Barion Pixel
HIRDETÉS - AIP
HIRDETÉS - AIP

Nem a koronavírus okozta a Malév GH csődjét

Szerző: | 2020. június 17., 20:00 | Belföld, Gazdaság

Fotó: Malév GH

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Sok ezer átvert utas, versenytárssal való áregyeztetés, a működés fenntartása során elégetett állami milliárdok, százmilliós tartozások, hatósági félrenézések sorozata és tiltott állami támogatás miatt indított uniós vizsgálat szegélyezték a Malév Ground Handling sírba vezető útját. A brüsszeli eljárás kezdeményezője szerint a cég vezetése félrevezette az államot, a Wizz Air ugyanakkor jól járt.

HIRDETÉS - AIP

Mivel az Európai Bizottság (EB) a magyar állam által a Malév Ground Handling (MGH) Zrt. részére nyújtott állami támogatás ügyében 2019 október 28-án hivatalos vizsgálatot indított, ezért a társaság pénzügyi, likviditási nehézségeinek kezelésére az állam további forrást nem biztosíthat – áll a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) kedden kiadott közleményében, amelyben a földi kiszolgáló fizetésképtelenség miatti felszámolását jelentették be. Az MNV emlékeztetett: három évvel ezelőtt a rivális BudPort panaszt nyújtott be, rámutatva, hogy az MGH-nak biztosított tőkeinjekciók, adósságelengedések és kölcsönök nem összeegyeztethetőek az európai uniós előírásokkal. Az EB akkori álláspontja szerint ezek az intézkedések állami támogatásnak minősülnek, így fennáll a versenyszabályok megsértésének veszélye, annak, hogy a vállalkozás tisztességtelen előnyhöz jutott a budapesti repülőtéren működő más földi kiszolgálókkal szemben. (Különböző magyar állami tulajdonú társaságok – köztük az MNV mellett a Tiszavíz és a Magyar Fejlesztési Bank – körülbelül 21 millió euró értékben nyújtottak támogatásokat a cégnek.)

A vagyonkezelő egyébként elismerte, hogy az MGH az anyacég 2012-es csődje óta komoly finanszírozási nehézségekkel küzd, ám a 2017-ben megindult reorganizációnak köszönhetően – amelyre 4,5 milliárd forint állami támogatást kapott a vállalat – 2018-ra már „szerény mértékű” nyereséget sikerült elérni.

Az MNV tegnapi bejelentésére ma közleményben reagált a BudPort (a társaság időközben felhagyott földi kiszolgáló tevékenységével – a szerk.). A cég közlése szerint az uniós eljárást nem azért kezdeményezték, hogy az MGH-t ellehetetlenítsék, hanem azért, mert – szerintük – az állami cég tisztességtelen versenyelőnyhöz jutott azon állami támogatások által, amelyben a vállalat évek óta folyamatosan részesült. „Az eljárás megindításakor a Malév GH már mind pénzügyileg, mind szakmailag működésképtelen volt. A Malév GH vezérigazgatójának előterjesztésére az MNV Zrt. vezetői 2017 őszén a szükséges átalakítások helyett egy szakmailag megkérdőjelezhető reorganizációs tervvel megtévesztették az állami döntéshozókat. Ezáltal a társaság olyan rekordösszegű állami támogatásban részesült, amely meghaladta annak éves árbevételét” – állítja a BudPort, megjegyezve: a jelek szerint ez a 4,5 milliárd forintnyi állami támogatás két és fél év működés finanszírozására volt elég.

Rossz gazda volt az állam: óriási bajban a Malév Ground Handling | Magyar Hang

Az egykori Malév leányvállalatának működésével kapcsolatban az utóbbi években felmerült a hűtlen kezelés, a kartellezés, valamint az utasok tömeges átverésének gyanúja. A hazai hatóságok azonban eddig mindent a legnagyobb rendben találtak. Az Európai Bizottság most tiltott állami támogatás gyanúja miatt vizsgálódik. A tét 7 milliárd forint, illetve a cég bedőlése.

