A gazdagok egyre gazdagabbak – tömören erre jutott ausztrál kutatók egy csoportja, akik azt vizsgálták, miként alakult a világháló sokszínűsége. A PLOS One szaklapban publikált kutatás trendjeit ugyan nagy vonalakban lehet sejteni, ám részleteiben vizsgálva valóban bámulatos, hogy a változatosság látszata mögött az elmúlt negyedszázadban hogyan uralták le nagy játékosok az internetet is.
A felmérés két nagy platform, az internet kloákájának is nevezett Reddit és a Twitter mikroblog bejegyzés-folyamait boncolgatta. Előbbi esetében 2006-tól mintegy 6 milliárd, míg utóbbinál 2011-ig visszamenőleg 11,8 milliárd posztot elemeztek. „Ez az 5,6 terrabájtnyi adat négyszer több, mint a Hubble űrtávcső által szolgáltatott mennyiség arról, ami bizonyította, egyre gyorsabban tágul a világegyetem, és e felismerés 1998-ban Nobel-díjat hozott Brian Schmidtnek és kollégáinak” – jegyezték meg viccesen a kutatók.
Ami a számokat illeti: 2006-ban 1,2 milliárd, míg 2016-ban már 3,3 milliárd ember használta az internetet. A 2006-ban létező 79 millió honlapból 2016-ra 329 millió lett, a .com kiterjesztésű weboldalak száma pedig nemrég lépte át a 150 milliót. Ezzel párhuzamosan, az Egyesült Államokban a 2008-as napi 2,7 órához képest 2016-ra átlagosan napi 5,7 órát lógtak az emberek a neten. Noha ezek a mutatók a sokszínűség felé kellene, hogy mutassanak, ám ennek épp az ellenkezője zajlik.
A tanulmány egyébként négy nagy hullámot különböztet meg a világhálón kronológiai szempontból. Az elsőben olyan adatbázisok indultak, mint a mozis gyűjtőhonlap, az iMDB, vagy a különféle blogok, online naplók. A '90-es évek második felére megjelentek a nagy áruházak, mint az Amazon, vagy az eBay, és az olyan online fizetési megoldások, mint a többek között Elon Musk bábáskodása mellett 1998-ban indult PayPal. A harmadik hullám olyan kommunikációs megoldásokat hozott, mint a Skype, a közösségi oldalak, a YouTube videómegosztó vagy az online filmes platform, a Netflix. A negyedik felvonásban aztán berobbant a nagyüzemi digitális kommunikáció, így a Facebook Messenger, az online zenemegosztók, mint a Spotify, de ez az időszak hozta el az Airbnb és az Uber korát is.
A kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen honlapokat osztanak meg a felhasználók. A Redditen bő egy évtizede 100 megosztás húsz különböző honlaphelyre mutatott, míg ma ugyanez a szám a korábbi negyede, azaz 5. Hasonló trendek érvénysülnek a közösségi médiumok frontján is: a világháló teljes forgalmának 60-70 százaléka a tíz legnagyobb platformon zajlik. A megosztások, így a forgalom koncentrációja a szakemberek szerint aggasztó. A Redditen 2006-ban a linkek 35 százaléka mutatott a legnépszerűbb 10 honlapra, ugyanez a részesedési arány 2019-ben már 60 százalék körül alakult. A Twitteren a 2011-es 50 százalék után mintegy tíz százalékos esést regisztráltak a tíz legnépszerűbb honlap megosztásában, ám azóta ott is meredeken emelkedik a top 10 aránya, 2019-ben a megosztások 70 százaléka ezekre a weboldalra mutatott.
Ha ugyanezeket az arányokat a legnépszerűbb ezer honlapra levetítve vizsgáljuk, akkor azt látni, hogy részesedési arányuk az egészből Redditen 80, míg Twitteren 90 százalékos. A világháló egészét nézve egyébként valamivel jobbnak tűnik a helyzet: 2017 és 2019 között a legnépszerűbb 1000 honlap a teljes forgalom mintegy 20-22 százalékát dominálta. Rossz hír ugyanakkor, hogy a piramis csúcsán elhelyezkedő ezer leglátogatottabb honlap tekintélye, befolyása és láthatósága – a Google PageRank algoritmusa szerint – havonta folyamatosan növekszik az összes többi webhely rovására.
A sokszínűség beszűkülését támasztja alá a honlapok élettartama is. Míg ugyanis a 2006-ban regisztrált weboldalak 40 százaléka létrehozásukat követően öt évvel később is aktívan üzemelt, addig ez az arány a 2015-ben bejegyzettek esetében már mindössze 3 százalék.
A kutatás azt is igazoltnak látja, hogy az internet alapjaiban változtatta meg a gazdaságot, és sok korábban elfogadott közgazdasági szabályt írt át. Az egyik legfontosabb változás, hogy megszűnt a helyi vállalkozások helyzeti előnye. Azaz immár a világ bármely pontján üzletet lehet létesíteni úgy, hogy az globális ügyfélkört szolgáljon ki, és mind a tömeges, mind az egyedi igényeket is ki tudja elégíteni. A web hálózati hatásai közben nem csak az online vállalkozásokra vonatkoznak – vélik a szakemberek, kiemelve: a világhálót uraló cégek – így az Apple, a Facebook, a Google, az Amazon és kínai testvéreik, az Alibaba, a Baidu és a Tencent – ma egyben a világ legnagyobb vállalatai.
A kérdés már csak az, hogy jelen helyzetben mit lehet tenni a változatosság érdekében? A tanulmány szerzői szerint a sokszínűség ösztönzésének módja az lehet, ha a globális online vállalkozások egyre változatosabb, sokoldalúbb, akár lokális szolgáltatásra összpontosítanának, hogy így tudják mind inkább kielégíteni a fogyasztók egyedi igényeit.