A koronavírus-járvány az élet számos területét alakította át, olyanokat is, amelyekre először nem is gondol az ember. Egyik ilyen terület a bankolás, ahol mélyreható változások indulhatnának, hiszen az emberek a járvány ideje alatt igyekeztek kerülni a közösségi tereket, így a bankfiókokat, hogy el ne kapják a fertőzést. Sok esetben azonban hiába az igény, ha az internetbank, illetve mobil szoftverek számos esetben csak korlátozott funkciókat engednek a felhasználónak. Pedig most lenne itt a lehetőség, hogy az amúgy sajnálatosan szegényes magyar pénzügyi kultúrát – ha kényszerből is, de – kiszélesítsük.
A szegényes banki szoftverháttér mellett további gondot jelent sokak számára, hogy hazánkban a bankolás drágább, mint a fejlett gazdaságokban. Egy Londonban élő ismerős például elkerekedett szemekkel nézett, amikor számlavezetési díjról beszéltem neki. Elmondta, hogy neki ugyan három-négy számlája is van, de számlavezetési díjat sehol sem fizet, sőt, úgy állítja össze portfólióját, hogy egyéb költsége is alig van. Azt is megemlítette, hogy mind mobil eszközről, mind asztali gépről mindent el tud intézni, nem kell feleslegesen bankba rohangálnia.
Nálunk viszont nehézkesek a szolgáltatások. Ha például valaki megunta, hogy bankja jelentős összegeket leemel az értékpapír-számla vezetéséért, és szeretné az éppen birtokolt állampapírt a Magyar Államkincstárba áthelyezni – ahol nem számítanak fel kezelési költséget –, arra egyes bankoknál csak személyesen nyílik lehetőség.
Az is jellemző a hazai banki infrastruktúrára, hogy az internetbank és mobilbank programokat ritkán frissítik, így azok kezelése nehézkes, és viszonylag kevés funkció érhető el bennük. Az is előfordul, hogy vannak funkciók, amelyek nem érhetők el a mobil applikáción, pedig az internetbankban nagyszerűen működnek.
Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu alapítója a bankok védelmében elmondta lapunknak, többek között azért nem tökéletesek a banki mobil applikációk, mert hihetetlenül sok biztonsági előírásnak meg kell felelniük, hogy biztonságosak legyenek. Példaként elmondta, ha elveszítjük bankkártyánkat, akkor a megtaláló a pinkód nélkül 15 ezer, többszöri vásárlás esetén ötvenezer forint összeghatárig költhet a kártyával, amíg le nem tiltatjuk azt. Ezzel szemben a mobiltelefonba digitalizált bankkártyával fizetünk, akkor beállíthatjuk, hogy mindenképpen fel kelljen oldani a képernyőzárat a fizetéshez, ami azt jelenti, hogy 1 forintot sem lehet költeni ellenőrzés nélkül. A felmérések azt mutatják, a legkülönbözőbb bankolási technikák alkalmazása során az ember a leggyengébb láncszem, ezért a kiberbűnözők ma más sokkal inkább az embereket igyekeznek becsapni, mint a jól védett banki technológiákat feltörni. Ezért is lényeges, hogy soha senkinek ne adjuk meg banki jelszavainkat, illetve legyünk tisztában azzal, hogy a bankok soha nem kérnek sem telefonon, sem e-mailben, sem bármilyen más módon jelszavakat az ügyfelektől. Gyanú esetén pedig mindig a bank által megadott ügyfélszolgálatot hívjuk, és jelezzük a problémát.
Gergely Péter arra is felhívta a figyelmet, hogy ma már tíz tranzakcióból hat mobil alkalmazásból indul, ezért a banki technológiák fő fejlesztési területe a mobil applikáció. Problémaként említette ugyanakkor, hogy legutóbbi vizsgálatuk azt mutatta, sajnálatosan kevés az olyan banki mobil alkalmazás, amely legalább a legfontosabb funkciókat tartalmazza. Példaként említette, hogy a tíz nagy magyarországi bank közül csak négynek a mobil alkalmazása képes a költséges sms-értesítések helyett push üzenetekkel értesíteni a pénzmozgásokról, és ugyanennyi alkalmazással lehet mobil egyenleget feltöltetni. Még elkeserítőbb a kép, ha közlekedési jegyet (BKK, Volán) szeretnénk vásárolni, mert arra mindössze két alkalmazás képes. De autópálya matricát is csak két bank alkalmazásával vásárolhatunk, ahogy parkolási díjat is csak két bank applikációjával egyenlíthetünk ki. Végül utasbiztosítást pedig csak egy banknál köthetünk mobiltelefon használatával.
A szakértő felvetésünkre elmondta, a magyarországi bankok kétségtelenül drágábban működnek, mint nyugati vetélytársaik, illetve hogy kevésbé komplett a mind fontosabbá váló mobil alkalmazások szolgáltatáskínálata. Ezt illusztrálandó elmondta, hogy 250 szolgáltatási szempontból mindössze három az, ami minden mobil applikációban biztosan elérhető. Ez az egyenleglekérdezés, a számlatörténet és az eseti átutalás az azonnali fizetési rendszeren keresztül.
– Nem nagyon találni olyan alkalmazást sem, ahol az ügyfél szabadon csoportosíthatja a különböző funkciókat annak függvényében, hogy melyek fontosak számára, melyeket használ gyakran. Sokszor pedig hosszasan kell keresgélni azokat a szolgáltásokat, amelyet ritkán használ ugyan, de ha szüksége van arra, akkor gyorsan kell elérnie – tette hozzá. Miután a BiztosDöntés.hu elemzése azt mutatja, hogy egyre többen vannak, akiknek fontosabb, hogy egyetlen, folyamatosan a kézben lévő alkalmazással intézhesse összes banki ügyét, mint hogy néhány száz forinttal olcsóbb legyen a havi bankköltség, érdemes kalkulátorral kiválasztani, melyik az igényeiknek leginkább megfelelő bank. Már csak azért is hasznos a sok szolgáltatást nyújtó alkalmazás, mert ha bármilyen ügyben be kell menni a bankfiókba, annak költsége meghaladhatja az esetlegesen magasabb havidíjat.