
Autós demonstrációra készülnek és petíciót címeznek Orbán Viktornak a magánbenzinkutak üzemeltetői, ha hétfői tárgyalásukon sem történik előrelépés a kormánnyal. Emellett saját érdekérvényesítő szervezet létrehozását is tervezik a 480 forintos árstop miatt – derül ki az ATV riportjából.
Pénteken derült ki, hogy a bajba jutott benzinkutak hétfő délelőtt ülnek egy asztalhoz az Innovációs és Technológiai Minisztériummal. Az érintettek érdekeit a Vállalkozók Országos Szövetsége (VOSZ) képviseli. Az üzemeltetők a csődhullámot kerülnék el, miután a töltőállomások már többet fizetnek az üzemanyagért, mint amennyiért eladhatják azt.
Néhány hét alatt is el lehet érni eredményt, mi azt tapasztaltuk – mondta Perlusz László, a VOSZ főtitkára.
Szerinte a kiskutakat sem lehet az út szélén hagyni, egyfajta közteherviselés jelenthetne megoldást, miközben az érintetteket egyéb módon is meg lehetne segíteni. „Lehet célzott támogatás, leírtunk egy párat, lehet azt is, hogy részt vesz benne a nagykereskedő is valamilyen szempontból, lehet egy kamatmentes áthidaló kölcsön is, nem azt mondom, hogy természetesen hitelbe kényszerítjük vagy kölcsönbe kényszerítjük ezeket a vállalkozásokat, de sok olyan eszköz van, amelyet egyébként alkalmaztunk a pandémia idején is, ezeket mind-mind alkalmazni lehet ezeknél a kiskutaknál is” – vélekedett Perlusz.
Az Envikút Kft. ügyvezetője üdvözli a kormánnyal való tárgyalást. Ha nem történik előrelépés, akkor viszont békés autós demonstrációra és a miniszterelnöknek címzett petíció átadására készülnek, a magánkutak között ugyanis kialakulni látszik egy összefogás. „Sokak döntöttek együtt arról, hogy hétfőn egy független benzinkutak szövetségét hozunk létre, hogy ez a közös egyeztetés a kormánnyal és a különböző miniszteri hatóságokkal létrejöhessen” – mondta Egri Gábor Zoltán ügyvezető.
Magyarországon mintegy ezer színes – azaz nagy lánchoz tartozó – benzinkút üzemel, míg a leginkább családi kézben lévő „fehér kutak” száma 1100-ra tehető – derült ki a Hvg.hu cikkéből. Az üzemanyagár emelkedését egyébként jellemzően áfacsökkentéssel mérsékleték máshol, Lengyelország és Horvátország is így tett.
Péntek óta ott tartunk, hogy minden egyes liter üzemanyag eladásával 35 forintot fizetünk a vásárlóknak – mondta a Hvg-nek egy Budapest környéki magánkút tulajdonosa. „A »fehér kutak« mintegy felét olyan családi vállalkozások üzemeltetik, amelyeknek nincs egyéb jövedelme és ezért aligha lesznek képesek újabb három hónapig finanszírozni a veszteségeket. Egy-egy kúton átlagosan 4-5 ember dolgozik, ha 500 kút tönkremegy, az a családtagokkal együtt legalább húszezer ember érint – mondta a kúttulajdonos a Hvg-nek.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára arról beszélt az Indexnek, hogy mivel a beszerzési ár magasabb lett 480 forintnál, így már az átvételkor buknak a kutak, ami miatt a kisebb hálózatok, a tényleg csak néhány kutat működtető vállalkozások napjai meg vannak számlálva. Ezek a kutak jellemzően kisebb településeken működnek, ahol tényleg csak tankolni állnak meg az emberek, az árbevételük közel 100 százaléka az üzemanyag értékesítéséből jön – a nagyobb kutaknál ez az arány „jobb”, átlagosan 85 százalékról beszélhetünk.
A legutóbbi kormányinfón, szerdán Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter azt mondta, hogy semmilyen kompenzációt nem kapnak a kutasok.