Miért esett össze a magyar akkugyártás?
A koreai SK On akkugyár Komáromban (Fotó: Magyar Hang/Grimm Balázs)

Összeesett a magyar akkugyártás, és ezért a benzines autókat okolják. A valóság sokkal durvább címmel jelentetett meg egy cikket a Telex a globális akkuipar helyzetéről, és arról, hogy annak átalakulása milyen hatásokkal van a magyar gazdaságra. A cikk apropóját az adta, hogy 2023 vége és 2025 eleje között kevesebb mint felére esett vissza a magyarországi akkugyárak termelése, ez pedig az idei első negyedévben már a magyar GDP-n is látszott.

A Telex összefoglalta a cikk legfőbb megállapításait is:

  • Tévhit, hogy a magyar akkugyárak termelése azért omlott össze, mert nem fogynak az elektromos autók. Világszinten folyamatosan nő az eladott elektromos autók száma, és ha Európában 2024-ben volt is egy megtorpanás, azóta újra egyre többet vesznek belőle.
  • Bár az elmúlt években számos akkuipari beruházást bejelentettek, ma a magyar akkugyártás nagyon nagy részét még két cég, a Samsung SDI és az SK On termelése teszi ki. A két cég eladásai 2023 óta zuhanórepülésben vannak.
  • Ennek az az oka, hogy a Samsung és SK volt ügyfelei közül több cég arról döntött, hogy inkább más gyártóktól vesz akkumulátorokat. A piaci átalakulás legnagyobb nyertesének a Debrecenben építkező CATL tűnik.
  • Az elmúlt két évben általános trend, hogy nő a kínai gyártók súlya. Ennek az egyik oka, hogy a hatalmas belső piacra nagyobb mennyiségben tudnak termelni, mint az exportorientált koreai gyártók. Másrészt a kínaiak rengeteg állami támogatást is kapnak.
  • A piaci átalakulás fontos tényezője technológiai: míg korábban Európában szinte kizárólag nikkel-kobalt-alapú akkkumulátorokat szereltek elektromos autókba, most kezdenek elterjedni a rosszabb hatékonyságú, de olcsóbb vasfoszfát-alapú akkumulátorok. Ilyeneket a koreai cégek még nem tudnak gyártani.
  • Az akkuiparban az elmúlt években durva túlkapacitások alakultak ki, sok cég csődbe ment, mások lemondták a beruházásaikat. Ebben a helyzetben nagyon durva ár- és technológiai verseny alakult ki.
  • A versenyben benne van még egy-egy nagyobb technológiai vagy piaci fordulat is.
  • Azzal, hogy Magyarország a tíz legnagyobb akkugyártóból ötöt a területére hívott, több oldalon is beszállt ebbe a háborúba. Elképzelhető tehát, hogy a magyarországi akkugyárak egy része hosszú távon bezár, másik része viszont rendkívül sikeres lesz. Azt viszont, hogy Magyarország nyer-e ezzel az ágazattal, vagy sem, inkább az határozhatja majd meg, hogy képesek leszünk-e saját jogon beszállni az ágazatba, ki tudunk-e majd olyan magyar terméket vagy szolgáltatást találni, amiben jobbak vagyunk a koreaiaknál és a kínaiaknál.