Az év végére eltűnhet a boltokból a magyar krumpli és a hagyma

Az év végére eltűnhet a boltokból a magyar krumpli és a hagyma

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nincsenek könnyű helyzetben a zöldségtermesztéssel foglalkozó hazai vállalkozások. Míg az időjárási nehézségek miatt a termés az elmúlt évek átlagánál jóval szerényebb lett, a magas energiaárak a termékek eltárolását nehezítik meg – írja cikkében a Világgazdaság.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara zöldségtermesztési alosztályának vezetője a lapnak elmondta: télen mindig drágábbak a zöldségek, ekkor ugyanis már a tárolás költségét is bele kell kalkulálniuk a kertészeknek az átadási árakba. Ledó Ferenc szerint a vásárlók szűkülő pénztárcája alapvetően visszafogja a keresletet az élelmiszerpiacon, s míg a nyáron a megnövekedett termelési költségeket még el tudta fogadni a magyar vásárlóközönség, mára a legtöbb háztartás igyekszik visszafogni a kiadásait.

A termelők tehát joggal tartanak attól, hogy a megnövekedett tárolási költségeket jövőre már nem tudják beépíteni az árakba – olvasható a cikkben. Elsősorban a különböző gyökérzöldségekről, a hagymáról és a burgonyáról van szó, amelyekből egyébként sem volt túl jó termés az idén.

A szakember szerint most mindenki szabadulna az árutól, az egyszerű tárolókban karácsonyig lehet minőségveszteség nélkül eltartani a zöldségeket. Ezt követően azonban már speciális hűtőtárolóra van szükség ahhoz, hogy a termék megőrizze a minőségét. Iyen korszerű tárolóból azonban kevés van itthon, és azok a termelők is meggondolják, hogy használják-e, akik rendelkeznek ilyen kapacitással.

Túlkínálattól ugyanakkor abban az esetben sem kell tartani, ha a kertészetek még idén piacra viszik az összes, idén megtermelt zöldséget – jegyzi meg a Világgazdaság cikke. A hozamok ugyanis nemcsak itthon, hanem külföldön is igen alacsonyak voltak. Éppen ezért jelentősebb áresésre sem kell számítaniuk a vásárlóknak, hiszen külföldről sem érkezik nagy mennyiség ezekből a terményekből, ráadásul minél messzebbről hozzák be az árut, annál nagyobb szállítási költség rakódik rá a termékekre. Míg például tavasszal 100 forint volt egy kiló spanyol paprika szállítási költsége, ma már 200-300 forintra rúg ez az összeg.