Ezért lesz drága a benzin és a gázolaj

Ezért lesz drága a benzin és a gázolaj

Autós tankol egy benzinkúton (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A kormány benyújtotta a jövő évi adótörvényeket az Országgyűlésnek – jelentette be közleményében a Pénzügyminisztérium kedd délután. Többek között a jövedéki adók szintjét az uniós minimum szintjére emelik meg, csak ez az adóváltozás önmagában literenként több mint 30 forintos áremelkedést okozhat a kutakon. Több más energiahordozóét pedig úgy alakítják át, hogy ami eddig különadónak számított, mostantól az lesz a normális szint – írta meg a Hvg.hu.

A kormány szerint azért nő meg az üzemanyagok és az energia jövedéki adója, mert EU-s kötelezettségszegési eljárást kockáztatnák azzal, ha az EU-s szintnél alacsonyabban határoznák meg ezeket. A tervek szerint a  benzin jövedéki adója abban az esetben, ha a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollárnál több, literenként 120 forintról 152,55 forintra nő, ha pedig a kőolaj világpiaci ára a hordónkénti 50 dollár alatt marad, akkor 125 forintról 157,55 forintra nő a jövedéki adó. A petróleum jövedéki adója hordónkénti 50 dolláros világpiaci olajár felett 124,2 forintról 152,55 forintra nő, 50 dolláros olaj alatt pedig 129,2-ről 157,55 forintra. A gázolaj adója 50 dolláros világpiaci olajár fölött 110,35-ről 142,9 forintra nő literenként, 50 dolláros olajár alatt 120,35 forintról 152,9 forintra.

Több más energiahordozó jövedéki adóját már a tavalyi különadókról szóló kormányrendeletben felemelték, akkor még úgy, hogy ezeket extraprofitadónak nevezték el. Most az akkori adókulcs megmarad, csak most már nem az van törvénybe írva, hogy extra, hanem ez a normál adószint. A fűtőolajra tüzelő-, fűtőanyagkénti kínálás, értékesítés vagy felhasználás esetén kilogrammonként 5,375 forint lesz a jövedéki adó (a különadó-rendelet előtt 4,655 forint volt). Ha üzemanyagként kínálják, akkor nem változik az adó, kilónként 116 ezer forint marad. Az LPG-re az adó közúti járművek üzemanyagaként marad 95,8 forint kilónként, egyéb motorikus célra viszont 14,685 forint lesz kilogrammonként (a különadók előtti 12,725 helyett). Tüzelő-, fűtőanyagkénti felhasználásra ugyanúgy adómentes lesz, mint eddig.

A földgázra közúti járművek üzemanyagként normál köbméterenként 28-ról 32 forintra, egyébként kilowattóránként 0,3038-ról 0,3492 forintra nő az adó. A villamos energiára megawattóránként 310,5-ről 358,5 forintra nő az adó, szénre pedig kilónként 2,516-ról 2,905 forintra – részletezi a lap. A légitársaságok üzemanyaga nem tartozik a jövedéki adókötelezettség alá, ezért több EU-s országhoz hasonlóan a légitársaságok hozzájárulása zöld adóként nálunk is megmarad, a kevésbé szennyező repülőkre pedig kedvezményt adnak.

A DK szerint valójában újabb megszorítást jelent Orbán benzináremelése, az ellenzéki párt szerint a döntést azonnal vissza kell vonni és adócsökkentésekkel literenként 500 forint alá kell szorítani az üzemanyagok árát. Hazugságnak titulálták azt a kormányzati érvelést, hogy az Európai Unió miatt kell emelni benzinárakat, „hiszen számos adó, köztük a világrekorder magyar áfa terheli az üzemanyagokat a jövedéki adó mellett, amiről kizárólag az Orbán-kormány dönthet”. – Vagyis Orbán Viktor csökkenthetné a benzinárakat, de nem akarja. Emiatt tovább vágtat az orbáni infláció, és tovább értéktelenednek a fizetések és a nyugdíjak – áll a DK közleményében.