Egy második kerületi reggeliző véletlenül rossz áfakulcsba regisztrálta az ásványvizet – ezzel 88 forintos kárt okozva a magyar költségvetésnek. Ezért a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 12 nap bezárásra, illetve további pénzbírságra büntette a céget – ezt állítja az érintett Franko Tejbár Facebook-oldalán, amit a 444 vett észre. A tejbár szerint legközelebb november 8-án nyithatnak ki.
Egy következő posztban azt írták, hogy véleményük szerint a jogszabályi környezet az, ami aránytalanul túlzó és nem ad mérlegelési lehetőséget még a NAV-nak sem, az ilyen kivédhetetlen hibákkal szemben. „Sajnos 3 áfa kulcs alkalmazása esetében, illetve a vendégek visszajelzése alapján, hogy hol fogyasztja el az adott terméket, a munkatárs helyes mérlegelésén múlik, hogy melyik áfa kulcsot választja. Ilyen esetben előfordul hiba. Mi is beleestünk már korábban egyszer ebbe a hibába, de megteszünk mindent annak érdekében, hogy kiküszöböljük jövőre nézve a hasonló eseteket” – írták.
A Magyar Hang megkereste a NAV-ot. Válaszukban általánosságban azt írták, hogy a jogkövetési vizsgálatokban (operatív ellenőrzés, „próbavásárlás”) többek között a számla- és nyugtaadást, az online pénztárgépek szabályos használatát, az alkalmazottak bejelentését és az áruk eredetét vizsgálja. Ha a vállalkozás elmulasztja az említett adózási teendőket, akkor alapesetben a NAV mulasztási bírságot szab ki. Emellett az adóköteles tevékenység célját szolgáló helyiséget tizenkét/harminc/hatvan nyitvatartási napra lezárhatja. A legtöbb üzletzárás ismétlődő mulasztás esetén történhet meg.
A konkrét ügyre rátérve pedig azt közölték, hogy a vállalkozás 2021 őszén egy ellenőrzéskor nem a megfelelő áfagyűjtőt használta (27 százalék helyett 5 százalék), melyért pénzbírságot szabtak ki és felhívták a figyelmét az áfagyűjtő helyes használatára. Fél évvel ezelőtt egy újabb ellenőrzésen szintén fennakadt a cég, ismét az alacsonyabb áfakulcssal rögzítette az eladási árat a pénztárgépbe. Ezzel nemcsak a költségvetést károsított meg, hanem a tisztességes versenytársakhoz képest is jogtalan előnyhöz jutott. Mivel 3 éven belül ez már a második mulasztása volt az adózónak – a hatályos jogszabályok szerint – a NAV üzletzárást alkalmaz a jogkövető magatartásra ösztönzés érdekében – közölte az adóhatóság.