A kis kocsmák mellett a kisüzemi sörfőzdéket is megtizedelheti a válság

A kis kocsmák mellett a kisüzemi sörfőzdéket is megtizedelheti a válság

Fotó: Unsplash/Gerrie van der Walt

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az elmúlt évtized a kisüzemi – korábban kézművesnek nevezett – sörök „forradalmáról” szólt, egymás után indultak az újabb és újabb sörfőzdék, amelyek közül mára több a hazai sörpiac megkerülhetetlen szereplőjévé vált. Sikerük egyértelmű bizonyítéka, hogy az elmúlt években a nagy sörgyárak mindegyike megpróbálkozott a különleges, kézműves-ihletettségű italok készítésével. A KSH adatai szerint 2017-ben összesen 663,7 millió liter sör fogyott Magyarországon, a kisüzemi szereplők pedig megközelítették a háromszázalékos piaci részesedést.

És nemcsak a mennyiséget, a minőséget illetően sem lehetett panasz, a magyar kisüzemi (vagy kraft) sörök nemzetközi összevetésben is megállják a helyüket, számos nemzetközi megmérettetésről hoztak haza komoly díjakat. A koronavírus-járvány azonban tragikus cezúrát jelenthet számukra, hiszen amíg a nagy sörgyártók termékeik jelentős részét az élelmiszerüzletekben értékesítik, a kis üzemek forgalma a vendéglátástól és a turizmustól függ. A főzdék azonban nem adják fel.

– A szép és izgalmas új hullámos sörök piaca évek óta igen telített. És közben sorban érkeztek az új, egyre nagyobb és komolyabb üzleti háttérrel induló szereplők – mondja Bart Dániel sörblogger, a Főzdefeszt és az Élesztő romkocsma alapítója. A karantén miatt azonban váratlan nehézségekkel szembesült a piac. – Portfóliója válogatja, de szerintem általában 80-90%-kal esett vissza minden sörfőzde forgalma.

A válság miatt a magyarok közel kétharmadának már márciusban csökkent a fizetése | Magyar Hang

– Akik az elmúlt években ráálltak az online kereskedelemre, értelemszerűen jobban boldogulnak – teszi hozzá Széll Gábor, a Beerselection sörbolt tulajdonosa. – Kialakult vevőkörük van, így a jelenlegi helyzetben sem tapasztalnak nagy visszaesést. Sokan azonban csak most kezdik el behozni a lemaradásukat, nekik egyáltalán nem egyszerű. Szerencsére azonban a vásárolókban megvan a kellő nyitottság. A kisüzemi sörfőzdék célközönsége jellemzően a fiatalabb generáció, számukra pedig az online vásárlás nem új dolog. Ráadásul ez a közösség rendkívül összetartó, tisztában vannak a hazai szcéna helyzetével, és nem szeretnék, hogy kárba vesszen az elmúlt évek kemény munkája.

Széll Gábor elmondja, ha a nyári szezonból sikerül megmenteni valamit, akkor több sörfőzde túlélheti a járványt, ám ha erről a nyárról le kell mondaniuk, akkor ősszel sokan nagy bajba kerülhetnek. – Persze fogalmunk sincs, hogyan reagál a közönség a korlátozások feloldására, elképzelhető, hogy ősszel úgy berobban a piac, hogy nem győzzük kielégíteni az igényeket.

– A nagy és közepes láncok, a kiterjedt kocsma-étterem tulajdonosi körök bizonyára túlélnek majd egy pár hónapos karantént – fogalmaz Bart Dániel. – A szerelemkocsmák, amatőr kocsmák, baráti vállalkozások, vagyis tulajdonképpen a legeredetibb vendéglátóhelyek viszont nem biztos, hogy túlélik. Azt hiszem, a főzdék még mindig nagyobb eséllyel maradnak életben, mint a kis kocsmák, és valószínűleg számos kocsma fel fogja adni függetlenségét a túlélésért cserébe.

„Mintha egy szellemvárosban közlekednék" | Magyar Hang

A Mad Scientist sörfőzdénél – a hazai piac egyik legaktívabb szereplőjénél – kérdésünkre elárulták, a nehéz helyzetben nagyon sokan rendelnek, és ezzel támogatják a működésüket. A termelés ennek köszönhetően nem állt le teljesen, de lényegesebben kevesebb sört főznek jelenleg. – A kisüzemi sörfőzésben rugalmasnak kell lenni, ezért nem ismerjük az akadályozás fogalmát. Az új helyzetben másképp kell tudnunk érvényesülni. A fertőzésveszély miatt egy sörfőzdének eddig is kiemelten figyelnie kellett a minőségre, most annyi változott, hogy nem csak a sörök miatt kell különleges gondossággal eljárnunk, hanem a saját és embertársaink egészsége miatt is.

A főzdék egyéni akciókkal és közösségi kezdeményezésekkel igyekeznek csökkenteni a károkat, vagy épp részt vállalni a járvány elleni küzdelemben. A Hara’Punk Sörfőzde adománysört készít, amelynek profitját életmentő eszközök és gyógyszerek beszerzésére ajánlják fel.

A beszédes F**k Coronavirus nevű sör, közösségi finanszírozásból nyáron készül el. A Monyó Brewing a sörözők munka nélkül maradt alkalmazottjait segítené ki. A főzde „Ments meg egy csapost” elnevezéssel támogatói csomagokat állított össze, amelyek teljes bevételét a bezárt helyek személyzetének ajánlják fel.

A Beerselection és a Szűretlen.hu sörportál kezdeményezése pedig a közösség erejére épít. – Megkerestük az összes nagyobb főzdét – mondja Széll Gábor. – A jelenlegi helyzetben úgy éreztük, csak összefogva érhetünk el eredményt, így az esetleges érdekellentéteken felülemelkedve megpróbáltuk egyesíteni a hazai kisüzemi sörfőzdéket, hogy közösen hirdessük tovább a minőségi sörfogyasztást. A #mentsukmegasoreletet és #tamogasdakisuzemit mottóval indított kampányhoz több tucat szereplő csatlakozott már, és számuk folyamatosan gyarapszik.