelángyártás hungarikumként történő megőrzésére, továbbá arra, hogy a társaság a jelenlegi főtevékenységét - a háztartási kerámia gyártását - fenntartja mindaddig, amíg az állam kizárólagossággal biztosítja részére díjfizetés ellenében a Hollóháza védjegy használatát az üzleti, piaci tevékenysége végzéséhez.

A vevőnek kötelezettséget kell vállalnia arra is, hogy a részesedését 15 éven belül kizárólag az eladó, vagyis az állam hozzájárulásával adja el. Ha nem így tesz, kötbért kell fizetnie.

Mint a hirdetményből is kitűnik, a Hollóházi Porcelán hungarikum. A hungarikumok oldalán szereplő bemutatás szerint a hollóházi az ország legrégebbi, 1777 óta folyamatosan működő porcelángyára. „Az idők során a komoly múltra visszatekintő gyárban olyan termelési palettát alakítottak ki, amely sikeresen ötvözte a meglévő igényeket a magas minőséggel és a megfizethető árral. A porcelángyár mindennapi használatra szánt, finoman megformált, ízlésesen dekorált termékei a hétköznapi környezetbe is eleganciát és igényességet csempésznek. Jelenleg Japántól az Amerikai Egyesült Államokig, a Skandináv-félszigettől Ausztráliáig a világ számos pontjára exportál a gyár” – áll a bemutatásban, ami, hogy finoman fogalmazzunk, nem teljesen igaz.

„A Hollóházi hagyományos termékeinek stagnáló-csökkenő piaca van, az egyedi, felső kategóriás, valamint speciális (például ipari porcelán) szegmenseiben növekvő tendenciákat mutat” – áll a cégvezetés a 2017-es és a 2018-as üzleti beszámolóiban. Mint azt a Napi.hu idézte, ugyanakkor azt is megállapították, hogy „a márka mára megkopott, termékfejlesztés évek óta nincs, klasszikus, sikeres termékeit, művészeit (mint egykor Szász Endre) elveszítette. A társaság kereskedelmi és marketingstratégiával egészen 2016 végéig nem rendelkezett, kereskedelmi szervezete gyakorlatilag hiányzik.” A beszámolók szerint a gyártásban minőségi problémák is jelentkeztek, az értékesítés és a gyártás összhangja megbomlott. Hatalmas készletszintek mellett sorozatos hiányok léptek fel. A kft. az elmúlt éveket sorozatosan veszteséggel zárta, 2018-at már 28 millióssal.

További részletekért ajánljuk figyelmükbe a Magyar Hang ma megjelent számában olvasható riportot.