Bárki vásárolhat zárás után az üzletben – Teszteltük az ország első hibrid boltját
A Coop hibrid boltja Szegeden (Fotó: Magyar Hang/Horváth Attila)

Mesterséges intelligencia, QR-kód, csak kártyás fizetés. Ünnepnapon teszteltük az ország első hibrid boltját Szegeden, ahol csak azért tűnik fel a személyzet hiánya, mert nincs, aki visszategye a helyére a kosarat.

Akár gazdaboltból is nyílhatna minél több ilyen, de leginkább patikának örülnék. Nem kellene keresni az ügyeletet, a vény nélküli gyógyszereket este is megvehetnénk – mondja egy fiatal pár az ország első hibrid boltja előtt Szegeden.

Egy belváros melletti, Szent István téri Coop üzletbe szeretnénk bejutni pünkösdhétfőn. Ők és mi is először járunk a boltban, amióta nemrég bővült az „okos” funkcióval. A rendszer lényege, hogy nyitvatartási időben hagyományos módon működik, boltosok dolgoznak benne. Az átlagos idősávon túl azonban nyitva marad, csak éppen nincs személyzet. A vásárlóknak egy alkalmazást kell letölteniük, és QR-kóddal bejutniuk a fotocellás ajtón. Mi is így jártunk el, telepítettük a 247 Shop applikációt a telefonunkra, majd követtük az utasításokat. A regisztráció során a jelszó megadása még természetes volt. Ami nem megszokott, hogy az appon belül be kellett szkennelni a személyi igazolványunkat, majd fotót készíteni magunkról. A folyamat során nekünk csak követni kell a program utasításait. Sokakat érhet váratlanul, hogy a fotók alapján automatikusan kitöltődik a rövid adatlap, az app leolvassa és rögzíti az összes adatunkat, ami a kártyán szerepel. A címünket, a születési adatainkat, az igazolványszámunkat is automatikusan beírja a megfelelő helyre a fényképről.

A fotocellás ajtón való belépés előtt az applikációban kell kiválasztani, a megfelelő üzletet. Az országban még Budapesten és Székesfehérváron tudunk a programmal üzletbe belépni, de azok nem hibridek. Bent választékban és az árakban nincs meglepetés. Hozza a kötelezőt, mint kicsi, drága élelmiszerbolt. Találunk előre csomagolt húsokat, mérleget a zöldségnek, gyümölcsnek. A mérésben ezúttal nem tud segíteni a boltos.

Ahogy a fizetésnél sincs, akinek megessen a szerencsétlenkedő vevőn a szíve, az önkiszolgáló kasszánál mindenki magára van hagyva. A személyzethiány egyébként csak az itt széthagyott bevásárlókosarak miatt tűnik fel. Nagyon figyelünk mindenre a fizetésnél: először le kell tenni a kosarat a bal oldali pultra, utána kell beolvasni a bejáratnál generálódott QR-kódot, ezt követően kell lehúzni a termékek kódját, majd elhelyezni azokat a jobboldali pultra. Ezután jöhet a fizetés, kizárólag bankkártyával. Kifele menet még két helyen kell lecsippantani a QR-kódot, és már szabadok is vagyunk.

Ünnepnaphoz képest meglehetősen nagy a forgalom, ha lenne kilincs, egymásnak adnák a vevők. A legtöbben rutinosan használják már a rendszert, ők azok, akik egy rövidgatyában és papucsban ugrottak el a boltba, minden bizonnyal a közelből. A legtöbben csak néhány termék miatt jöttek be, jellemzően pékáruért.

„Itt lakom a szomszéd utcában, amióta megnyílt a bolt, csak akkor járok, amikor már nincs személyzet, általában késő este. Kevesebb a vevő, nyugodtabbak a körülmények, békésen tudok válogatni. Azért a nagybevásárlást én sem itt intézem. Olyankor jövök, ha kifogy a vaj, nincs paprika a szendvicshez vagy megkívánom a rágcsálni valót” – mondja egy papucsos vásárló. Mivel ő a telefonjával is tud fizetni, nincs is más eszközre szüksége, hogy boldoguljon.

„Az úgynevezett automatizált, személyzet nélküli boltok az elmúlt években jelentek meg Magyarországon, ami annak a jele, hogy a hazai kereskedelem is igyekszik lépést tartani a technológia fejlődésével” – válaszolta lapunk megkeresésére Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Szerinte ezek forgalma a következő három évben sem fogja meghaladni a teljes kiskereskedelmi forgalom egy-két százalékát, így emiatt jelentősebb munkaerőfelszabadítással, esetleg felesleggel nem kell számolni. Hozzátette, jellemzően az okostelefonokat magabiztosan kezelő fiatalabb generáció használja az új technológiákat, de az eddigi, korlátozott, tapasztalatok szerint több középkorú, illetve idősebb vásárló is kipróbálta ezeket. Mint írta, a szövetség üdvözöl minden olyan fejlesztést, innovációt, amelyik hozzájárul a vásárlási élmény erősítéséhez, emeli a szolgáltatási színvonalat és választási lehetőséget biztosít a hagyományos értékesítési csatornák mellett.

Levélben kerestük Kelemen Jánost, a COOP Szeged Zrt. vezérigazgatóját, aki megírta, még senki sem kért segítséget a bejutáshoz, regisztráció után minden vásárló ügyesen használja a lehetőséget. Hozzátette, az üzlet, az alkalmazás minden szóba jöhető esetre fel van készítve. Kérdésünkre, mely szerint okozhat-e ez a rendszer változást a munkavállalói létszám tekintetében, várható-e leépítés, azt válaszolta, ez fel sem merül, a kollégák üzemeltetik továbbra is az üzletet a hagyományos nyitvatartási időszakban. Szerinte inkább többletfeladat adódik az üzlet felkészítésére a hibrid nyitvatartásra. Az sem kizárt, hogy később, a hibrid nyitvatartási időszak alatt is szükségessé válik munkatársuk beavatkozása árufeltöltés vagy takarítás miatt.