A repülőgéppiacon folytatódik a kereskedelmi háború az Egyesült Államok és Európa között

A repülőgéppiacon folytatódik a   kereskedelmi háború az Egyesült Államok és Európa között

Az Airbus A380-as repülőtípusa Toulouse feletti tesztrepülésen (Fotó: Ienac/Wikipedia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Washington március 18-ával 10-ről 15 százalékra emeli az európai Airbus repülőgépeket sújtó büntetővámot – jelentette be az MTI összefoglalója szerint péntek estet az amerikai kereskedelmi főtárgyaló, Robert Lighthizer hivatala (USTR).

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) tavaly december elején törvényellenesnek minősítette az Airbus szubvencióját, és úgy döntött, hogy mivel az Európai Unió nem vetett véget a tisztességtelen támogatásnak, az Egyesült Államoknak joga van az elszenvedett károk mértékében, 7,5 milliárd dollár értékben vámemelésekkel visszavágni. Tavaly októberben – az Airbusnek nyújtott versenyellenes támogatásra válaszként – Washington már bejelentette, hogy büntetővámokkal sújt egyes európai termékeket is, köztük bort, sajtot, kávét, olívaolajat, konyhai eszközöket. Ezekre a termékekre az amerikai kormány 25 százalékos büntetővámot vetett ki. A péntek esti bejelentés szerint azonban ennek mértékét nem növeli tovább. Sőt, néhány apróbb változtatást is végrehajtott: a megvámolandó termékek listájáról levette például a szilvalevet. 

A döntéssel 15 éve húzódó vita szélesedett tovább Brüsszel és az Airbus, valamint Washington és a Boeing repülőgépgyár között. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) egyébként hasonló értelmű döntést hozott az Airbus riválisa, a Boeing ellen is az Európai Unió javára, csakhogy Brüsszelnek még nem adta meg az engedélyt a vámok kivetésére.

Péntek éjjel közzétett nyilatkozatában az Airbus vezetősége közölte: az amerikai döntés megnehezíti a szubvenciókról folytatandó tárgyalásokra irányuló erőfeszítéseket, egyben kárt okoz az amerikai légitársaságoknak is, amelyeknek máris több Airbus gyártmányú repülőgépekre lenne szükségük. A Boeing szóvivője szintén péntek éjjel kiadott nyilatkozatában leszögezte: reméli, az Airbus tartja magát a törvényi kötelezettségeihez, és felhagy a „törvénytelen szubvenciókkal". Ugyanakkor bejelentette, hogy a Boeing tárgyalásokat folytat az amerikai kormányzat illetékeseivel arról, hogyan feleljen meg maga is a WTO szabályainak.

Katasztrofális évet zárt a Boeing, kirúgták a vezérigazgatót | Magyar Hang

Tragédiákkal és botrányokkal teli évet zárt a Boeing, az óriáscég ennek következményeként hétfőn úgy döntött, megválik Dennis Muilenburg vezérigazgatótól - írta a CNN. Feladatait ideiglenesen David Calhoun, a vállalat elnöke veszi át. - Szükség volt a váltásra a vezetőségben ahhoz, hogy visszaállítsuk a cégbe vetett bizalmat, és javítsuk a kapcsolatot az üzemeltetőkkel, partnerekkel és a részvényeseinkkel - állt a Boeing közleményében.

Az Boeing és az Airbus hosszú évtizedek óta rivalizál egymással a globális repülőgép-piacon. Az amerikai gyártó ugyanakkor komoly hátrányba került a keskenytörzsű gépek piacán: a legújabb Boeing 737 MAX-okat világszerte a földre parancsolták azt követően, hogy rövid időn belül két gép is műszaki hiba miatt zuhant le, több száz ember halálát okozva. A vizsgálatok azóta bizonyították, hogy a katasztrófák hátterében szoftverhiba áll, amelyet ugyanakkor mindeddig nem sikerült kiküszöbölni. Az Airbus A320-as sorozatának legújabb fejlesztése, a Neo ugyanakkor nagy népszerűségnek örvend a globális piacon, amiről árulkodnak a legfrissebb eladási statisztikák is: 2020 első hónapjában az európai cég 274 gép gyártására szerződött, míg a Boeing egyetlen repülőre sem kapott megrendelést. Az Airbus 2019-es mérlege ezer feletti megrendelés, az amerikai gyártó eredménye mínusz 87 lett: több megrendelést mondtak vissza, mint amennyi új megbízás érkezett.