Mikor van értelme a benzin szívómotor tuningolásának? (x)

Vannak egyes szívómotorok, amelyek esetében nem biztos, hogy a tuningolással valóban hatalmas teljesítményt lehet nyerni. Ez általában kisebb köbcentis motoroknál fordulhat elő, de a legjobb, ha mindig előre tájékozódunk egy megbízható szakembernél, aki őszintén elmondja, hogy mire számíthatunk a művelet elvégzése után.

Milyen teljesítménynövekedést lehet elérni?

A chiptuning vélemények böngészése során láthatjuk például az AET CHIPtuning oldalán, hogy rengeteg olyan eset van, amikor hatalmas teljesítménynövekedést lehet elérni a beavatkozással. Azonban ez nem minden helyzetben garantált, ezért is van szükség arra, hogy a szakember alaposan megvizsgálja az autót tuningolás előtt.

Minden művelet során az első fontos kérdés az, hogy hogyan lehet több levegőt juttatni a motorba. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy egységnyi idő alatt több levegőnek kell bekerülnie a motorba, amihez többlet üzemanyagot is biztosítani kell, hogy megtörténjen a teljesítménynövekedés.

Egy turbó, illetve kompresszoros motornál ezek a lehetőségek bőven adottak, például megnövelt turbónyomással, vagy a kompresszor több levegőt továbbít majd, addig egy szívómotornál ezek a megoldások nem állnak fenn. Utóbbinál az határozza meg, hogy egységnyi idő alatt mennyi levegő jut be, hogy a legszűkebb keresztmetszeten az adott időegység alatt mennyi levegő juthat be. Ha a fojtószelep 100%-ig nyitva van, utána jön még a szívócsonk és a szelepek, továbbá más mechanikus alkatrészek. Ezek keresztmetszetén halad át a levegő, meghatározzák, hogy abból mennyi juthat be.

A turbómotornál ezt lehet nyomással növelni, a szívónál erre nincs lehetőség. Sajnos el kell fogadni, hogy csak azokkal az átmérőkkel lehet dolgozni, amelyek adottak. Próbálkozni lehet sportlégszűrővel vagy direkt szűrővel, de nem lehet akkora teljesítménynövekedést elérni, mint amire számítunk.

Lehet egyáltalán teljesítményt növelni szívómotornál?

Megoldás lehet az előgyújtás, ha a szelepvezérlés állítható, a szelep összenyitásával lehet játszani. Üzemanyag oldalról is lehet próbálkozni, például nagyobb injektorral, megnövelt befecskendezési idővel, esetleg megnövelt nyomással. A levegő az, ami igazán kritikus, vagyis hogy mennyi áll rendelkezésre.

Kis köbcentis motornál nem feltétlenül lehet nagy eredményt elérni az optimalizálással, de ez nem jelenti azt, hogy lehetetlen.

Minden az adott modelltől függ

Például a Mazda Skyactiv motornál meg lehet oldani a tuningolást. A legnagyobb teljesítménye 165 LE, ami vissza van fojtva szoftveresen 120 LE-re. A megfelelő szakember képes úgy beállítani, hogy ugyanazt a teljesítményt tudjuk belőle kihozni, mint amire a gyári erősebbik változat képes. A legfontosabb, hogy minden esetben tájékozódjunk előre, ne érjen minket csalódás, ha egyes benzines szívómotort nem lehet tuningolni.