„A kétezer hazai benzinkút szinte mindegyikén érvényes valamilyen korlátozás”

„A kétezer hazai benzinkút szinte mindegyikén érvényes valamilyen korlátozás”

Sorok állnak a benzinkútnál Gödöllőn 2022. március 9-én (Fotó: Magyar Hang/Gulyás Balázs)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az árstop-helyzet a hazai töltőállomások mintegy tizedét, mintegy kétszáz egységet végleg tönkretette – véli Bujdos Eszter, a Holtankoljak.hu nevű ár-összehasonlító oldal ügyvezetője. A Népszavának adott interjúban elmondta, alapvetően hibás az egész toldozgatós-foltozgatós hozzáállás a kormány részéről. A kabinet szerinte most inkább az időhúzásra játszhat, amiben segítheti a csökkenő olajár.

„A kis kutasok érdekében hozott kormányintézkedéseket az érintettek többsége csak időhúzásként éli meg. Rendeletről rendeletre bukdácsolunk, napról napra változik minden, amiből visszaállni a normál, november előtti kerékvágásba, elképzelhetetlennek tűnik. Az időleges gyógyírnek látszó, literenként 20 forintos állami támogatás csak nem érkezik – bár a részletszabályok szerdán kijöttek –, akadozik az üzemanyag-utánpótlás, a kutaktól pedig olykor azt kérik, oldja meg maga a szállítást, ami literenként rögtön további több mint 10 forinttal megdobja a »480-as« nagykereskedelmi árat – fogalmazott az interjúban.

Úgy tapasztalta, hogy a hosszú hétvége és az időszakos kamionstop némi lélegzethez juttatta az ellátórendszert, különösen a szállítmányozási főútvonalakon. „Ugyanakkor változatlanul kapjuk a visszajelzéseket a csúszásokról. A Mol esetenként még időpontot sem ad a várható szállításokra. Sajnos állíthatom, ma a 2 ezer hazai kút szinte mindegyikén érvényes valamilyen korlátozás. A kereslet változatlanul magas, mert a térségben most is megéri nálunk tankolni” – mondta. Hozzátette: a Mol várakozásaival szemben az importőröket nem csábította vissza a 20 forintos jövedékiadó-csökkentés.

„A magyar olajcsoport láthatólag megfeszített erővel igyekszik, de a rendezés véleményem szerint több hét, miközben tartályautó- és munkavállaló-hiányról hallani. A hazai finomító bizonyára súlyozza a szállítások fontosságát, amely sorban érzésem szerint a vidéki, kis kutak nem elöl szerepelnek. Ez főleg a gazdákat érintheti hátrányosan, akiket ráadásul hatósági áron, 480 forintért kell kiszolgálni. Közben Szlovénia megtiltotta a gázolaj kiszállítását, a százhalombattai, a pozsonyi és a schwechati finomító pedig a szokásos tavaszi karbantartás miatt most, vagy hamarosan leáll. Az OMV közlése szerint az alacsony Duna-vízállás miatt sem érkezik a szokásos mennyiségű üzemanyag” – mondta.

Bujdos Eszter úgy látja, hogy a részletszabályok „átgondolatlanok, nélkülözik az előzetes szakmai egyeztetéseket, vitákat, hatástanulmányokat, végrehajthatatlanok, a megadott határidők fizikailag teljesíthetetlenek. A nagykereskedelmi árrendelet kora délután jelent meg és 13 órakor már hatályba is lépett. A múlt csütörtöki döntéseket este fél tízkor jelentették be, tízkor életbe léptek és vasárnaptól érvényesek. A szakma egy munkanapot kapott a berendezések átállítására.”

Véleménye szerint az ágazat hosszú távon csak piaci körülmények között képes szavatolni az üzemanyagellátás biztonságát. Azt sem tartja elképzelhetőnek, hogy a feloldás után a kormány egyik napról a másikra kétszáz forinttal emelné az üzemanyagárakat. Bár hozzátette, ezt a fuvarozók esetében most megtették. „Ám végre tudomásul kellene venni, hogy ezeket az árakat így is mi fizetjük. Ha nem konkrétan a kutak pénztárában, akkor a kiskereskedő, a Mol vagy az adófizetők állják” – tette hozzá.

„Néhány, készlethiány miatt bezárt kútra a minisztérium már kiküldte az olajcéget. Több tucat üzemanyagtöltő állomáson felújítás indult. A múlt hét második felében félezerre – az összes hazai kút negyedére – is felkúszhatott azoknak a töltőállomásoknak a száma, ahol az ellátás akadozása miatt nem volt üzemanyag. Ez mára némiképp enyhült, de továbbra is özönlenek a jelzések a több napos vagy akár hetes szállítási késedelmekről” – mondta Bujdos Eszter.