Matolcsy megindokolta, miért nem kéne megvennie az államnak a budapesti repülőteret
Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

–  Magyarországnak szüksége van egy központi repülőtérre, de nem Budapesten. A budapesti repülőtér visszavásárlása mind a pénzügyi egyensúly, mind a térszerkezeti egyensúly szempontjából hibás döntés lenne – állítja Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke hétfői, a kormánypárti Magyar Nemzet oldalán megjelent írásában.

Matolcsy szerint legalább 3+1 fontos érv szól amellett, hogy se most, se később ne vegyük meg a budapesti repülőteret. – Helyette építsünk egy új központi repülőteret és hozzuk létre a légiközlekedési kikötők regionális hálózatát Magyarországon, miközben stratégiai hálót alakítunk ki a Kárpát-medence többi regionális repülési központjával – javasolta.

A jegybank-elnök a következőkkel érvelt:

1. Kedvezőtlen az időzítés. Szerinte első pillantásra a koronavírus-válság okozta „repülési szünet” a legjobb pillanat a budapesti repülőtér visszavásárlására, de valójában ez nincs így, mert a válság miatt jelentősen nőtt az ország pénzügyi sérülékenysége, ráadásul a pénzügyi egyensúly terén mára a magyar adatok a legkedvezőtlenebbek a régióban.

2. Túl magas a vételi ár. Matolcsy felidézte: befektetési aranyszabály, hogy „vegyél olcsón, adj el drágán”, vagyis most éppen fordítva járnánk el, mert nagyon drágán vennénk vissza, amit meglehetősen olcsón adtunk el. Ugyanakkor megjegyezte: a budapesti repülőtér eladása nemzetstratégiai bűn és gazdaságstratégiai hiba volt.

3. Előre kell hozni a közlekedés és a repülés jövőjét. Mint írta, a Kárpát-medence nem lesz nagyrégió, de jól halad egy közepes méretű régió felépítése felé. – Így globális központi repülőteret nem igényel, de fejlett repülési hálózatot igen. Ehhez szükséges egy középméretű központi repülőtér és több kisebb, regionális „okos” reptér – vélte. 

Matolcsy plusz egy érve pedig az, „semmiképpen ne erősítsük Budapest központi gazdasági szerepét a budapesti repülőtér visszavásárlásával, majd későbbi fejlesztésével”. Úgy véli, inkább „patkóvárosok” által kijelölt, a mai főváros körüli mintegy 100 kilométeres térben (például Esztergom, Győr, Székesfehérvár, Veszprém, Eger, stb.) kell építeni egy vadonatúj központi repülőteret, kötelezően gyorsvasúttal a főváros központjába. Szerinte ezek mellett ki kell építeni a regionális légiközpontok hálózatát legalább Debrecen, Miskolc, Pécs, Kecskemét/Szeged kikötőkkel.