Megmozdult a Szuezi-csatornát eltorlaszoló óriás teherhajó

Megmozdult a Szuezi-csatornát eltorlaszoló óriás teherhajó

A Maxar Technologies által közreadott műholdkép a keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállító a Szuezi-csatornában 2021. március 27-én (Fotó: MTI/AP/Maxar Technologies)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A Reuters hírügynökség szerint megmozdult a kedd reggel óta a Szuezi csatornába beszorult óriás teherhajó, a Ever Given. A beszámoló szerint szombatra már sikerült legalább a hajó farát és kormánylapátját kiszabadítani a csatorna oldalából. Ettől függetlenül azonban még nagy munka lesz kiszabadítani. A Szuezi-csatornát üzemeltető hatóság vezetője szerint így már átfolyik a víz a hajó alatt, de még mindig nem tudni, hogy mikor sikerül majd teljesen kiszabadítani, ezzel újra járhatóvá tenni a csatornát, írja a 444.

Ahogy arról lapunk is beszámolt, a világ egyik legnagyobb teherhajójának számító 400 méter hosszú, 200 ezer tonnás Ever Given kedd reggel óta áll keresztben a csatornában, amelyen a globális tengeri kereskedelem 15 százaléka halad keresztül. Azóta folyamatosan próbálják vontatóhajókkal és munkagépekkel kiszabadítani az állítólag az erős szél miatt keresztbe forduló Ever Givent. Tájékoztatás szerint eddig a hajó orra és fara körül is több tízezer tonna homokot kotortak el, illetve a hajóból is kiszivattyúztak 9000 köbméter ballasztvizet.

A mentési munkálatokat végző holland cég, a Boskalis vezetője azt nyilatkozta nemrég, hogy reményei szerint a jövő hét közepére sikerül majd kiszabadítani az Ever Givent. Oszama Rabie, a csatornát üzemeltető hatóság vezetője szerint viszont ha másképp nem megy, akkor legalább részben le kell pakolni a hajó rakományát, és úgy megpróbálni kiszabadítani a hajót, ami viszont akár hetekkel is elnyújthatja a mentést.

Rabie közben már arról is beszélt, hogy mégsem a szél miatt fordulhatott keresztbe a csatornában az óriáshajó, legalábbis nem az volt a legfőbb oka, valószínűleg emberi mulasztásról és technikai hibáról lehet szó. 

Jelenleg mintegy 300 hajó vesztegel a csatorna két végénél. Számítások szerint a Szuezi-csatonán napi 9,6 milliárd dollár értékű árú halad keresztül. A BBC által is idézett Rabie szerint Egyiptomnak napi 14 millió dollárnyi vesztesége van azzal, hogy szünetel az áruforgalom a csatornán.