Az ársapka eltörlésével sem szűnik meg az áruhiány
A Mol üzemanyagtöltõ-állomása a III. kerületi Árpád Fejedelem úton 2017. január 18-án (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Az üzemanyag-ársapka kivezetésével végre adottak a legalapvetőbb feltételei annak, hogy helyreálljon az ellátás. Ám ez nem fog egyik pillanatról a másikra menni, mivel egyrészt Európában is áruhiány van, másrészt pedig vissza kell szerezni az importőrök bizalmát. Mindezek miatt elképzelhető, hogy Magyarországon drágább lesz az üzemanyag, mint a környező országokban – fejtette ki lapunk megkeresésére a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke.

Ahogy arról lapunk is beszámolt, Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter és Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója kedden késő este jelentette be a hatósági üzemanyagárak gyakorlatilag azonnali megszüntetését. A lépés eredményeként a lakossági fogyasztók is búcsút inthetnek a literenkénti 480 forintos dízel-, illetve benzinárnak és csak piaci áron juthatnak üzemanyaghoz.

Egri Gábor a lépésre reagálva kifejtette, az ország vezetői az utolsó pillanatban, már a szakadék szélén rántották el a kormányt, és bízik benne, hogy a keserű tanulságot, miszerint marketingkommunikációval nem lehet felülírni a piaci törvényszerűségeket, a teljes politikai elit egyszer és mindenkorra megtanulja.

A szervezet vezetője kifejtette azt is, hogy az ársapka eltörlése után a független kutak próbálják felvenni a kapcsolatot korábbi szállítóikkal. A helyzet ugyanakkor korántsem egyszerű, hiszen több száz magyarországi független kút részéről egyszerre jelenik meg komoly igény az üzemanyagra, miközben az elmúlt egy évben stabilan és megbízhatóan működő nyugat-európai piacokon is erősebb a kereslet, mint a kínálat, azaz áruhiány van. Egri Gábor éppen ezért nem sok esélyt lát arra, hogy az idei évben rendeződjön a hazai piaci egyensúly. Kitért arra is, hogy Hernádi Zsolt keddi szavai alapján a független benzinkutak nem reménykedhetnek a Mol konstruktív hozzáállásában és segítségében, a részben állami tulajdonú olajtársaság vezetője ugyanis azt javasolta, mindenki próbálja meg korábbi beszállítójával felvenni a kapcsolatot. – A független kutak korábban jellemzően nem a Moltól vásároltak, hanem importálták az üzemanyagot. Hernádi szavai azért álságosak, mert a Mol az ársapkának köszönhetően 7 milliárd dollár bevételre tett szert, míg a független kutak a kárvallottjai voltak a kormány intézkedéseinek – fogalmazott a szervezet elnöke.

Reményei szerint a január-februári időszakban már nem lesznek fennakadások, ami elsősorban annak lesz köszönhető, hogy az év első hónapjaiban mindenhol, így szerte Európában is visszaesik a piaci kereslet.

Elképzelhető-e, hogy a bizalmatlanság miatt Magyarországra csak drágábban szállítanak majd az importőrök üzemanyagot? – merül fel a kérdés. A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke szerint erre minden esély megvan, ám arra is számít, hogy középtávon rendeződni fog a helyzet, ha csak a kormány nem hoz ennek ellenében ható intézkedéseket. Egri Gábor nem zárta ki azt sem, hogy a hazánkban csak több hét alatt helyreálló egyensúly és a bizalomvesztés eredményeként drágábban lehet majd tankolni, mint a környező országokban. – Az országhatárhoz közel élők egészen biztosan elkezdik figyelni az árakat, illetve az esetleges áruhiányt sem fogják tolerálni, ezért lehetséges, hogy beindul a benzinturizmus Magyarországról a környező államokba.

Arról, hogy hol és mennyiért lehet tankolni az országban, a Holtankoljak.hu szokott naprakész adatokkal szolgálni. Az oldal azonban szerda délelőtt elérhetetlen. 

A kormány közben ülésezik és Orbán Viktor is megszólalt, igaz, csak a Facebook oldalán. Azt írta, hogy az elmúlt napokban a brüsszeli kőolajszankciók hatályba léptek, „bekövetkezett az, amitől tartottunk”. – Mostantól szankciós benzinárak vannak érvényben egész Európában – fogalmazott. A kormányfő azt is hozzátette, hogy Magyarországon az ebből keletkező extraprofitot elvonják és a rezsivédelmi alapba irányítják, bár ezt részleteiben nem fejtette ki.