„A Malév GH minden ellenkező híreszteléssel szemben nem a BudPort által indított brüsszeli eljárás miatt került lehetetlen helyzetbe, hanem azért mert 2013 óta minden szakmaiságot nélkülöző menedzsmentek irányították a társaságot. Ennek eredményeképpen a működési költségei irreálisan magasak, légitársasági szerződései pedig előnytelenek voltak. A Malév GH a legnagyobb ügyfelét a Wizz Air-t, mint „de facto nemzeti légitársaságot” olyan előnytelen feltételrendszerben szolgálta ki, amely mellett a társaság reorganizációja végrehajthatatlan volt” – zárta közleményét a BudPort.

Több tízezer átvert utas

A Malév GH működése körüli visszásságokról és botrányokról lapunk és a 2018 áprilisában megszűnt Magyar Nemzet is rendszeresen beszámolt. A legutóbbi, nagy sajtóvisszhangot kiváltó ügy – amelynek a Wizz Air is érintettje volt – tavaly nyáron látott napvilágot: a légitársaság weboldalán szereplő díj több mint kétszeresét szedte be a légitársasággal szerződésben álló MGH azoktól az utasoktól, akik a repülőtéren kívántak becsekkolni. A Wizz Air üzletszabályzata szerint a feledékeny utasoknak ilyenkor 30 eurót (akkori árfolyamon számolva nagyjából 9900 forintot) kellett fizetniük, amire a földi kiszolgáló legfeljebb 5 eurós kezelési költséget számolhatott volna fel. Ehelyett azonban fejenként 20 000 forint volt a tarifa. Az MGH még egy csavart vitt a lehúzásba: két nyugtát állított ki, ám egyiken sem a Wizz Air szolgáltatásai között szereplő airport check-in fee, vagyis repülőtéri utasfelvételi díj szerepelt, hanem valami egészen más, mégpedig a check your flight II.,vagyis Érd el a géped! szolgáltatás. Ezzel a megtévesztő elnevezéssel valószínűleg a tisztességtelen túlszámlázást igyekezett leplezni a társaság. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) eljárást indított az MGH ellen, azt azonban nem tudni, lezárult-e és ha igen, milyen eredménnyel.

Nem válik meg az utasokat átverő Malév GH-tól a Wizz Air | Magyar Hang

Úgy tűnik, igyekszik elsimítani egymás között a Wizz Air és alvállalkozója, a Malév Ground Handling (MGH) Zrt. az utóbbi évek legnagyobb fogyasztóvédelmi botrányát. A légitársasággal több körös levelezésen van túl szerkesztőségünk, amelynek során az MGH által tömegesen elkövetett átverések, illetve az ennek okán elvárható kártérítések ügyét igyekeztünk egyértelműsíteni.

A Wizz Air azonnal jelezte, hogy a tisztességtelen magatartásért az MGH a felelős. Belengették azt is, hogy felbontják az állami céggel a szerződésüket, ez az MGH azonnali bedőlését jelentette volna. A fapados légitársaság később azonban inkább falazott partnerének. Piaci becslések szerint az MGH hozzávetőlegesen hetvenezer utast vert át, ebből hatszáz millió forintra tett szert.

„Reorganizáció” és „szerény mértékű” nyereség

A Malév GH reorganizációjára 2017 őszén hagyott jóvá 4,66 milliárd forintot a kormány, ám már látszatszinten sem törekedtek arra, hogy a pénzt az uniós jogszabályok figyelembe vételével használják fel. Ennek a pénznek a fele alig fél év alatt elfolyt, valószínűsíthetően adósságrendezésre és a napi működés fenntartására. 2018 tavaszáig a legnagyobb tétel, bő másfél milliárd forint, a Liszt Ferenc nemzetközi repülőteret üzemeltető Budapest Airportnak (BA) ment és több száz milliót kellett fordítani a beszállítók felé fennálló tartozások kiegyenlítésére is.

