Harminc éve ugyanaz a magáncég készíti az összes rendszámtáblát
Autók haladnak a 4-es számú főúton, Nyírpazony és Nyírtura között 2020. április 25-én (Fotó: MTI/Balázs Attila)

A rendszerváltás óta egyetlen vállalkozás gyártja az összes magyarországi gépkocsin megtalálható rendszámtáblát - írta a G7.

A cikk szerint a rendszámozás mostani rendszerének bevezetésével egy időben, vagyis 1990 februárjában alakult a Plaket Fémtáblakészítő és Forgalmazó Kft., amely akkoriban még az Országos Rendőr-főkapitányság pályázatát elnyerve kezdte meg a járműveket azonosító táblák gyártását. A kétezres években már a Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala, majd a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) szerződött a vállalkozással, évi 1,1 és 2,5 milliárd forint közötti értékben – az éves összeg alapvetően a forgalomba helyezett járművek számán múlik.

2010-ben a Plaket Kft. egyedüli ajánlattevőként nyert el egy öt évre szóló közbeszerzési tendert, 4,9 milliárd forint értékben. A beszerzés lebonyolítása tárgyalásos formában történt, az indoklás szerint azért, mert a nyílt eljárást a szolgáltatás, illetve a KEK KH és a vállalkozó közötti együttműködés természete – például mert dönteni kell a rendszámtáblák biztonsági elemeiről és a két fél közötti adatcsere módjáról– nem tette lehetővé.

A rendszámokat és az autók szélvédőjére ragasztandó regisztrációs matricákat 2014 decembere óta a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató (NISZ) Zrt. rendeli meg a Plaket Kft.-től, amiért az ellentételezés a NISZ adatközlése szerint 2019-ig havidíjas rendszerben történt, két éve azonban egy újabb öt éves, 2024 szeptemberéig tartó szerződést kötöttek a felek, 14,2 milliárd forint értékben.

A Plaket Kft. tulajdonosai a tavalyi beszámolójukban 930 millió forint osztalékra tettek javaslatot. A Plaket Kft. többségi tulajdonosa és ügyvezetője Tóth Gyula, akinek Győrben 30 éve autószalonja (Nádor Autó Zrt.) is van, ő a G7 megkeresésére nem kívánt nyilatkozni. A cégbírósági adatok szerint Tóth Gyulának egyébként 53,05 százalékos a tulajdonrésze, mellette a J. H. Tönnjes E. A. S. T. GmbH & Co. KG-nek van 44,86 százaléka, Káldy Zsoltnak 1,13, Tallér Ferencnek pedig 0,96 százaléka.

A lap azt is megjegyezte, hogy Németországban az autósok számos cégnél készíttethetik el a rendszámtáblákat.