Az MGH mérlegadatai szerint a cég évről évre több száz milliós adósságot görgetett maga előtt, egészen 2018-ig: az éves nyereség 2,5 millió forint volt. Ami ennél érdekesebb, hogy a társaság belföldi értékesítés néven futó árbevétele 1,2 milliárd forinttal volt magasabb, mint egy évvel korábban. Ebből hatszáz millió forint volt magyarázható a cég fő partnere, a Wizz Air forgalombővülésével, míg – kizárásos alapon – ugyanekkora összeg az utasok átveréséből folyhatott be.

Kartellügy

2018 márciusában a Transparency International (TI) tett feljelentést a Gazdasági Veresenyhivatalnál (GVH). A szövevényes ügyről részletesen szintén a Magyar Nemzet számolt be, nem sokkal megszűnése előtt. Mint a lap megírta, a beadvány alapján az MGH és versenytársa, a török hátterű Celebi vezetői 2014 végén, 2015 elején és vélhetően később is egyeztettek a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren megforduló légitársaságok – egyebek között az Alitalia, a Turkish Airlines, a British Airways és az Iberia járatait üzemeltető IAG Group – által kiírt pályázatokon.

Kartellezett volna a nemzeti vagyonkezelő vezérigazgatója? A GVH vizsgálódik | Magyar Nemzet

Ismét vizsgálhatja a repülőtéri földi kiszolgálótársaságok kartellezésének lehetőségét a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), miután újabb feljelentés érkezett a hatósághoz. Sőt, a botrányos ügy valószínűleg nem áll meg a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kerítésénél, egészen a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. vezérigazgatójáig, Szivek Norbertig érhet – tudta meg lapunk.

A feljelentéshez a TI három hangfelvételt csatolt: ezek egyikén Szivek Norbert akkori MNV-vezér (Tiborcz István barátja és üzlettársa) és Kisvári János, az MNV fennhatósága alá tartozó MGH 2016 októberében leköszönő vezérigazgatója beszélget. A másik két felvétel 2014 végén és 2015 elején készült, és a magyar valamint a török cégek akkori vezetőinek áregyeztetését tartalmazta. Előbbi hanganyagot a lap is bemutatta: Szivek Norbert kifejtette, hogy a Malév GH csak nyert volna azzal, ha együttműködik a Celebivel. A feljelentést 2019 tavaszáig vizsgálta a GVH, majd ejtette az ügyet.

Hűtlen kezelés gyanúja

2018-ban a repülőgépek földi kiszolgálását végző cégnél különösen nagy értékben elkövetett hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomozást indított a Készenléti Rendőrség korrupció és gazdasági bűnözés elleni osztálya. Lapunk akkori információi szerint az állami tulajdonú vállalat gazdálkodása miatt legalább két feljelentés érkezett a hatóságokhoz. A feljelentéseket ismeretlen tettesek ellen tették, a társaság gazdálkodásáért akkor Herczog Péter, a Malév GH vezérigazgatója, valamint a tulajdonosi jogokat gyakorló MNV felelt. A rendőrség végül nem talált bűncselekményre utaló jelet.

HIRDETÉS - AIP

Címkék: átverés, Budapest Airport, Európai Bizottság, Európai Unió, Ferihegy, hűtlen kezelés, kartell, Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, magyar állam, Magyar Nemzezi Vagyonkezelő Zrt., Magyarország, Malév, Malév GH, MGH, MNV, Szivek Norbert, tiltott állami támogatás, Wizz Air


HIRDETÉS

HIRDETÉS - AIP

FIZESSEN ELŐ A MAGYAR HANGRA!

Friss lapszámunk

Támogasson minket!

Hirdetés

HIRDETÉS - AIP

CSATLAKOZZON HOZZÁNK PATREONON

Az élet meg minden podcast – Presser Gábor

Árnyék podcast: Miért költöztünk külföldre? – szülinapi adás

Fotó: Unsplash/Matt Botsford

Fotó: Unsplash/Matt Botsford

Pin It on Pinterest